Gå till innehåll

Död räka


Rekommenderade inlägg

Hej!

Förett pardagar sen hittade jag ett tomt skal efter en av putsarräkorna och jag väntade på att den skulle krypa frami det nya skalet. Men nu antar jag att den ligger död nånstans av någon anledning ochförpestar vattnet.

Nitrit- och fosfat-värden har gått upp och jag är lite motvillig mot idén om att riva ner 90kg LS som är uppstapplade för att hitta den.

Hur brukar ni göra med liknande djur som går och dör bakom stenar elle i oåtkomligaställen? Hade jag nån asätareså skulle jag kanske inte vara i samma sits, men det enda jag har nu är ettpar snäckor, ett par andra räkor, en sjöstärna och en eremit.

Något förslag om hur få ner nitrat/nitrit och fosfatvärdena utan att riva neralla LS?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

väl, eremiten har jag sett knappra på räkkött som jag har matat putsarräkorna med, men jag hade för mig att den ochresten är utpräglade algätare. Astrea och turbos äter väl inte kadaver, gör de det?

Detfinnshyfsad många mindre kryp i karet, men den döda räkan var rätt så stor för att de ska äta upp den hyfsad fort.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då har min Stenopus inte lång tid kvar nu.smiley19.gif

Har haft henne/honom i ca 3,5 år

<!--

var SymRealOnLoad;

var SymReal;

Sym()

{

window.open = SymWinOpen;

if(SymReal != null)

SymReal();

}

SymOnLoad()

{

if(SymRealOnLoad != null)

SymRealOnLoad();

window.open = SymRealWinOpen;

SymReal = window.;

window. = Sym;

}

SymRealOnLoad = window.onload;

window.onload = SymOnLoad;

//-->

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

du behöver inte oroa dej för att en enda död putsarräka skulle kunna förorena ditt kar,det finnsnog mindremed organiskt nedbrytningsbart mtrl på den, än maten du släpper i per dag.(förutsatt att ditt akvarium är större än 9 liter)

Jag skulle nog vända på "tänket"......OM din räka dött,och du finner förhöjda värden i burken!!! jag skulle nog tippa på att det kan vara anledningen till räkans frånfälle

Räkor är vanligtvis känsliga för ("snabba") förändringar av vattenvärden,nitrit salthalt etc.

du har väl inte medicinerat i karet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja jag tror mer att den bara ömsat skinn din räka. Se om den kommer fram om nån vecka eller så.

Skalet är mjukt just nu så den kommer att gömma sig tills den känner sig säker att komma fram igen

Har själv haft den tanken att min räka är död men nej då kom fram igen efter 2 veckor. Hoppas att det är så för dig med

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade köpt fyra räkor (två mindre och två större med rom under). En av dem ömsade skal efter ett par dagar i karet och var framme redan dagen efter, om inte samma dag. För några dagar sen hittade jag tomma skalet på en av de större räkorna och väntade glatt att återse den, men än så länge har jag inte sett den alls. Två dagar senare så dog den andra större räkan. Så just nu är de två mindre räkorna vid liv, en försvunnen nyömsad och en bekräftad död.

Alla andra invånare verkar tillsynes bra. Värdena mätte jag i förrigår och nu har de gått upp idag något mer än då.

Och, noop. Har inte medicinerat nåt alls.

Hoppas på det bästa förstås. Hade tänkt att inköpa de första fiskarna så fort nån affär fick hem leverans efter nyåret.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja blir inte klok på nitrat/nitrit.. ja har aldrig haft mätbara halter av nått va det.. då har ja kört me TRE olika nyköpta tester, bara för att ja tycker det e märkligt att ja aldrig får några mätbara utslag..

och mitt kar e i uppstarten.. kan tre tester ha fel???

har bara kört me osmos vatten å instant ocean å crystal reef salt..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...