Gå till innehåll

kalibrera flöde per minut till GHL doserings 4 pump


niki68

Rekommenderade inlägg

jag vill dosera 20 ml per dag (4 x 5ml=20ml).

jag hittar inte rätt flöde per minut för att bli 5 ml,jag provade manuelt på flow rate 0003ml/min och jag fick ca. 51 ml i glaset,har provat också på 0,60ml/min och fick samma 51ml i glaset från samma pump 1.

finns nån som vet hur ska man göra ?, eller har en lik. pump.

post-5479-14468921595285_thumb.png

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan den inte gå kortare ?

det går bara manuelt om jag trycker på röda knappar och släpper sen är ok kan det vara flera sek.bara , med automatisk jag tror det blir 1 min. ,vi få se nu kl:00.00 jag har programerad pumpen för dosering.

jag har kört alla 4 pumpar manuelt och har fått so mycket dosering i min glas per min.----

pump 1:51ml

pump 2:52ml

pump 3:54ml

pump 4:48ml

alla pumpar är kalibrerat på 0,60ml/min det blir samma sak om jag ställer flöde på 0,03ml/min, jag har provat !

Ändrat av niki68
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Pumpen drivs av en likströmsmotor som inte går att reglera med någon som helst noggrannhet. Jag tror regleringen är gjord så att man reglerar ned tiden den går med den inbyggda timern. En "minut " blir alltså olika lång för de olika pumparna.

Bara att programmera och köra i vattenglas ett dygn.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Pumpen drivs av en likströmsmotor som inte går att reglera med någon som helst noggrannhet. Jag tror regleringen är gjord så att man reglerar ned tiden den går med den inbyggda timern. En "minut " blir alltså olika lång för de olika pumparna.

Bara att programmera och köra i vattenglas ett dygn.

Jag räknar med att du är säker på saken stig men jag har möjligheten att ändra "hastigheten" på pumparna i min ghl dator.. Dvs flödet per minut..

Det skulle ge möjligheten att om en pump sackat efter så ökar man hastigheten på pumpen o låter tiden vara kvar.. Sen om det verkligen funkar så har jag inte testat i praktiken.

Mvh manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan den inte gå kortare ?

det går bara manuelt om jag trycker på röda knappar och släpper sen är ok kan det vara flera sek.bara , med automatisk jag tror det blir 1 min. ,vi få se nu kl:00.00 jag har programerad pumpen för dosering.

jag har kört alla 4 pumpar manuelt och har fått so mycket dosering i min glas per min.----

pump 1:51ml

pump 2:52ml

pump 3:54ml

pump 4:48ml

alla pumpar är kalibrerat på 0,60ml/min det blir samma sak om jag ställer flöde på 0,03ml/min, jag har provat !

Automatiskt har inget med tiden som dom körs att göra dom kan köra 3 s utan problem. Automatiskt är bara att den distribuerar doseringarna själv över dygnet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag räknar med att du är säker på saken stig men jag har möjligheten att ändra "hastigheten" på pumparna i min ghl dator.. Dvs flödet per minut..

Det skulle ge möjligheten att om en pump sackat efter så ökar man hastigheten på pumpen o låter tiden vara kvar.. Sen om det verkligen funkar så har jag inte testat i praktiken.

Mvh manne

Hmmm

Jag har fått för mig att man talar om för datorn hur mycket pumpen pumpar per minut och sen räknar datorn ut hur länge den måste vara igång för att dosera rätt mängd.

Inte att man ändrar hastigheten på pumpen.

Dom pumpar jag har pumpar defenitivt inte 1 minut varje gång dom är igång utan mycket mindre.

Hälsningar Hellman

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har kört alla 4 pumpar manuelt och har fått so mycket dosering i min glas per min.----

pump 1:51ml

pump 2:52ml

pump 3:54ml

pump 4:48ml

alla pumpar är kalibrerat på 0,60ml/min det blir samma sak om jag ställer flöde på 0,03ml/min, jag har provat !

Programera pump 1 att den ger just 51 ml per minut och pump 2 52 ml osv så sköter datorn resten. Den räknar ut hur länge varje pump måste vara igång för att den ska ge 5 ml.

Är du osäker så gör som Lasse föreslår, programera och låt pumparna pumpa ner i varsett glas och mät sen.

Hälsningar Hellman

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmmm

Jag har fått för mig att man talar om för datorn hur mycket pumpen pumpar per minut och sen räknar datorn ut hur länge den måste vara igång för att dosera rätt mängd.

Inte att man ändrar hastigheten på pumpen.

