Gå till innehåll

2 x hjälp med alger


JohanP

Rekommenderade inlägg

Har sökt igenom "algtrådarna" i formet lite snabbt utan att finna den hjälp jag behöver. Systemet är hittils på ca 440 liter och jag kör Zeovit fullt ut sedan två månader. Kör även Balling classic, för informationens skull.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=37226

Helst skall karet bara ha SMÅ innevånare dvs. helst helt utan kirurg, salarias med flera algätare.

Jag har i huvudsak två typer av alger som jag behöver få bättre kontroll på. Den ena är vanliga bubbelalger och jag har stoppat i en Mitrax som har börjat göra sitt jobb :nöjd:

Den andra arten av alger och den som jag egentligen behöver mest hjälp med är en mörkröd/svart/brun smalbladig sak som jag tror kan bli jobbig på sikt.

Vad har du för tips och råd att ge mig avseende dessa två typer av alger? Finns det små fiskar, lägre djur eller någon annan biologisk metod att få bukt med detta?

Finns det något mer inom Zeovit metoden som kan hjälpa?

Tack på förhand.

post-4230-14468921607165_thumb.jpg

post-4230-14468921607389_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite mer info skulle hjälpa.

1. Vattenvolym?

2. Net Vattenvolym?

3. Kalkreaktor eller annan teknik för ca, kh?

4. Använder du någon annan teknik förutom zeovitreaktor som ozon, fosfatreaktor, uv?

7. Vad för skummare (typ, för vilken vatten volym)?

8. Vad är dina PO4 och NO3 värden?

9. Dina Ca, kh och Mg värden?

11. Typ av belysning (Watt, ålder, mm.)?

12. Vad för slags koraller?

13. Korallernas färg (ljusa eller mörka)?

14. Hur länge har systemet varit igång?

16. Tillsatser ej zeovit? (vilka, hur mycket m.m.)

20. Märke på testkit? (ålder m.m)

21. Din dosering, hur mycket och hur ofta? (ZEOvit, ZEObak, ZEOfood, ZEOstart, ZEOspur2, m.m.)

22. Andra perametrar (salthalt, temp, m.m.)

23. Salt märke?

Snott dessa av zeovit..

Många frågor men det underlättar...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite mer info skulle hjälpa.

1. Vattenvolym? - Systemet är hittils på ca 440 liter

2. Net Vattenvolym?

3. Kalkreaktor eller annan teknik för ca, kh? - Kör även Balling classic, för informationens skull.

4. Använder du någon annan teknik förutom zeovitreaktor som ozon, fosfatreaktor, uv?

7. Vad för skummare (typ, för vilken vatten volym)? - Ser ut osm en Bubble MAgus NAC6 enligt bild i tråden som det länkas till i första inlägget.

8. Vad är dina PO4 och NO3 värden?

9. Dina Ca, kh och Mg värden?

11. Typ av belysning (Watt, ålder, mm.)?

12. Vad för slags koraller? - Här är den senaste bilden jag kan hitta i länken i första inlägget.

13. Korallernas färg (ljusa eller mörka)?

14. Hur länge har systemet varit igång? - Sen 2011-01-03 enligt länken i första inlägget.

16. Tillsatser ej zeovit? (vilka, hur mycket m.m.)

20. Märke på testkit? (ålder m.m)

21. Din dosering, hur mycket och hur ofta? (ZEOvit, ZEObak, ZEOfood, ZEOstart, ZEOspur2, m.m.)

22. Andra perametrar (salthalt, temp, m.m.)

23. Salt märke?

Snott dessa av zeovit..

Många frågor men det underlättar...

Mina efterforskningar i kursivt.

Den ena är vanliga bubbelalger och jag har stoppat i en Mitrax som har börjat göra sitt jobb :nöjd:
Bild två är bubelalger, Mitrax krabba brukar äta dessa.

Folk borde läsa igenom trådarna bättre tycker jag. ;)

I övrigt kan jag inte svara på vad för mindre djur som skulle kunna hjälpa dig med att beta alger, kanske någon sjöborre skulle kunna funka? De är ju hyfsat enkla att plocka ur karet igen när man känner att de har gjort sitt jobb.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag numrerar svaren likadant som frågorna för enkelhetens skull ;):skrattar:

1) 440 liter

2) Tja låt säga ca 380.

