Gå till innehåll

Bästa skummaren, om ni själva fick bestämma?


Tedd

Rekommenderade inlägg

Jag tror jag har hitta min skummare. Gillar designen och märket.

Pumpen är i akvariet, vilket gör att ljudnivån minskas då ljudet går ut över hela akvariet istället för att trängas i en plastlåda som MCE 600. Den gör optimala bubblor.

Aqua Medic Turboflotor BLUE 1000

Har denna toppbetyg?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror jag har hitta min skummare. Gillar designen och märket.

Pumpen är i akvariet, vilket gör att ljudnivån minskas då ljudet går ut över hela akvariet istället för att trängas i en plastlåda som MCE 600. Den gör optimala bubblor.

Aqua Medic Turboflotor BLUE 1000

Har denna toppbetyg?

Det är en Sump skummare ?

Det står på aqua medics sida också.. Finns ju vad jag vet 2 sorter "in-tank" skummare och "sump" skummare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har under alla år använt Tunze skummare, då den inte är beroende av ytnivå, ytavrinning eller andra faktorer kring vattenflöde. Har den största varianten placerad i akvariets bakre hörn. Där sitter den inte i vägen. Visserligen är den kanske inte den vackraste av skummare, men har stort uppsamlingskärl som klarar från ett par dagar till någon vecka beroende på hur mycket luft man låter passera igenom.... Så kan varm rekommendera Tunze...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite info om hydor skummarna. Vad menas med tung belastning? Vad är tung belastning i ett 100 liters kar? 4 fiskar, är det tungt?

http://www.saltytank.com/viewreview.php?ID=150

Tung belastning är samma i sötvatten som salt vatten... mycket levande är tungt.. mindre levande är normalt.. lite levande är lite..

Du har 4 fiskar. det är lite.. men samtidigt så har karet inte gått in sig än.. så då blir det lite högre.. så normal.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har under alla år använt Tunze skummare, då den inte är beroende av ytnivå, ytavrinning eller andra faktorer kring vattenflöde. Har den största varianten placerad i akvariets bakre hörn. Där sitter den inte i vägen. Visserligen är den kanske inte den vackraste av skummare, men har stort uppsamlingskärl som klarar från ett par dagar till någon vecka beroende på hur mycket luft man låter passera igenom.... Så kan varm rekommendera Tunze...

Tjenare per.

Tack för ditt svar till min tråd. Vad tror du om en Tunze 9006 i mitt akvarium? Blir lite förvirrad nu när du säger att din skummare inte är beroende av vattennivån?

I många forum sägs det att speciellt tunze 9002 är känslig för vattennivån, men det kanske inte de större modellerna är?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tung belastning är samma i sötvatten som salt vatten... mycket levande är tungt.. mindre levande är normalt.. lite levande är lite..

Du har 4 fiskar. det är lite.. men samtidigt så har karet inte gått in sig än.. så då blir det lite högre.. så normal.

Okej, har letat mycket på internetet och läste på ett forum från Amerika och de sa det att deras tum regel var 1 inch per gallon, vilket kan stämma helt eftersom 1 inch är ca 2,54cm och de flesta fiskar som finns i saltvatten blir som minst runt 10cm.

Säger då att på 10cm går 2,54 nästan 4 gånger. 1 gallon är ca 3,8 liter.

4 x 3,8= 15,2

Alltså om jag har räknat rätt då så säger det att varje fisk på 10cm ska ha minst 15,2 liter. Så i mitt 100 liters kar kan jag alltså ha 6 fiskar som max?

Om detta är en normal belastning eller hög, det vet jag inte. Det stod inte någonstans.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att räkna enbart längden fisk per liter vatten kommer inte hålla, då det finns små fiskar som kräver simyta de med, och lite större fiskar som ändå kan hållas i inte allt för stora kar, men det är ju så klart ett riktmärke att gå efter.

Gällande skummare så är ju många nöjda med Bubble-Magus som tex Triton säljer, men även Deltec-skummarna ska funka bra.

I ett kar på hundra liter hade jag nog inte valt en MCE600 om jag inte hade för avsikt att skaffa ett större kar, isf hade jag nog hellre valt den mindre modellen MCE300.

Den Aquamedic skummaren du länkade till ska kunna placeras på akvariets kant om man tittar på konstruktionen, så den kan nog funka bra den med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja jag litar inte riktigt på det. Sägs 1 liter per cm fisk. Men nja det räkne sättet är bara något man har i bak huvudet. För allt beror på vilken sorts fisk man vill ha. Dom har lite olika krav alla dessa fisk sorter

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe, men det verkar ju rätt lugnt med min belastning. Om vi går tillbaka till Tunze 9002. Hur är den med ljudnivån? blir det vibrationer från pumpen i plasten?. Den verkar vara ett underverk när det gäller skummning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

9002 är en bra skummare, dock känslig för vattennivån. Jag tycker att den är tyst, men då har jag endast orginal red sea max skummaren att jämföra med, och då är en Gripen med full EBK tyst i jämförelse (ok, lite överdrivet..)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

9002 är en bra skummare, dock känslig för vattennivån. Jag tycker att den är tyst, men då har jag endast orginal red sea max skummaren att jämföra med, och då är en Gripen med full EBK tyst i jämförelse (ok, lite överdrivet..)

