Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Postat
Micke

Du kan komma och kolla på hur jag har gjort med min sump om du vill.

Och se om det finns några koraller du vill att jag ska fragga.

Mvh Jocke

Tjena Jocke!! Ja det gör jag gärna!!

Vi får ta och bestämma en dag då det passar.-Tummen upp

• Svar 107
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Postat

Ok! har funderat lite på det med avdunstning. Har ju en osmolator liggande.. kanske man skulle montera den i returfacket så jag fyller RO där?Vad tycker du Manne, ska jag göra returfacket o det såkallade "teknikfacket" lika stora?

Postat
Ok! har funderat lite på det med avdunstning lite. Har ju en osmolator liggande.. kanske man skulle montera den i returfacket eller?

Vad tycker du Manne, ska jag göra returfacket o det såkallade "teknikfacket" lika stora?

du ska ha osmolator givaren i returfacket..

enklast är att räkna på volymen som blir i returfacket. så karet klarar en dag utan osmosvatten. ifall du missar o fylla på helt enkelt..

du kan göra dom lika stora med.. hänger lite på vad du ev ska ha i teknikfacket.

mvh manne

Postat
du ska ha osmolator givaren i returfacket..

enklast är att räkna på volymen som blir i returfacket. så karet klarar en dag utan osmosvatten. ifall du missar o fylla på helt enkelt..

du kan göra dom lika stora med.. hänger lite på vad du ev ska ha i teknikfacket.

mvh manne

Ok.

Har inte tänkt så mycket på teknikfacket än men bör kanske göra det. Ev ett fosfatfilter..

Postat

om man då tittat på deltecs fosfatfilter 509 som är ett väldigt vanligt filter , så behöver det 15*15 cm(bottenyta) + en maxijet pump placerad någonstans också för att driva det.. kör själv biopellets i mitt filter.

så om du gjorde teknikfacket 20cm emellan framkant o baffel mot returen så är det löst.

mvh Manne

Postat
om man då tittat på deltecs fosfatfilter 509 som är ett väldigt vanligt filter , så behöver det 15*15 cm(bottenyta) + en maxijet pump placerad någonstans också för att driva det.. kör själv biopellets i mitt filter.

så om du gjorde teknikfacket 20cm emellan framkant o baffel mot returen så är det löst.

mvh Manne

Heheh Vi bygger broar här Manne!!!

Så får det nog bli!!

Var hos glamästaren idag och fick pris på 6mm glas. Och priset på glaset bara till sumpen blev 800:- (Inga bafflar inräknade). Låter det inte dyrt?

Postat

du får höra runt till mer än en , men visst det kostar när man skippar o ta ett standarkar till sump.. min är osso specialare.. byggd av stigigemla.. byggd o klar då. betalade mindre än 800 tot.. men det var ju ett tag sen nu.!

men som sagt , kolla runt.. är du berädd o köra ner till malmö så kolla håkanstorp zoo , han både säljer o bygger kar/sump..

mvh manne

Postat
Vet du om Kristianstad Zoologiska bygger sumpar??

Ska försöka komma upp där nästa helg...

inte han själv , men vet dom som beställt kar genom honom.. priser har jag ingen anning om..

mvh manne

Postat
inte han själv , men vet dom som beställt kar genom honom.. priser har jag ingen anning om..

mvh manne

OK Tar och kollar med honom!

Vore kanske enklare att få en byggd av ett "Proffs"

Postat
Så ja då trillade skummaren in!

Ser faktiskt ganska välbyggd ut för att vara gjord i Kina!

trevligt.. har själv en rödblå variant model 150pro.. annan pump annars ser dom hemskt lika ut.

mvh manne

Postat
trevligt.. har själv en rödblå variant model 150pro.. annan pump annars ser dom hemskt lika ut.

mvh manne

Ja nu har man ju 40% klart...:nöjd: hehehe. Funkar din skummare bra?

Du har Aquabeepump i din eller? Denna har Eheimpump.

/Micke

Postat
japp, aquabee med nålhjul.. funkar kanon faktiskt. , dock har jag den till en kub på 230L o den ska typ klara 600-700L eller något..

mvh manne

Ok, Denna är enligt tillverkaren till mellan 1000-1500L.

Postat

Såja var och lämnade måtten hos K-stad zoologiska i går.

Ska väl få ett pris i slutet av nästa vecka så får vi se om det är lönt att bygga egen sump eller inte.

Det tråkiga är att det drar ut ytterligare på tiden...

Ska ju bygga om i halva karet samt sälja av lite fisk oxå..Samt att tanten gått över 10 dagar... Skulle kommit en fragg föra fredagen! Inget är som väntans tider..........

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Skapa Ny...