Gå till innehåll

Inte bestämt vilka djurarter än, men!


MathiasH

Rekommenderade inlägg

Hej,

Jag har väl terroriserat ganska många nu med frågor på kort tid och har lärt mig ett och annat på vägen men är långt ifrån kunnig. Jag har läst att man brukar eller i alla fall börja med att planera vilka invånare man ska ha i sitt akvarium och sedan välja ut ett akvarium efter det. Men jag har funderat lite.

Jag vill och ska bygga ett rev men jag har tänkt lite på hur jag ska börja och undrar om det fungerar att starta på det här sättet och sedan utgå från det?

1. Först välja ett lagom stort akvarium för mitt rev.

2. Starta upp akvariet med enbart de tillbehör som krävs, någon levande sten och sandbotten tills vattnet är nått rätt temperatur och rätt nivåer i alla kemikalier m.m.

3. börja bygga upp ett rev sakta och säkert så allt anpassar sig. Dock undrar jag om man kanske ska välja ut några få arter djur som håller akvariet och revet/sandbädden rent och fritt från dåliga invånare så som alger, vet inte vad som är lagom eller om det ens får finnas? Sen, vilka djur lämpar sig bäst för att dagligen underhålla uppbyggnaden av mitt rev?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker att du ska investera i en bra bok=) Daniel knops Saltvattensakvariet är en bra bok för nya salltisar med grunder för uppstart, koraller, fisk mm.

Är nog rädd att jag behöver göra det. Kanske blir lättare att ställa frågor som man får svaren man söker efter på en gång då med.

Såg att PWSS hade den och där stod det att dom skulle få in den igen i höst och är en ny version som är mer än 35% ändrad. Min fråga är, när skrevs första versionen av hans bok för oss nya "saltisar"^^

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns väldigt mycket frågor som du inte vet att du vill ställa än heller, en bok är en jättebra grund för kunskap.

Hehe så det säger du, jag får köpa mig den boken, men får vänta tills dom får in den nya versionen. Men när skrevs den?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du inte lånat boken(saltvattensakvariet av Daniel Knop) ännu? De har den ju på Skövdes bibliotek, den är inne med enligt hemsidan. Kuta upp på andra våningen där och låna hem och läs :-)

Det är underligt det som skrivits på pwss med för övrigt, jag har inte hittat något om en ny upplaga. Boken är skriven på tyska 98 ungf och svenska utgåvan kom ut 2005.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du inte lånat boken(saltvattensakvariet av Daniel Knop) ännu? De har den ju på Skövdes bibliotek, den är inne med enligt hemsidan. Kuta upp på andra våningen där och låna hem och läs :-)

Det är underligt det som skrivits på pwss med för övrigt, jag har inte hittat något om en ny upplaga. Boken är skriven på tyska 98 ungf och svenska utgåvan kom ut 2005.

Mitt minne var inte med mig den fredag jag skulle förbi biblioteket efter lite prat med polisen, hade för trevligt där och glömde bort allt annat^^

Får ta och masa mig in dit imorgon och låna den medan jag fortfarande kommer ihåg det.

Har haft så mycket tankar i huvudet om hur jag ska göra samtidigt som jag planerat hur min lgh ska inredas så jag vet hur stort och vart mitt akvarium ska stå osv.. Sen allt annat man tänker på under den tiden, tankarna tar aldrig slut^^

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...