Gå till innehåll

Skummare till Aquatic Nature 37 L


MaddeI

Rekommenderade inlägg

Hejsan,

Jag ställde frågan i tråden om mitt akvarium men har inte fått något svar, så jag hoppas att en egen tråd under rätt kategori ska ge bättre utdelning. :ler:

Jag har haft funderingar på att skaffa en liten skummare till mitt akvarium. Jag har kollat runt lite och en skummare som det verkar vara vanligt att man byter till när man har ett 58 liters Clownhotell är JAD WG310. Men eftersom mitt Clownhotell bara är på 37 liter, och det står att skummaren är 117x85x290mm, så har jag slagit bort tanken på att få plats med den i mitt kar, då måtten i facket bak bara är ca 75x77mm. Sen läste jag någonstans att skummarkroppen hade en diameter på bara 60mm utan sugkoppar, filtergrej och utblås.

Då blir mina frågor, behöver inte filtergrej och utblås sitta på den, och om inte, blir den verkligen så liten så den får plats i mitt akvarium? Är det någon/några som har en och kan verifiera storleken på den innan jag beställer en?

Tack på förhand!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan inte verifiera storleken men jag har haft en sån när jag hade mina Clownhotell, då var "filterröret" borttaget. Det är som jag uppfatta det till för att begränsa mängden microbubblor som smiter ut i karet. Det funkade utmärkt.

Jag kollade på en bild på nätet av skummaren och mätte dimentionerna på den och jag skulle uppskatta bredden på skummren till mellan 60-70 mm troligtvis i nedre delen av den uppskattningen, men jag skulle ta den uppskattningen med en nypa salt, det är bara en uppskattning.

Om ingen svarar kan du ju höra av dig till någon butik som säljer den och se om de kan mätta åt dig, det har dom säkert inga problem att göra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för ditt svar!

Hittade skummaren för 130 kr så jag beställde den. Kände att jag kan chansa när den inte kostade mer, och om den inte passar kanske den går att sälja. Annars gör det ju ändå inte så mycket när den var så billig. :ler:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för ditt svar!

Hittade skummaren för 130 kr så jag beställde den. Kände att jag kan chansa när den inte kostade mer, och om den inte passar kanske den går att sälja. Annars gör det ju ändå inte så mycket när den var så billig. :ler:

vart hittade duden för det priset?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Nu har skummaren kommit! :)

Det tog lite tid tid så jag började fundera på om den skulle dyka upp, eller om den hade kommit bort på vägen, men den kom rekommenderat så det hade jag inte behövt oroa mig för. :)

Jag kan meddela att den får plats i min lilla burk. Dock inte helt utan ansträngning då den är lite för stor för att kunna stoppas rakt ner, då plastramen runt akvariet hänger ut en bit över hålet. Men efter att ha krånglat den upp och ner ungefär 18 gånger, så hade jag lyckats vända och vrida delarna så inget kom i kläm eller satt fast och så att skummarkoppen fick plats brevid plastramen längst upp. :)

Nu var det alltså dags att stoppa i sladden, och den fungerar. Eller, ja, den låter i alla fall! Mycket! Som ett ånglok ungefär, och tillverkar nått som liknar kolsyra? Är det någon som vet om den ska låta så mycket? Fick stänga av den i natt för att vi skulle kunna sova, och vi har inte akvariet i sovrummet, men har startat den nu igen och sitter och förundras över hur den kan föra sånt oväsen.

Tycker mig ha läst mig till att skummet kan ta några dagar innan det blir bra, frågan är om ljudet också blir lägre om några dagar? Någon som har några idéer?

/Madde

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har för mig att när man plockar bort utsuget, dvs filtret och röret så för den oväsen men så fort det tillkommer så blir den tyst som en mus. vilket fack har du skummaren i? du kan ju testa att sätta dit en bit slang som är typ 10-15 cm lång till nästa fack så försvinner nog oljudet ska du se.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan Addde och tack för svaret! :)

Då ska jag försöka åtgärda oljudet innan jag börjar bry mig om hur skummet ser ut.

Med risk för att låta väldigt korkad måste jag bara höra mig för så att jag fattar dig rätt. Jag har tagit bort rörbiten med filtret, och jag antar att det är insuget, så att vattnet skulle ha filtrerats innan det gick in i skummaren? Är det det hålet du syftar på när du skriver utsuget? Och har du i så fall någon aning om dimentionen på det hålet? Kan natruligtvis fråga min sambo ikväll, han har säkert nått verktyg för att mäta sånt, men tänkte om du vet det, när jag ändå är inne i stan och kan fixa en slangbit.

