Gå till innehåll

Sjöborrar


StatusQ

Rekommenderade inlägg

Jag har en Diadema borre nu men den börjar bli lite väl stor och är gärna just där jag ska pilla med mina fingrar, plus att den gått hårt åt mina stjärnpolyper (före detta stjärnpolyper).

Så nu undrar jag om ni har nå tips på tuffa borrar som:

1. Inte blir groteskt stora

2. Är måttligt hungrig (inget överskott av alger i karet)

3. Är revsäker

Tacksam för all eventuell info.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har en liten kort-taggig sak som heter Mespilia globulus.

Den kutar omkring o käkar lite alger och välter faktiskt inga koraller vad jag sett, men det kan den säkert. Lite kul att den klär sig med allsköns bråte så man knappt ser den :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har en liten kort-taggig sak som heter Mespilia globulus.

Den kutar omkring o käkar lite alger och välter faktiskt inga koraller vad jag sett, men det kan den säkert. Lite kul att den klär sig med allsköns bråte så man knappt ser den :)

Köpte två st Mespilia globulus hos ted som gjorde under i mitt kar. Rekomenderas starkt :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en Diadema borre nu men den börjar bli lite väl stor och är gärna just där jag ska pilla med mina fingrar, plus att den gått hårt åt mina stjärnpolyper (före detta stjärnpolyper).

Så nu undrar jag om ni har nå tips på tuffa borrar som:

1. Inte blir groteskt stora

2. Är måttligt hungrig (inget överskott av alger i karet)

3. Är revsäker

Tacksam för all eventuell info.

Har 5 stycken diadema i mitt kar - har stjärnpolyper. Borrarna har aldrig rört dem. Har haft denna kombination i över ett år.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då har vi som råkat ut för korallkäkarna haft otur.

Jag hade en sten med grön discosoma, bredvid en sten med blå discosoma. Och jag såg borren äta de gröna tills det bara var 3 kvar.

Ett annat tillfälle såg jag honom tugga i sig stjärnpolyper för att avsluta jobbet några dagar senare. Har också hittat skador på min sinularia men jag har aldrig sett borren där så jag vet inte om den är skyldig.

Stoffeswe som jag känner irl har/hade samma problem: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=39319

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja - eller också har jag inte sett det. Det försvinner skivor då och då men det brukar det ju alltid göra så jag har inte satt sjöborrarna i samband med detta - men det kan det ju vara - men stjärnpolyper - näe.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mina stjärnpolyper täckte ett område stort som en tjuga. Borren klev över, stannade, och när han gick iväg såg det ut som någon gått lös med en motorsåg, det hängde slamsor och strimlor kors och tvärs.

Ca 5 "huvuden" klarade sig (ca en enkronas storlek), och såg ut att må bra, några dagar senare var det helt rensat, det syns inte ens att det varit stjärnpolyper på stenen, den är helt ren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...