3) Balling classic med doserpump (90 ml/kanal/dygn)

4) Nej, nej, nej

7) Bubbel Magus NAC6

8 & 9) Återkommer under kvällen med dessa.

11) Giesemann Spectra 1x250 w, 4x24 w T5. Lampa och rör under 2 år gamla.

12) Se min tråd. Mest SPS:er och LPS:er. Skivor och knappar.

13) Se min tråd. Ljusa med fin tillväxt på samtliga.

14) Totalt nu i ett och halvt år och detta är i det som är "huvudkaret" för lång tid framöver. 2 månader i detta system. All LS, vatten och koraller har flyttat med så att säga.

16) Nej, inga än. Tänkte sätta igång FM eller liknande , de tre som hör till Balling.

20) Salifert, ålder ca 1 år.

21) ZeoStart2: 1 ml dagligen. ZeoFood: 3 droppar mån, ons, fre, sön ZeoBac: 4 droppar mån, ons, lör. Pohls Xtra: 2 ml varannan dag. Sponge Power: 3 droppar varannan dag.

22) 1,025 temperatur 25 grader

23) Red See Coral Pro fram till för två veckor sedan. Har precis börjat på en hink Deltec H2Ocean.

Som sagt, jag återkommer med vattenvärden under kvällen men de brukar vara löjligt stabila med liiite lågt Ca och Mg.

Lite mer info skulle hjälpa.

1. Vattenvolym?

2. Net Vattenvolym?

3. Kalkreaktor eller annan teknik för ca, kh?

4. Använder du någon annan teknik förutom zeovitreaktor som ozon, fosfatreaktor, uv?

7. Vad för skummare (typ, för vilken vatten volym)?

8. Vad är dina PO4 och NO3 värden?

9. Dina Ca, kh och Mg värden?

11. Typ av belysning (Watt, ålder, mm.)?

12. Vad för slags koraller?

13. Korallernas färg (ljusa eller mörka)?

14. Hur länge har systemet varit igång?

16. Tillsatser ej zeovit? (vilka, hur mycket m.m.)

20. Märke på testkit? (ålder m.m)

21. Din dosering, hur mycket och hur ofta? (ZEOvit, ZEObak, ZEOfood, ZEOstart, ZEOspur2, m.m.)

22. Andra perametrar (salthalt, temp, m.m.)

23. Salt märke?

Snott dessa av zeovit..

Många frågor men det underlättar...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vaket och med glimten i ögat som vanligt :smiley20:;)

Tack Lagge.

Min sjöborre åkte ner i sumpen förra veckan. Den käkade bara kalkalger och välte omkull fraggar och annat kul :arg:

Mina efterforskningar i kursivt.

Folk borde läsa igenom trådarna bättre tycker jag. ;)

I övrigt kan jag inte svara på vad för mindre djur som skulle kunna hjälpa dig med att beta alger, kanske någon sjöborre skulle kunna funka? De är ju hyfsat enkla att plocka ur karet igen när man känner att de har gjort sitt jobb.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är det för sjöborre du haft?

Jag har själv bara erfarenhet av en sort, den är också glad i kalkalger och välter gärna fraggar då den kilar fast sig emellanåt under koraller och sten, men i övrigt så är den ett revligt inslag i karet. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanon, får vänta lite på värderna.

Men bubbelalgen trivs helt ok i näringsfattiga zeovit kar. Tilväxten är något långsammare dock, enligt min erfarenhet. Så för att inte störa miljön, eftersom allt trivs så skulle jag rekomendera manuell borttagning alternativt någon firre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, jag tar lite tester i kväll. Bubbelalgerna ser jag som ett ganska litet problem iofs..............det är de där andra smalbladiga sakerna som är svååra.

Du kan testa min Hanna om du vill , fosfat.. Har läst något om röda alger , vad det var som triggade dom.. Men kommer inte ihåg..

