Gå till innehåll

2 Biotoper i ett projekt


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Hejsan.

Har lite planer på att beställa ett specialbyggt kar som gör det möjligt att ha 2 olika biotoper inom ramen för ett akvarium.

Jag är medveten om att detta skulle innebära dubbel uppsättning av all teknisk grundutrustning men det får man isåfall ta.

Det jag funderar på och som jag inte vet något om är förhållandena mellan akvariet och sumparna i systemet. Rördiameter som är lämplig, hålens diameter, var är bäst att placera returens utblås, hur förhindrar man läckage vid strömavbrott/trasig returpump så att vattnet inte tar bakvägen, hur förhindrar man översvämning ifall rören sätts igen osv osv..

Hade gärna tagit emot lite funderingar på mina funderingar.

Ser ni något som ni tycker verkar skumt, felaktigt eller konstig så skriv en rad så man inte gör något onödigt eller glömmer något livsviktigt.

Tack.

Andre.

post-843-14468921602141_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu vet jag i och för sig inte så mycket, men detta är vad jag gjorde, utefter dina önskemål i designtråden.

post-4681-14468921603071_thumb.jpg

Vilken rörstorlek kommer att användas? Vilken typ av rörsetup i överrinningsboxen?

Stämmer det med dina tankegångar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Oskar.

Tanken är att den svarta plast/glasskivan skall gå längsmed akvariet så att man får 2 långsidor att titta in igenom.

Rör dimensionerna vet jag inte ännu men jag räknar med att någon kan förklarar traditionella storlekar på rören och så kör jag på "standard".

Min tanke är att det skall finnas 2 avrinningar inne i varje del utav ytavrinningarna samt att det skall finnas en retur till varje biotop någonstans i mitten på varje långsida, nära den svarta skivan som avgränsar. Returerna skall sedan fördelas ut så det är 2 utblås åt vardera håll. Alltså totalt 4 utblås från de båda returerna. Två på varje sida.

Hoppas det inte blev för rörigt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena igen.

Det skall vara tvärtom mot vad du gjorde. Den svarta skivan skall sitta längsmed akvariet och avdela de två karen så att man inte ser in igenom det ena till det andra.

Ytavrinningen kommer vara i glas eftersom den är på kortsidan och man säkert inte kommer kolla in i den så mycket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sen är det ju rören för avrinning och returerna.

Du får gärna sätta dit sporadiska rör så att man bara ser hur det kommer se ut.

Varje ytavrinningsfack skall ha 2 rör ner, ett i varje hörn av ytavrinningen, alltså totalt 4 rör.

Varje sida/biotop skall sedan ha ett returrör i mitten med utblås åt 2 håll så man kan rikta utblåset mot sidorna.

Måste säga att du är grym på detta :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En annan sak som jag har tänkt mig men som jag aldrig skrev till dig om är ju stagen runt omkring akvariet.

Räknar inte med att ha något mittstag över utan vill ha ett stag längsmed varje sida som ligger omlott över varandra. Så att man får en "ram" runt akvariet.

Ramen skall väl vara cirka 10 cm i bredd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nepp, det var så där han ville ha det =P om du kollar första designen så ser du att han ville ändra det.

Jaha, jag ska inte dömma någon men de kommer inte bli särskillt snyggt när man ser in i ytavrinningen.

/André

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Precis så menade jag. Tusen tack.. :)

Akvariet kommer stå med ytavrinningen mot en vägg och insikts sidorna kommer vara de båda långsidorna. Klart man kan sätta svart mot ytavrinningen också om man vill det men tror att det underlättar att kunna se in i ytavrinningen om man nu vill det.

Biotoperna skulle vara ett rent spsrev med kejsare och på andra sidan ett lpsnäste med revfisk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...