Gå till innehåll

RSM 130D ljud?


Jhofving

Rekommenderade inlägg

Har siktat in mig på att det ska bli ett RSM 130D som första kar.

Men jag har aldrig sett ett "live" eller rättare sagt hört, de påstås ju vara väldigt ljudligt. Hur mycket är väldigt ljudligt, som en dieseltruck, mobiltelefon som vibrerar på ett bord?

Försvinner det mesta om man byter ut skummaren?

Kan annars bli lite väl störande att ha den i vardagsrummet.

MVH

Jocke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Byt skummaren till en Tunze 9002 med en anpassad kopp. Det räckte för mig. En del byter även fläktarna men det har jag inte prövat än (kanske framöver). Det är inte så ljudligt som en mobiltelefon mot ett bord från mitt akvarium iallafall.

Jag tycker du ska våga testa RSM 130. Det är mitt första saltkar och det har varit perfekt.

MVH

Jens

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade ett RSM 130 innan jag bytte upp mig och visst lät min skummare lite men inte på något sätt så det störde oss trots sin placering där vi är hela tiden. Tunze 9002 verkar vara skummaren som alla rekomenderar, men ta det lungt testa orginalet först och se vad du kan få för ljudnivå. Jag tycker att det var ett perfekt första akvarium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, det blir säkerligen ett RSM hur eller hur, men det får kanske ta plats på nedervåningen istället. Vilket i och försig är bra, då där inte blir varmt alls under sommaren. Hade dock varit trevligt att ha det i vardagsrummet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jaha, nu känns det som jag får köra den långa varianten och placera det först där jag vill, och blir det klagan får jag väl flytta det(tur att det "bara" rymmer 110 liter).

Man har ju konstigt nog bara 49% av rösterna hemma, vet inte hur det gått till;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har aldrig testat original skummaren, så jag har ingen direkt uppfattning om hur mycket den låter då jag fick med en Tunze 9002 när jag bytte till mig mitt RSM. Den

låter hyffsat lite... Jag har även bytt fläktarna i huven (enorm skillnad i ljudvolym) och även bytt dom två interna pumparna mot en MaxiJet 1000 , nu tycker jag att ljud volymen är helt ok, men regeringen tycker att det kunde vara tystare i alla fall :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Allt är ju relativt, beror på hur ljudkänslig du är. RSM oljudet är primärt från skummaren som låter väldigt mycket, sedan så är ljusrampen ett bra ljudmonster också. Det bästa vore såklart att du besöker någon som har ett orginal så att du kan höra själv.

Jag bytte själv ut skummaren ganska omgående, och nu för ett tag sedan så bytte jag belysning också för att locket gör att det blir väldigt varmt i akvariet och fläktarna låter väldigt mycket.

I övrigt är ett RSM ett perfekt nybörjarakvarium, prisvärd (särskilt begagnad), allt kommer med och pjäsen är ganska snygg så man kan faktiskt få lov att ställa den hemma när man styr hushållet i minoritetsregering. Men räkna med att modda om du inte har nedsatt hörsel...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...