Dom pumpar jag har pumpar defenitivt inte 1 minut varje gång dom är igång utan mycket mindre.

Hälsningar Hellman

Du kan ha rätt Hellman , att det är en kalibrerings möjlighet snarare är tempoändring på pumpen.

Mvh manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

just nu på kalibrera, flöde är programerad:

pump1-51ml/min. ( jag fick 4ml vätska och den är programerad för 5ml)

pump2-52ml /min. (jag fick 4,2ml---------------------------------------

pump3-54ml/min (jag fick 4,2ml---------------------------------------

pump4-48ml/min. (jag fick 4,8ml----------------------------------------

ska jag ändra ?

jag ville från börja 5ml x 4=20ml/dag.

hur mycket ska man öka/sänka för att bli 5ml på alla pumpar.

dosering har varit 20ml/dag istället för 17,2 jag har lagt till själlv manuelt 2,8ml för att bli 20ml.

jag har tagit varannan dag test på mg,ca,kh.

11/3----kh:7,7,ca:420,mg.1365.

13/3----kh.8,3,ca:420-425,mg:1350.

nu ska jag ta test på tisdag !

vad blir nästa steg ???

hur ska man räkna om man vill sänka eller öka med aquacalculator min akvarium är 225 liter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hon verkar har missförstått mina instruktioner (per PM) eller också har jag missförstått pumpens manual.

Jag bad henne först att köra varje pump på manuellt i en minut. Mäta upp mängden. Sedan att gå in i 2 Calibrate och under Flow Rate skriva in de värden hon fått för varje pump.

Sedan att gå in i 1 Dosing Program och skriva Dosing/Day 4 och under Rate/dosing skriva 5 ml för varje pump. Detta tror jag skall ge 20 ml/dag

Hon vill alltså dosera 20 ml/dag. Jag föreslog att hon skulle kallibrera först - vilket nog rört till det.

MVH Lasse

Edit. Nu har det tydligen blivit rätt i princip i alla fall. För att få så nära värden till 5 ml som möjligen så måste du ändra i meny 2 Calibrate. Men låt nu det stå i 24 timmar och mät när alla 4 doseringarna är gjorda. Detta är ingen rocket science och det kan variera lite från gång till gång. Håller sig tendensen dock så minska värdena i calibrate för pump 1-3. Pump 4 ligger nog så nära du kan komma. Prova först med 48 ml per pump i Calibratemenyn.

Vi tar disk i denna tråden istället för via PM så kan andra skjuta in om jag missförstått något.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

börja jämna sig ,samma mängd 2 gånger i rad kl:06,12 (vi få se hur dom sista 12 timmar blir!

pump 1: 4 ml

pump 2: 4,2ml

pump 3: 4,2ml

pump 4: 4,8ml

Håller sig tendensen dock så minska värdena i calibrate för pump 1-3. Pump 4 ligger nog så nära du kan komma. Prova först med 48 ml per pump i Calibratemenyn,

*det låter bra Lasse det kommer fixa sig !

Ändrat av niki68
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

första två dosering pumpat i glas (på 12 timmar kl:06,12) :

pump 1: 4 ml

pump 2: 4,2ml

pump 3: 4,2ml

pump 4: 4,8ml

den tredje dosering (på 6 timmar kl:18):

pump 1: 4 ml

pump 2: 4,2ml

pump 3: 4,2ml

pump 4: 4,6ml

pump nr 4 har blivit lite mindre mängd tredje dosering !

GHL doserpump 4.

dunk nr 1 = 5 liters water + 358 g calciumchlorid-dihydrat ----25ml aqua 1

dunk nr 2 = 5 liters water + 420 g natriumhydrogencarbonat -----25ml aqua 2

dunk nr 3 = 5 liters water + 122 g natriumchloridfrit havsalt -----25ml aqua 3

dunk nr 4= 1 liter water + 380 g magnesiumchlorid hexahydrat + 48 g magnesium-sulfat heptahydrat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kommer alltid ha variationer sett till varje pumpning. Stoppa slangen i ett glas, i en flaska, något, och mät hela dagens produktion. Vid tveksamhet, mät flera dagars, och gör ett överslag, tyvärr är variationer något man får leva med i viss utsträckning.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ungefär den säkerhet du kan räkna med speciellt om du har långa slangar. 0,2 ml är knappt en droppe. Gå in under 2 callibration meny och ändra samtliga pumpars flowrate till 48 ml/min till en början, möjligtvis kan du sätta flowrate för fyran till 47 ml/timme.

Jag tror fortfarande att du endast skall dosera 1 ml/gång av 4:an - någon som kan receptet?

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...