Gå till innehåll

bota vita prick i korallkar


Rekommenderade inlägg

Vad jag upplevt så är bästa sättet att råda bot på prick att öka cirkulationen i karet. Stoppa i så mkt pumpar du kan och se till att det vatten som kommer ner i sumpen passerar UVC och sedan skummare och efter det retur pump i så stor utsträckning du kan. Att bara blåsa ner vattnet i sumpen o stoppa i div utrustning är inta alltid så bra utan man behöver leda vattnet genom den apparatur man har där för att veta att det gått igenom dom och inte direkt till retur pumpen.

Nu vet jag inte hur du har det men så vad det för mig och efter att jag gjorde vissa justeringar med cirkulation + förändringar i sumpen så försvann prick som hade varat konstant i över 6 månader på min Leucosternon.

Nu har jag ingen UVc alls men jag har ordentlig cirkulation + att jag leder vattnet genom all aparatur i sumpen.

Lycka till. /Andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ozon är ett alternativ som vissa tycker är bättre än UVC, man kan dock överdosera ozon och det innebär en liten risk.

Hade aldrig prick innan jag bytte från ozon till UVC så en ny uvc är planerad att köpas in snart ev. ihop med en mätare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan du plocka ur fisken så kan du köra "hinkmetoden". Ta och blanda in hälften nytt och hälften gammalt vatten i en hink (10 - 20 l). Sätt i en liten cirkulationspump. Lägg i fisken där och mörklägg. Gör samtidigt i ordning en helt ny hink med nytt vatten. Efter 24 timmar lyfter du över fisken till den nya hinken och mörklägger. Tömm och gör rent den gamla hinken och fyll den sedan med nytt vatten. Nästa dag lyfter du över fisken i den "nya-gamla" hinken och upprepar denna process under någon vecka. Eventuellt kan du sötvattensdoppa fiskarna 3 - 5 minuter varje gång du byter hink.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan du plocka ur fisken så kan du köra "hinkmetoden". Ta och blanda in hälften nytt och hälften gammalt vatten i en hink (10 - 20 l). Sätt i en liten cirkulationspump. Lägg i fisken där och mörklägg. Gör samtidigt i ordning en helt ny hink med nytt vatten. Efter 24 timmar lyfter du över fisken till den nya hinken och mörklägger. Tömm och gör rent den gamla hinken och fyll den sedan med nytt vatten. Nästa dag lyfter du över fisken i den "nya-gamla" hinken och upprepar denna process under någon vecka. Eventuellt kan du sötvattensdoppa fiskarna 3 - 5 minuter varje gång du byter hink.

MVH Lasse

Det där funkar säkert även om jag aldrig provat. Problemet är väl att man måste hålla på en längre tid. Fiskarna kan inte släppas tillbaka i 'huvudkaret' förren efter ett par tre veckor? Den prick som finns kvar i karet måste ju cykla klart och dö ut, utan några tillgängliga värdar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

55w uvc borde ju klara biffen. jag har 25w lifeguard och det tog bort pricken på någon dag. visst vissa fiskar fick tillbaks det (Hepatus) men uvc gjorde att inga fiskar dog iaf. såfort jag slog av uvc så kom pricken tillbaks. tog mig 8 månader innan jag kunde stänga av uvc helt pga hepatusarna. nu är den inte så rädd längre :).

lifeguards uvc ska ha ett flöde på 2700L så det rensade ju karet rätt snabbt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det där funkar säkert även om jag aldrig provat. Problemet är väl att man måste hålla på en längre tid. Fiskarna kan inte släppas tillbaka i 'huvudkaret' förren efter ett par tre veckor? Den prick som finns kvar i karet måste ju cykla klart och dö ut, utan några tillgängliga värdar.

Min erfarenhet är att det räcker oftast med mindre tid än tre veckor, ca en vecka eftersom biomassan av kläckta parasiter minskar ordentligt och fiskens immunsystem brukar kunna tackla små angrepp. Fisken i hinken brukar vara utan parasiter efter tre dagar. Har man dessutom ett UVC eller kör med ozon så funkar det ännu bättre med att hindra återangrep. Metoden är den bästa jag provat för att få angripna fiskar fria från prick - bättre än medicin. Man liksom jobbar med naturen istället för tvärtom

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan hålla med om resonemanget. Vad man dock bör tänka på är vad som orsakat pricken. Är det nyinköpta fiskar som hade den med sig, har karet haft för många fiskar så det är ett resultat av stress, eller är det dålig vattenkvalité (som också orsakar stress)?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...