jojjen Postat 8 januari 2005 Postat 8 januari 2005 Vilka pumpar håller lägst ljudnivå vid drift?Jag behöver en pump som klarar 3000-3500liter/h och har funderat på någon av dessa märken:Agua beeOcean runnerQuietOneMaxiJetQuietOne verkar lovande men är den så mycket tystare än den andra ochär den att föredra framför någon annan? Och vem säljer pumparna tillbästa pris? Citera
xperx Postat 8 januari 2005 Postat 8 januari 2005 Kan personligen inte rekommendera Aquabee. Hade en som pumpade 2000L/h men den fickhela akvariet att vibrera och det hela lät somen industri...Jagantar att de flesta pumpar som man fäster mot rutan med sugproppar kan vara problematiska... Citera
Guest NoName Postat 8 januari 2005 Postat 8 januari 2005 Tror det beror lite på hur man fäster dom, min Aquabee 3000 retur går inte att höra om den är av eller på. Citera
wrang Postat 8 januari 2005 Postat 8 januari 2005 Tycker att det är klart värt att lägga ut pengarna på en DELTEC!!!Den är tyst Citera
Addonic Postat 8 januari 2005 Postat 8 januari 2005 Tycker att det är klart värt att lägga ut pengarna på en DELTEC!!!Den är tyst Håller med wrang, har själv 2st deltec 4040 för retur & cirkulation, och man hör knappt att dom är igång. Men min Aquabee som sitter på min skummare gör ifrån sig en del ljud.. Citera
greger Postat 8 januari 2005 Postat 8 januari 2005 ska du ha dränkbara pumpar eller in-line dito?Jag har nog testat det mesta i pumpväg,av dom pumpar du listade är quiet one defenitivt tystast,Men- nu förutsätter jag att vi pratar om "orginalmodellen"- den har metalldelar i kontakt med vattnet,Det är egentligen en "moddad"grundfos pump (sitter på oljepannor och cirkulations system för vattenvärme) och dom avger ganska mycket krypspänning i vattnet. dom bör heller inte placeras sas under akvariets nivå .jag har två gånger råkat ut för att axeltätningen under tryckinte hållit tätt, med katastrofala följder.(Jag tycker deltecs pumpar också ser ut som "oljepannepumpar",men jag har aldrig haft isär nån ,så jag vet inte.)aqua-bee och oceanrunner är enligt min erfarenhet , inte särskilt pålitliga och vibrerar ju en hel del (och rätt mycket krypspänning här också) - men å andra sidan så är dom ju billiga!Maxi-jet tycker jag är kanonpumpar för pengarna,pålitliga och för det mesta ganska tysta,och ganska lite krypspänningar.Men annars rekommenderar jag gärna Iwaki eller Little giants magnetic-drive pumpar (inline,ej dränkbara) inte billiga,inte jättetysta,men pålitliga effektiva ochutan krypspänningar Citera
Klubbsson Postat 8 januari 2005 Postat 8 januari 2005 Ska du ha den till cirkulation så är tunze turbelle streampump oslagbara, men du kanske får strypa den lite om 6000 l/h blir för mycket Citera
jojjen Postat 8 januari 2005 Författare Postat 8 januari 2005 Tack för alla svar.Kompleterar med lite info... Min tanke från början har varit att hapumpen nersänkt i sumpen och använda den för att trycka tillbakavattnet upp till huvudkaret. Citera
Niclas Postat 8 januari 2005 Postat 8 januari 2005 Om du ska ha den I sumpen så är nog Quiet One det bästa alternativet, dom går ju att ha både i o utanför. Om du däremot borrar sumpen så är Deltec 4040 en kanonpump, knäpptyst som de andra redan har skrivit. Citera
jojjen Postat 8 januari 2005 Författare Postat 8 januari 2005 Tyvärr tror jag Deltec ligger lite utanför min budget just nu. Eftersomjag håller på och startar upp mer eller mindre från noll så är detmånga slantar som det är som skall ut och jag vill mest försökafå igång ett fungerande system även om det blir vissa eftergifter påkvalitén. Som student så har man inte allt för fett i kassan...Av de "budget" pumpar jag listade i första posten så får man ju en 4-5st sådana på en deltec om jag har sett rätt på priserna. Så man fårkanske ta en lite högre ljudnivå för att komma ner i pris.Annars så är jag beredd att borra lite i sumpen om det öppnar flermöjligheter till att få tag på en tyst och hyffsat billig pump somklarar 3000-3500liter/h. Citera
