Gå till innehåll

Sjöborrar, Allmän Info.


blackizzz

Rekommenderade inlägg

Hej,

Jag satt och kollade runt lite, och insåg att det kom upp mycket frågor angående sjöborrar, så fick jag idéen att starta en tråd om just ämnet.

Syftet med tråden är att snabbt kunna förse "nybörjare" inom ämnet med information om sjöborrar, samt att "nybörjarna" skall kunna ställa frågor, utan att behöva starta massor med olika trådar.

Så min idé är att alla skall hjälpas åt med det man kan, och kan man inte någonting om sjöborrar än, så hoppas jag att ni lär er lite nu!

Jag är själv ingen expert inom området, och faktum är att jag aldrig ägt en sjöborre, men är intresserad och mycket duktig på att söka information.

Det vore bra om folk skulle kunna skriva "reviews" om arten de ägt/äger.

"Reviewn" skall helst innehålla:

Art, Latinskt namn och Allmänt namn.

Korta eller långa taggar.

Storlek, just nu / vid inköpstillfälle.

Hur länge den har gått i ditt akvarium.

Om den är revsäker eller inte, hos dig.

Vilka alger den äter, hos dig.

Vilka koraller den äter, hos dig.

Din erfarenhet om ditt exemplar.

Övrigt.

Om ni har hämtat er information från nätet, lägg gärna in en länk.

Om ni har hämtat er information från en bok, lägg gärna in namnet på boken och författarens namn.

Hoppas detta kan hjälpa några som söker information.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe, jag är med på följa denna tråden, men jag märkte att det var inte många på forumet som är intresserade över dessa djuren. TRÅKIGT! :nöjd:

Jag är själv intresserad över dessa djuren även om mitt akvarium är för litet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Art, Latinskt namn och Allmänt namn. Mespilia Globulus

Korta eller långa taggar. Korta/fält utan taggar.

Storlek, just nu / vid inköpstillfälle. En som är runt 3-4cm, andra 5cm.

Hur länge den har gått i ditt akvarium. Halvår+?

Om den är revsäker eller inte, hos dig. Revsäker

Vilka alger den äter, hos dig. Det mesta, massor med kalkalger men även lite bryopsis.

Vilka koraller den äter, hos dig. Inga

Din erfarenhet om ditt exemplar. Duktiga algätare, gillar att samla skräp på sig.

Övrigt. Vill man ha kalkalger så är det helt klart fel borre att köpa, mina rensade hela bakrutan på mycket kort tid.

Skulle inte förvåna mig om den gav sig på koraller vid matbrist.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Art, Latinskt namn och Allmänt namn: Diadema Setosum.

Korta eller långa taggar: Långa taggar.

Storlek, just nu / vid inköpstillfälle: Ny: ca 10cm från "spets till spets" Nu: ca 20-25 cm.

Hur länge den har gått i ditt akvarium: ca 6 månader (lämnade mig för någon vecka sedan).

Om den är revsäker eller inte, hos dig: Ej revsäker

Vilka alger den äter, hos dig: ALLA! Macroalger, trådalger, kalkalger you name it .

Vilka koraller den äter, hos dig: Sinularia, Xenia, Litophyton.

Din erfarenhet om ditt exemplar: Bra algätare, när det blev algbrist blev han en bra mjukkorall ätare, vilket för mig var dåligt.

Övrigt: Bra borre om man har problem med alger man vill ha bort, min åt finalger, fulalger, kalkalger, ALLT! Men när det blev för lite alger så började han äta koraller. Den hade även en tendens att välta saker som inte satt fast.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Art, Latinskt namn och Allmänt namn: Diadema Setosum

Korta eller långa taggar: Långa taggar

Storlek, just nu / vid inköpstillfälle: ca 20 cm / 10 cm

Hur länge den har gått i ditt akvarium: 2 månader

Om den är revsäker eller inte, hos dig: inte

Vilka alger den äter, hos dig: Allt som växer på en sten, dock ej macro.

Vilka koraller den äter, hos dig: Stjärnpolyper och Discosoma

Din erfarenhet om ditt exemplar: Kul som tusan och lill-dotterns favorit, även populär bland besökare utan saltvattenskännedom. Dock ofta ivägen när man ska ner och pilla och som sagt, äter koraller när algerna är slut.

Övrigt: Jag skaffade den för att jag hade överskott av alger som var för små att plockas och för äckliga för att ätas. Den gjorde processen kort med dessa och fortsatte sedan med vad som nu hamnade under munnen.

Och för att svara Vandalen: Nej jag tillsätter också "sporadiskt" och den trivs lite för bra :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tillägg till infon om Diademan. Det är två arter som kan förväxlas och det är Diadema setosum och Diadema savignyi. Dessa kan också bilda hybrider i naturen. Det är svårt att avgöra vilken art som brukar förekomma. Den med blåaktiga linjer bör vara Diadema savignyi.

Jag har 5 stycken i mitt stora och jag har aldrig sett att de ger sig på koraller - däremot äter de det mesta i algväg.

Viktigt är också att säga att de är giftiga - ett stick kan göra ont och bör behandlas med att sätta den stuckna kroppsdelen i så varmt vatten man kan stå ut med i ca 20 - 30 minuter. Det brukar vara min standardåtgärd. dessa gifter är dock luriga och de sista två gångerna så har jag drabbats av illamående och allmänt j-igt mående efter ca 3-4 timmar. Det kan vara typ allegisk reaktion.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...