/Madde

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"insuget" som du säger är där där det rena vattnet kommer ut, vattnet kommer in i skummaren från undersidan och åker ut genom röret du plockade bort med filtervadden, ska kolla om jag kan mäta vilken storlek röret är på men går säkert med vanlig grön trädgårdsslang :)

Oljudet ska försvinna med 99% säkerhet när en bit slang kommer dit :)

Testa att ta ut skummaren och köra den i en balja med röret på eller en bit slang och kolla om den blir tyst annars är det produktionsfel på den :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag inte bara lät väldigt korkad, jag var det tydligen också. :)

Nu har jag testat att köra den i displaydelen av akvariet, både med och utan röret, och det låter mindre än när den sitter bak i sumpen, men det är ingen jätteskillnad. Dock var det ingen skillnad med eller utan röret. Men jag testade i alla fall att såga av röret en bit, för det stack ut för långt för att vara möjligt att få ner, och knölade sen ner den i facket igen med rör och filter på. Det gick, men det var inte helt enkelt. :)

Och nu är ångloket igång igen, så, produktionsfel då kanske?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är ju dock inte erfaren! men vad jag läst mig till så ska denna passa perfekt! och enligt recensioner så ska den vara skit bra!

http://www.drakfisken.se/skummare/1498-hydor-slim-skim-nano.html

Denna passar inte i mitt akvarium tyvärr. Namnet på tråden är fel, det är inte ett Clownhotell jag har, utan ett Aquatic Nature Evolution 1, så mitt fack är bara ca 76x77 mm.

/Madde

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle tippa på Produktionsfel iså fall, har aldrig haft problem med min och min bror har modellen mindre och den låter inte alls mycket. men har du testat att ha den i tex ett utrymme med mkt vatten, typ ett badkar fullt eller något? kanske är för lite tryck på den. annars kontaktar ni säljaren (Vart beställde du ifrån?) och ber att få en ny för att den låter för mycket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har plockat upp den igen och testat den.

När jag kör den i en hink har jag kommit fram till att det är när man släpper på luft som impellern skapar oljudet. Så länge man inte släpper på luften så är den behagligt tyst, men så fort luften släpps på så låter den som f-n.

När man kör den ovanför vattnet så ser man att impellern hoppar lite upp och ner när den snurrar. Det finns två små tunna plastdistanser under den. Jag har testat utan dem, och det blev inte bättre, snarare värre, så jag funderar på om man kunde få den att inte hoppa genom att fixa en lite tjockare distans att lägga under kanske? Annars får det väl bli ett mail till säljaren, den är köpt av AAS i Hong Kong via eBay.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo det kan ju funka att göra så istället, får hoppas att det blir bättre! men testa att låta den gå i någon dag kan bli bättre då :) annars får ni tvingas lyssna på oljudet tills kroppen uppfattar det som ett normalt ljud så kommer ni inte höra det mer :) har själv haft problem med en pump som vibrerar mot glaset som ska bytas mot en ny pump snart, i början var det ett h*lvete att höra på oljudet men nu märker man det inte:)

Blir liksom en vanesak :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om det är så att skummaren vibrerar minsta lilla och den ligger klämd mot karet, så kommer den att öka i ljudstyrka med hjälp av karet, med så kallad resonans.

Se om du inte kan få in någon bit filtermatta emellan skummaren och karet, en liten tunn bit kan göra underverk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag testat min fundering kring en tjockare distans under impellern, och det blev mycket bättre, men då dök ett annat problem upp istället. Den slutar suga luft när den kommer ner till en viss nivå under vattnet. När vattennivån kommer upp till ett par centimeter från den grå plastringen så slutar den ta in luft. Visserligen är den väldigt tyst när den bara vispar runt vatten, men vitsen med den har väl liksom gått lite förlorad då. Så jag skrev till säljare, och de svarade att de skulle skicka en ny, så jag hoppas på bättre tur med den.

I mina ögon är det ingen idé att ha en skummare i ett så litet kar, kör lite större vattenbyten så mår hela systemet bättre.

Reuben, menar du att akvariet skulle må sämre med skummaren? Varför i så fall? Jag kommer fortsätta med vattenbytena ändå, nått annat har jag aldrig funderat på. Men det kanske är möjligt att man skulle kunna byta ett par liter mindre, med ett par dagars till mellanrum? Jag vet inte, jag har faktiskt inte funderat på det, och det spelar egentligen ingen roll för min del. Men utveckla gärna, jag vill ju inte att mina små djur ska må sämre, jag vill ju skapa en så bra miljö som möjligt för dem.

Om det är så att skummaren vibrerar minsta lilla och den ligger klämd mot karet, så kommer den att öka i ljudstyrka med hjälp av karet, med så kallad resonans.

Se om du inte kan få in någon bit filtermatta emellan skummaren och karet, en liten tunn bit kan göra underverk.

Laggeman, det får vara en ytterst tunn filtermatta då i så fall, i alla fall om röret till utblåset behöver sitta på, för då är det skohorn som gäller för att få ner den. Men om man tar bort röret så skulle det kunna gå att få ner en bit runt den. Tack för tipset!

