Gå till innehåll

RSM130 glimtändare/lysrör?


jizeta

Rekommenderade inlägg

Lysrören har båda gett upp i mitt RSM på samma gång. Nu undrar jag hur man byter glimtändare då ett fungerande lysrör inte heller ville lysa. Dessutom kan jag inte få upp de där plopparna som skyddar skuvarna för att montera isär huven. Får bort två men inte de andra...hur göra???!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är inga glimtändare till RSM 130. Du har en elektronisk ballast, 2*55 watt. Båda rören måste fungera för att något av dem skall tända. du kan ha tre troliga fel.

1 - ballasten är sönder -> händer tyvärr då och då, Du bör i så fall införskaffa en orginal ballast för detta 2*55 watt eftersom det kan skilja lite mellan sättet att koppla mellan olika modeller.

2 - Ett eller båda rören är sönder. Du måste i så fall skaffa två som du vet fungerar. Se punkt tre för byte. Du får aldrig det att fungera med ett rör i. Du måste ha två rör som fungerar

3 - Ibland händer det att något eller bägge rören lossnar lite från socklen. Öppna själva ljusfacket. Dra ur sladden för belysningen från kontaktcentralen. Ta ur rören - sätt tillbaka dem ordentligt - sätt i kontakten igen. Ibland händer det med elektroniska ballaster att de inte startar direkt när man bytt rör utan man måste först göra enheten strömlös. Bäst är då att dra ur kontakten eftersom jag tror att brytaren är enpolig och du vet inte om den bryter på 0 eller fas.

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min kvaddade med häromdagen, med det verkar som det var timern som gett upp. Kopplade direkt in på ballasten och den funkade igen. Har du stängt locket hårt kan det var lysrören som släppt från kontakten. Lossa luckan och prova tryck in rören och se om nåt händer. Tycker inte bägge rören skall gå samtidigt. Och använd kniv till att ta loss "plopparna" som Mano sa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bägge lysrören har slutat lysa. Har provat att stoppa i ett som jag vet är helt (brorsan har ett likadant akvarium så lånade ett av hans) och inget hände. Dock funkar hans bra med bara ett rör i just nu. Undrar också om armaturfläktarna är inkopplade på drosseln då dessa inte heller tycks fungera, likaså LED:en i rampen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den sidan som är närmst timern sitter det 3 kablar, en jord och 2 ledare.

Ta bort dem(efter du brutit strömmen) och tryck i de 3 andra från den nya kabeln ex strömkabel till en dator med 3 kablar, jordkabeln är den som är gul/grön, sätt den på rätt plats, tror den sitter närmst mitten på locket och de andra mot baksidan av locket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är alltså den gul/gröna, den bruna och den blå som jag ska koppla ur där de går in från strömkabeln in i huven? De ska jag sen koppla rakt in i motsvarande på en annan kabel? Hur gör jag med armaturfläktarna och LED:en då? Går de på samma?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bägge lysrören har slutat lysa. Har provat att stoppa i ett som jag vet är helt (brorsan har ett likadant akvarium så lånade ett av hans) och inget hände. Dock funkar hans bra med bara ett rör i just nu. Undrar också om armaturfläktarna är inkopplade på drosseln då dessa inte heller tycks fungera, likaså LED:en i rampen.

Det här var värdefull information som borde varit med redan från början. Varför din brors fungerar med ett rör vet jag inte - mitt gjorde det definitivt inte och det borde inte göra det med den koppling som var på den första modellen. Om det är 130 D som din bror har så kan det vara ändrat där. Vad händer om du ställer timmer på alltid på, alltid av och har du brytaren för natljuset på? Om du inte har provat med det så gör det innan du kopplar om. Alltid på är den lilla knappen som sitter i vredet som skall stå åt baksidan till. Automat så skall den stå i mitten och om du vill ha den blå leden på så skall den stå i alltid av (längst åt vänster eller frammåt. Då måste också brytarn för nattljuset stå på on-läge. Du bör pröva på att göra det manuell för när min timer gick sönder så var det automatiken som bråkade.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi har inte 130D versionen...hans rör har dessutom gått sönder ett i taget med några månaders mellanrum, och när så hände lyste det hela felfritt ändå. Har testat mina rör i hans och båda mina är hela. Vad gäller timern så händer inget oavsett vilket läge jag har ställaren i. Misstänker dock att det inte är drosseln, då den, vad jag förstårr, endast styr lysrören och inte fläktarna, och inte heller LED:en som verkar ha en egen liten drossel. Lutar ju allt mer och mer åt timern som gett upp...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du testat med att köra den manuellt?

Edit - där kom svaret :)

Fungerar inte det så kan du nog göra så. Fläktarna och LED:n drivs via en 12 volts transformator som sitter före reläet. Det går att koppla in det också genom att koppla runt timern men det bör du nog låta någon som kan göra. När du kopplar om nu så arbetar du med 230 V. Det är livsfarligt om du gör fel. Även om du nu får igång rören så bör du se till att du får igång fläktarna också - annars knäcker du ballasten pga värme.

MVH Lasse

Edit

Ja allt talar för timern.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det här var värdefull information som borde varit med redan från början. Varför din brors fungerar med ett rör vet jag inte - mitt gjorde det definitivt inte och det borde inte göra det med den koppling som var på den första modellen. Om det är 130 D som din bror har så kan det vara ändrat där. Vad händer om du ställer timmer på alltid på, alltid av och har du brytaren för natljuset på? Om du inte har provat med det så gör det innan du kopplar om. Alltid på är den lilla knappen som sitter i vredet som skall stå åt baksidan till. Automat så skall den stå i mitten och om du vill ha den blå leden på så skall den stå i alltid av (längst åt vänster eller frammåt. Då måste också brytarn för nattljuset stå på on-läge. Du bör pröva på att göra det manuell för när min timer gick sönder så var det automatiken som bråkade.

MVH Lasse

Min 130 inköpt 2008 funkar också med bara ett lysrör.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...