Gå till innehåll

Skilland Slang vs PVC ?


Martin_P

Rekommenderade inlägg

Varför väljer vissa PVC rör o en del andra slang till sina konstruktioner ?

Kommer själv bygga ny bänk med sump snart (Ytavrinning, inte borra), så jag är högst intreserad om detta, letat igenom nästan 100 topic;ar i detta forum nu om PVC rör, i dessa är det en del som tipsar om slang. Många fråga vilken slags slang man ska köra på, många av dessa frågor har aldrig blivit besvarade. Men läst i en del att det är silikonslang som gäller, för andra avger farliga ämnen etc.

Sen är PVC snordyrt också, såg nån länk där de skulle ha 700+kr för en kulventil på 34mm. Inte kul när man ska ha 4st sådana,sen 2st envägsventiler... blir mer i slutändanän vadman gav för själva akvariet, i princip.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det funkar alldeles ypperligt med slang.

Körde undre många år med eheim slang å det funkade kanon. Blev bara lite stel efter nått år men var inte rädd att den skulle pajja eller skada karet på nått sätt

Att använda PVC är mer en prestige sak. Snyggt med rör som går snyggt längs karet/bänken å inte massa slang som slingrar sig uppsmiley2.gif.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe ok, Jag kommer köra med slang då, sätta upp fästen längst med hela slangen så den inte "slingrar" sig som du förklarade.

Trodde att alla körde med PVC av någon annan förklaring men ok nu vet jag och någon gång i framtiden får man väl själv ge sig på det också då.

Tack för svaren! smiley32.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En anledning till att många använder sig av PVCrör är välatt slang innehåller mjukgörare som med tiden "läcker" ut i karet och innebär just som Wrang skrev att den blir stel, sedan vad det innebär för vattnet finns det nog många åsikter om.

Med en rördragning så blir ju hela installationen lite mer "stationär" vilket många gånger kan vara praktiskt, i synnerhet ju större kar man har.

Det verkar däremotintevara speciellt många som använder sig av gängade rördelar utan det vanligasteär tydligen att limma ihop rörkrökeriet. Jag självtycker det är ganska smidigt med just gängade delar då det går att "draom" om det skulle behövas istället för att köpa nytt och limma igen. Fast nackdelen är ju att gängade delar är ännu dyrare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sen är PVC snordyrt också, såg nån länk där de skulle ha 700+kr för en kulventil på 34mm. Inte kul när man ska ha 4st sådana,sen 2st envägsventiler... blir mer i slutändanän vadman gav för själva akvariet, i princip.

Använder "kulventiler" till min trägårdsdamm, Dessa BÖR väl fungera även till saltvatten. till en bråkdel av priset.

Dammslangen funkar kanske den med.

http://www.aquainterior.se/produkter.asp?nav=33&parent=2 8

2005-01-12_003006_wcm_200.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns ju PVC-slang som är av samma material som vanliga hårda PVC-rör. De är livsmedelsgodkända och kostar inte så pass mycket. De ser som vanliga slangar. Köpte en meter på GF när jag köpte PVC-rördelar, så uppgifterna fick jag från dem.

Sen är det där med stelnandet över en längre period och resultatet av utsöndring av mjukmedlet en annan femma som har disskuterats tidigare om jag inte minns fel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 11 månader senare...

veckad slang som används till dammar,funkar utmärkt,blir inte platt hur mycket man än böjer den.

Dessutom är det lättare att göra rent den dagen man får fullt med kalkavlagringar,vilket händer förr eller senare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...