/Madde

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker det är en jättebra idee att köra skummare. I alla kar, har själv haft ett AN utan skummare. Och det fungerade bra. Sen har jag haft ett RSM med en värdelös skummare, och det funkade också bra. Men nu när jag har en riktig skummare i mitt nya kar så öppnas en helt ny värld. Kommer aldrig köra utan skummare igen, eller med dålig skummare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker det är en jättebra idee att köra skummare. I alla kar, har själv haft ett AN utan skummare. Och det fungerade bra. Sen har jag haft ett RSM med en värdelös skummare, och det funkade också bra. Men nu när jag har en riktig skummare i mitt nya kar så öppnas en helt ny värld. Kommer aldrig köra utan skummare igen, eller med dålig skummare.

Hejsan PeterGG,

Jag tycker också att det borde vara bra att ha en skummare, och att en mindre bra skrummare borde vara bättre än ingen skummre? Men jag kanske har helt fel där. Hur som helst så ska det nu vara en ny skummare på väg, så om ett par tre veckor borde den ha dykt upp.

Något som jag hoppas på med en skummare är att mitt ph ska gå upp lite. Vet inte om jag kanske är helt ute och cyklar nu, men jag tänker att eftersom akvariet är litet och täckt och har sämsta möljiga förutsättning för syresättning så borde det bli bättre med en skummare? Kanske till och med ska dra ut luftslangen utanför locket på baksidan för att få bättre syre?

Förresten PeterGG, kan du inte förklara för en newbie vad du menar med "Men nu när jag har en riktig skummare i mitt nya kar så öppnas en helt ny värld"?

/Madde

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan PeterGG,

Jag tycker också att det borde vara bra att ha en skummare, och att en mindre bra skrummare borde vara bättre än ingen skummre? Men jag kanske har helt fel där. Hur som helst så ska det nu vara en ny skummare på väg, så om ett par tre veckor borde den ha dykt upp.

Något som jag hoppas på med en skummare är att mitt ph ska gå upp lite. Vet inte om jag kanske är helt ute och cyklar nu, men jag tänker att eftersom akvariet är litet och täckt och har sämsta möljiga förutsättning för syresättning så borde det bli bättre med en skummare? Kanske till och med ska dra ut luftslangen utanför locket på baksidan för att få bättre syre?

Förresten PeterGG, kan du inte förklara för en newbie vad du menar med "Men nu när jag har en riktig skummare i mitt nya kar så öppnas en helt ny värld"?

/Madde

Jo, pH kan förbättras med skummare, men du måste nog fråga dig varför du har lågt pH. Genne eller vad han heter, hade ett bra exempel med ett mekaniskt filter som låg och ruttnade väldigt mycket. ..

Med mitt uttalande så refereade jag till att skummare är väldigt olika bra på att skumma. RSM original är helt värdelös. Den jag har nu från Aqua Medic är okej, men sen finns det ferrari varianter också, som är exveptionellt bra.

En bra skummare håller en stabil yta, där ytan övergår från vatten till skum.. inte massa stora virvlar som bryter skummet.. och sen producerar den många bubblor i rätt storlek, och inte i massa varierande storlekar.

Rolls royce och ferrari skummare är bland annat ATI och Bubbleking.

hur som, min poäng är att, det är inte bara att köpa skummare och sen är det fine, utan, man får inte köpa en värdelös skummare, och sen när man har en okej skummare får man försöka ställa in den bra.

Och nu, med den skummaren jag har, så kan jag verkligen skumma rent vattnet. Helt otroligt. Får väldigt klart vatten.. innan hade jag alltid gult vatten när jag bytte vatten, men nu är det löjligt kristallklart..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Hade nästan glömt bort denna tråd då, men kom på det härom dagen när jag kom på att jag har ju faktiskt beställt en skummare om ännu inte har kommit. :(

Eller den kom ju men var ju trasig, sen skickade de en ny, som tydligen har kommit bort på vägen. Så nu ska de skicka en tredje skummare. Dyker inte den heller upp om ett par veckor så får jag nog börja kolla efter en annan skummare.

PeterGG:

Jag kan inte hitta någon direkt orsak till mitt låga ph. Jag hade ett filter som jag testade att ta ur, men det gjorde ingen skillnad, mer än att vattnet blev ganska grumligt. Så nu har jag satt tillbaka det, men försöker komma ihåg att göra rent det med ett par, tre dagars mellanrum.

Skivan jag hade i akvariet som bakgrund, gjorde antagligen att fosfatvärdet ökade p.g.a att spalten mellan skivan och bakgrunden var för stor, för det sjönk snabbt från 0,25-0,3 till 0,01-0,02 när jag tog ur den. Jag hade hoppats att det påverkade ph-värdet också, men det verkar det inte som, dessutom var ju ph lika lågt innan jag satte i skivan.

Gissar att skummaren jag väntar på går in under kategorin dålig eller värdelös, men vill inte lägga en massa pengar på en produkt som egentligen inte är nödvändig i det här lilla karet. Utan hoppas på att den ska vara bättre än inget. Sen får satsa på en bra sen när vi skaffar ett större kar.

Vad är det för skummare du har, den låter ju väldigt bra?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 6 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...