Gå till innehåll

CYANO HELV..E hjäääälp


jetstar

Rekommenderade inlägg

Hjälp!

mitt akvarium har förvandlats till ett rent cyanohelvete och ser ut som en total soptippp!

får inte bort skiten! funderar på att lägga ner om de ska se ut så här! vad kan jag göra!? har prövat med mörkläggning visst fungerar drar sig tillbaka men återkommer så fort ljuset är tillbaka! har gjort vattenbyten,har använt hävert och sugit gruset vad mer kan man göra!? ska jag behöva slänga ut allt och diska stenen med yes eller!?:-)

läste en del och det stod att man kunde sätta i andra alger som konkurerar ut cyanon?? vilka alger i så fall?? fins det djur som äter cyanon?? typ sniglar? I SÅ FALL BLIR DET Å KÖPA TYP 100ST

mycket tacksam för svar för just nu käns det som jag vill dra en hammare i karet helt enkelt! karet fungerade jättebra och var fint till för typ 2 veckor sen!

Mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fick endel cyano i min burk, Och jag använde mig av coral snow+zeobak, och körde även endel med zeozym som ska hjälpa till mot cyano. tog ett par doseringar men inte fått tillbaka något sen dess. Men du har ju även Red slime remover som tydligen ska fungera utmärkt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Red slime remover funkar!!

Hadde mycket stora problem med cyano behanlade med detta medel och det försvann på 2 dagar.

Jag hadde cyano över allt var på väg och lägga ner och starta om!

koraler och allt annat var man ju rädd att det skulle dö men såg inga problen med detta!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej fredrik ta det lugnt så ska det nog ordna sig min första fråga är har du osmos hur mycket matar du ljuset hur länge är det på

hej! matar en gång/dag två kuber med marin mix en dag sen nästa dag några klick torrfoder alltså kör varannan! ljuset tänds kl 10:00 och släcks kl 21:00 det är RSM orginalbelysning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej fredrik.nån månad med biopellets så försvann min cyano

Hur fungerar detta med biopellets? placerar jag dom i en strumpa typ i "media basketen"?

har aldrig använt mig av detta! har en massa biopollar i men de är väl nåt helt annat? ni vet såna svarta av plast i olika storlekar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tackar för era snabba svar! ser kanske en liten ljusning iaf! är ju verkligen tråkigt att se hur den fina moljön bara täcks av vinrött slem:-( det får nog bli red slime remover känns som jag måste få effekt fort innan slemmet kväver allt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur länge har ditt akvarium varit igång Fredrik?

Börja med att suga ut så mycket som möjligt varje dag (och byt in nytt vatten till motsvarande mängd).

MVH Lasse

Hej!

jag har tappat kollen faktisk men i min ägo ca 2,5 månad men jag tog med allt från föregående (även vatten) så det har väl varit igång i typ 2,5 år totalt

mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då skulle jag börja med att först suga så mycket som möjligt och sedan byta vatten ordentligt. Byt 40 - 50 liter vatten var tredje dag (förutom det du suger ut per dag) under några veckor. Efter det har du ett bra utgångsläge. Red slime remover funkar för det mesta men du skall inte få tillbaka det sedan så det skadar inte att göra lite grundläggande jobb innan. Upprepade utsugningar (minskning av biomassa) gör att du har bättre verkan av medlet.

Du skriver att du gjort allt det här redan men vad jag förstår så har du haft problemet i två veckor. Det går åt tid för att åtgärda det här. Vid vissa tillfällen så har det hjälpt att sätta till lite nitrat i vattnet (inte alltid men ibland) i samband med att man gjort utsugningar och kraftiga vattenbyten. Vet du vilka nitrat och fosfatvärden du har?

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har också cyano i mitt kar och jag blir galen på det.

Såg att det fanns en ny produkt från easy life:

http://www.easylife.nl/english/marine_aquarium_products/excital.html

Verkar vara intressant produkt tycker jag, bygger på att cyanon ska utkonkurreras av andra mikroorganismer. Någon som testat? Var kan man köpa den här i sverige?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag provade Excital nyligen och jag kan inte rekommendera den! Det blev snarare mer cyano än tidigare tyvärr.

Oj, vad konstigt att problemet förvärrades. Följde du anvisningarna på flaskan?

Då vet jag inte om jag vågar testa.

När jag hade mitt gamla kar hade jag oxå cyano och alla sa att det berodde på mycket fosfat. Nu har jag, tack vare biopellets, för första gången noll i fosfat med Rowa testet och ändå får jag cyano.Men det kan ju bero på att karet är nystartat oxå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp följde anvisningarna och cyanon påverkades inte de första dagarna, sen började det växa över hela botten! Det jag läst på nätet är att det antingen inte påverkar cyanon alls eller så har tillväxten ökat hos de som använt det! Jag tyckte det var att kasta pengarna i sjön, provar nu Ultralife rsr och ser god effekt av denna!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...