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du gott om eremiter av olika sorter? De är annars väldigt bra på många alger men man får försöka kombinera så många sorter man bara kan. Jag är speciellt förtjust i en liten som springer snabbt - den tar lite av varje och är väldigt aktiv. De vanliga "elegans" tycker jag inte gör så stor nytta. Av fiskar så är väs salarisen den som gör nytta vad jag vet, man behöver ju inte ta den största i affären.

Jag har också via olika källor fått att de två fiskarna Koumansetta hectori och Koumansetta rainfordi är bra på alger. Om det är så (jag har aldrig provat) så är det väldigt bra eftersom de inte blir så stora och är ganska vackra. De tillhörde förr släktet Amblygobius Nu är det flera som vet vilka fiskar jag menar :)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp, det gör jag gärna. Kan ta den på onsdag när det är ny artemialeverans ;-)

Du kan testa min Hanna om du vill , fosfat.. Har läst något om röda alger , vad det var som triggade dom.. Men kommer inte ihåg..

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Tack för ditt detaljerade svar (som vanligt). Nej, jag har inte en enda eremit för tillfället. Hade just "elegans" i mitt RSM men de fick flytta hem till Manne för jag tyckte de var störiga. De var ju alltid framme och drog och slet i allt utan alger tyckte jag. Jag skall bättra mig och köpa några rödbenade på onsdag så får vi se vad de kan uträtta.

Den här lille snabbe som du nämner. Du kan inte namnet på den?

K. hectori eller K.rainfordi är faktiskt med på min "kanske såna här" lista. Nu klev de upp från bubblare till en stabil placering -Tummen upp

Har du gott om eremiter av olika sorter? De är annars väldigt bra på många alger men man får försöka kombinera så många sorter man bara kan. Jag är speciellt förtjust i en liten som springer snabbt - den tar lite av varje och är väldigt aktiv. De vanliga "elegans" tycker jag inte gör så stor nytta. Av fiskar så är väs salarisen den som gör nytta vad jag vet, man behöver ju inte ta den största i affären.

Jag har också via olika källor fått att de två fiskarna Koumansetta hectori och Koumansetta rainfordi är bra på alger. Om det är så (jag har aldrig provat) så är det väldigt bra eftersom de inte blir så stora och är ganska vackra. De tillhörde förr släktet Amblygobius Nu är det flera som vet vilka fiskar jag menar :)

MVH Lasse

De är inte bara "småjobbiga att ta manuellt.......de är för j.....a. De är så sega och sitter så hårt att man riskerar dra med stenen de är fästa vid.

Nej, biologiskt krig är det som skall till.

De röda är de ganska hårda/sega, lite små jobbiga att ta den manuellt??
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, jag hade det på känn men det skadar ju inte att ta lite tester. Karet är och har varit löjligt stabilt avseende vattenvärdena ett bra tag nu.

Det enda jag inte kan mäta är PO4 men det skall jag göra på onsdag när jag lånat Mannes Hanna :)

Sal: 1,025

Temp: 25 grader

pH: 8,0

kH: 7,7

Ca: 385

Mg: 1280

NO2: 0

NO3: 0

Återkommer med resultat på fosfat på onsdag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Enligt min erfarenhet så är just Mespilia globus en av de sjöborrar som åtminstone inte gått så bra hemma hos mig. Den är dock vanlig i affärerna och kan nog rensa bra på dessa alger. Jag har väl 15 st (av olika arter) sjöborrar i mitt kar, kan väl säga att jag har inga besvär med makroalger fast jag inte just har M.globus.

Namnet på små eremiterna är svårare. De är köpta dels som Calcinius spec samt som Phimochirus spec (ej rödbenade).

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

En liten uppdatering kan vara på sin plats.

Jag köpte en Mespilia globus mest på chans för att se vad den kan uträtta. Den har nu varit i karet sedan i onsdags och jag är redan övertygad om att den kommer bemästra förekomsten av de där röda håriga algerna -Tummen upp Den är helt enkelt grym.

Dessutom (och det gillar jag nästan lika mycket) är den smidig och hygglig mot korallerna. Det vill säga, den välter inte ner allt den är i närheten av.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...