Gå till innehåll

Olika halter!


Fagerberg

Rekommenderade inlägg

Har mätt kalcium, magnesium och kh ,

Dag 1: kalcium 680mg magnesium 1120mg kh 6

Dag 6: kalcium 740mg magnesium 1060mg kh 6

Och idag dag 6 hällde jag i magnesiumarin eftersom det var för lågt dag 1 men ändå var det lägre än dag 1 , mätte två gånger ikväll för att vara säker, kan dessa värden stämma ? Bra elle dåliga ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

alltså... den ca halten kan inte stämma.... så hög halt och det är nog dödligt tom för fisk.... Jag undrar vad du har för test utrustning?

för att få upp Ca halten så mkt får du dosera flera kilo calsium clorid ju och det undrar jag om du gjort....

Mg Halten kan mkt väl stämma och då ligger du rätt kraftigt för lågt och du bör se efter en något att få upp det med. Jag rekomenderar där ett rejält vattenbyte (minst 150 liter) med ett bra salt och efter det justering med magnesium clorid till du når 1300mg/liter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

alltså... den ca halten kan inte stämma.... så hög halt och det är nog dödligt tom för fisk.... Jag undrar vad du har för test utrustning?

för att få upp Ca halten så mkt får du dosera flera kilo calsium clorid ju och det undrar jag om du gjort....

Mg Halten kan mkt väl stämma och då ligger du rätt kraftigt för lågt och du bör se efter en något att få upp det med. Jag rekomenderar där ett rejält vattenbyte (minst 150 liter) med ett bra salt och efter det justering med magnesium clorid till du når 1300mg/liter.

Tjena jag har jbl mg ca test, har salifert också men bara använt jbl denna gången, jag doserar inget förutom salifert all in one och salifert coral grow och salifert iodine , så du tycker inte magnesiumarine är något ? Funderar på balling metoden. Tips på bra salt ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För att höja Ca från 680ppm till 740pmm i 400 liter netto krävs det ~270 gram CaCl2. Många "Bio-active" och liknande pulver är inte rena kemikalier utan innehåller tex både Mg och Ca enligt tillverkarens egen-ihopkokade "balanserade" formel, så det är inte omöjligt att Ca brakar iväg om man pytsar i dessa pulver.

Sen varnar ju i alla fall Salifert för att Mg testet störs av Ca koncentrationer över 500ppm, så det skulle kunna vara så för JBL och övriga också och alltså förklara fel åtgärder på grund av fel antagande som leder till fel resultat.

Till sist så är inte 700 ppm Ca dödligt för fiskar, så vad jag skulle göra i ditt läge, Fagerberg, är att blanda till lite nytt saltvatten, kontrollera värdena på det vattnet, och sedan inleda en vattenbytesövning över dom kommande veckorna för att normalisera värdena.

Ska du höja Ca/Mg/KH i större omfattning så föreslår jag att du skaffar rena kemikalier som du kan räkna på för rätt dosering. Sen när det är stabilt så funkar det säkert att underhålla med de olika pulvren som finns, fast det är ju mer eller mindre samma sak som kemikalierna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bara tänk på att när du mäter med JBL så måste du dra av Ca resultatet från Mg mätningen (eller om det nu var tvärtom - kolla manualen). Annars blir det heltokigt, har sett flera som har missat det och trott att deras värden är off the charts.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bara tänk på att när du mäter med JBL så måste du dra av Ca resultatet från Mg mätningen (eller om det nu var tvärtom - kolla manualen). Annars blir det heltokigt, har sett flera som har missat det och trott att deras värden är off the charts.

Ja det har jag gjort fick 1800mg minus 740ca om nu ca stämmer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok då tror jag att du har gjort en tabbe nånstans, antingen doserat fel baserat på en felmätning, eller mäter helt tokigt med JBL.

Inga av halterna är farliga för dina fiskar, vissa kör ju Mg på +1700 för att ta kål på håralger, så du kanske har tur i oturen :-)

Testa igen med ett nytt test av annat märke innan du gör några förändringar.

Blanda också till nytt vatten för att referens-testa dina test-kit. Har du tur så har du ett mät fel, har du otur så har du iaf gjort första batchen vatten för att börja byta ner dig till normala nivåer igen. Men jag ser ingen anledning till att göra några drastiska stora byten, ta det lugnt och byt 40-80 liter var/varannan vecka så kommer du ner så småningom (2-3 månader kanske?).

Vad är din salthalt förresten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok då tror jag att du har gjort en tabbe nånstans, antingen doserat fel baserat på en felmätning, eller mäter helt tokigt med JBL.

Inga av halterna är farliga för dina fiskar, vissa kör ju Mg på +1700 för att ta kål på håralger, så du kanske har tur i oturen :-)

Testa igen med ett nytt test av annat märke innan du gör några förändringar.

Blanda också till nytt vatten för att referens-testa dina test-kit. Har du tur så har du ett mät fel, har du otur så har du iaf gjort första batchen vatten för att börja byta ner dig till normala nivåer igen. Men jag ser ingen anledning till att göra några drastiska stora byten, ta det lugnt och byt 40-80 liter var/varannan vecka så kommer du ner så småningom (2-3 månader kanske?).

Vad är din salthalt förresten?

Ok ska testa att jämföra med nytt saltvatten, jag har 1,023-24 +25c

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok ska testa att jämföra med nytt saltvatten, jag har 1,023-24 +25c

Låt det nyblandade stå ett dygn innan mätningen - det förkommer ganska ofta att man får felaktiga värden på ett precis blandat vatten.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...