Niclas Postat 9 januari 2005 Postat 9 januari 2005 Du kan ju alltid sätta in en "köpes" annons på forumet, det kan ju finnas nån som sitter på en deltec o vill bli av med den. Annars är väl som jag skrev tidigare en Quiet One ett hyfsat alternativ. Citera
Icebreaker Postat 13 februari 2005 Postat 13 februari 2005 Du kan ju alltid sätta in en "köpes" annons på forumet,det kan ju finnas nån som sitter på en deltec o vill bli av med den.Annars är väl som jag skrev tidigare en Quiet One ett hyfsatalternativ.Någon som vet var man köper Quiet One billigast och lättast?Har hittat en del olika webshoppar men eftersom jag är grön inomdetta så vet jag inte om shopparna är bra eller dåliga.Om ni känner att det finns risk att ni gör reklam så skicka mig ett PMmed infot så blir alla glada Citera
Hulteke Postat 14 januari 2007 Postat 14 januari 2007 HEJ PÅ ER!Det är nästan som man skäms att jag är och gräver i en gammal tråd som denna men jag sitter med frågor som har med detta att göra så vad gör man?Jag har en sump som inte fixar borrning och utanpåliggande pumplösning (in-line?) utan den måste vara dränkbar. Kör nu med en Eheim 1262 vilken ger 3400 glada liter i timmen till mitt 300-literskar. Där har ni bakgrunden. Här kommer frågan:- finns ngn deltec som är dränkbar?- IWAKI - dränkbar? Bra?- Badu - dränkbar? Bra?- Red Devil - dränkbar? (bra, eller hur! )- Quite One - dränkbara om jag förstår det hela rätt, men jag vill ju inte ha en som låter mer än min Eheim 1262 gör. Då är det meningslöst att byta...Förslag på dränkbar knäpptyst pump som pumpar 3000-4000l/h - någon?Mvh. Citera
wrang Postat 14 januari 2007 Postat 14 januari 2007 Gött mos Ricard. trådar är till för att letas upp!! inga dränkbara deltec, nja säkert nån som råkat dränka men men ej i detta sammanhanget - Red Devil. Vet inget, har bara hållt en i handen å ha begäret växer i pannan. Men har märkt på andra att det är en dyr pump men grym då man väl har den här hemma.Funkar inte din eheim bra längre eller varför vill du byta!??SKulle jag byta pump idag själv så hadde jag kollat på hur mycket watt den drar per timme å gått sedan efter detta Citera
Hulteke Postat 14 januari 2007 Postat 14 januari 2007 Gött mos Ricard. trådar är till för att letas upp!! inga dränkbara deltec, nja säkert nån som råkat dränka men men ej i detta sammanhanget - Red Devil. Vet inget, har bara hållt en i handen å ha begäret växer i pannan. Men har märkt på andra att det är en dyr pump men grym då man väl har den här hemma.Funkar inte din eheim bra längre eller varför vill du byta!??SKulle jag byta pump idag själv så hadde jag kollat på hur mycket watt den drar per timme å gått sedan efter detta1. Sen är orsaken att den låter en del. Har hört helt tysta pumpar och detta är def. inte en av deM!2. Red Devil - är de dränkbara? Citera
wrang Postat 14 januari 2007 Postat 14 januari 2007 Ja RedDevil eller RedDragon är både interna och externa pumpar Citera
Hulteke Postat 14 januari 2007 Postat 14 januari 2007 Ja RedDevil eller RedDragon är både interna och externa pumparMan kan alltså köra vilket som? Med alla modeller? Citera
wrang Postat 14 januari 2007 Postat 14 januari 2007 japp bara att tuta på och körai vattneteller som extern sump pump skulle nog försökt att få den med anti lime slangen påmonterad oxså.heter Red-Dragon pumpe special model with anti-lime-bypass.en slang som blåser rent axeln eller sköljer den så att ej skit fastnar på axeln. Man kan nog säga den underhålls fria pumpenhttp://english.royal-exclusiv.de/index2.htm Citera
Hulteke Postat 14 januari 2007 Postat 14 januari 2007 Kungligt svar! Kollar vidare i länken! Väldigt bra svar! TACK! Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.