Hm, det är svårt detta med skummare. Det är alltid nåt med dem. Antingen bubblar dem inte alls eller så är dem jättebra. Men då finns det alltid andra fel som dyker upp, t.ex. detta med vattennivån. Jag tycker de bygger skummare så konstiga. De är klumpiga, för stora, passar inte i alla akvarium, osv... För att inte ta upp ljudnivån, vilket är nåt som är lite konstigt med ett stort märke som Deltec har problem med.

Jag får väl leta vidare, man vill ju inte slänga ut några tusen kronor och sen så fungerar inte ******...

Tror inte i heller att där nån butik som vill ha tillbaka en grej som har gått i saltvatten.

Den skummaren jag har nu är ju faktiskt lite hyfsad för den sköter sig i alla fall (än så länge). Den skummar trots vatten nivåförändringar, för pumpen ser alltid till att där är samma vattennivå i skummaren. Ljudnivån är skaplig, inte alls nåt plågande direkt.

Det som är nackdelen är att jag får inte det allra brunaste vattnet som ni andra får utan bara typ ljusbrunt/grönt. Sen så är det andra det att jag har inte så stor marginal utan skummaren är nog i stort sett maxgräns till min vattenvolym.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men jag tror du gör det lite mer invecklat än vad det är!.

Man måste testa sig fram! Men om du är nöjd med din Boyu WG-308 köp storleken större då bara? din tar 120l/h..

så ta Boyu WG-310 istället?

http://cgi.ebay.com/BOYU-JAD-Aquarium-Mini-Protein-Skimmer-Pump-WG310-/180625422771?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item2a0e1d39b3

Den fungerar i sverige! 220-240 volt! Har du ingen sådan man sätter på den sortens strömsladd så den blir svensk "adapter" så har jag liggandes du kan ta för en billig peng. "porto".

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men jag tror du gör det lite mer invecklat än vad det är!.

Man måste testa sig fram! Men om du är nöjd med din Boyu WG-308 köp storleken större då bara? din tar 120l/h..

så ta Boyu WG-310 istället?

http://cgi.ebay.com/BOYU-JAD-Aquarium-Mini-Protein-Skimmer-Pump-WG310-/180625422771?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item2a0e1d39b3

Den fungerar i sverige! 220-240 volt! Har du ingen sådan man sätter på den sortens strömsladd så den blir svensk "adapter" så har jag liggandes du kan ta för en billig peng. "porto".

Tack, men PWSS har dessa skummarna också. Kanske WG-428 är bättre då, pumpar mer. Plus där är några stycken på forumet som har den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

om DU är nöjd med den du har nu! Bara det att den är lite liten! Då hade jag kört med samma sort fast en större variant bara! Huvudsaken är att du är nöjd!

Jag har lite svårt för att bli 100% nöjd, är ju ny inom saltvatten. Det blir väldigt svårt att välja en skummare när nästan alla skummare har en nackdel. ^^

Men den hydor nano skummaren, hur är den mot vatten nivåförändringar?

asså mitt vatten sjunker högst en halv cm på ett dygn. Det är inte mycket i alla fall.

Blev ju fundersam över den skummaren när han, som jag länkade till, hade gjort en redovisning av skummaren. Han sa att skummaren sjönk ner i vattnet om skumkoppen fylldes helt, men det kan väl inte vara möjligt att tillverkan kan ha gjort en sån självklar miss? Att magneterna skulle vara så pass svaga? Dock tror jag att det beror på i och med han hade den i ett juwel 260 liters akvarium med rund framruta så gör detta att magneterna inte kan göra full verkan. Vet inte för hur tjocka rutor magneterna är byggda för, men det kan ju vara att rutan var för tjock och sen i och med rutan som är böjd gör att magneterna inte kan pressas mot varandra.

Ledsen för mitt jobbiga beteende, men jag vill få valuta för pengar. Tack för er förståelse. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att den skulle lossna har jag inte lagt märke till i alla fall!.. Det är jäkligt kraftiga magneter.. hade dom i handen och så "fann" dom varandra och small som satan och riktigt "knep" mig i fingret så det börja blöda så att dom är klena tror jag inte.

jag bifogar en bild så kanske du ser vad jag menade i PM:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

[ATTACH]55736[/ATTACH]

Me love paint!

Åh, så den har ungefär samma funktion som min Boyu skummare? Alltså min skummare, där blåser pumpen vattnet med bubblorna mot koppen som gör att det är samma vattennivå hela tiden inne i skummaren även om det skulle sjunka 2 cm vatten i akvariet.

Är det så du försöker förklara? Om det är så, så har jag gjort mitt val av skummare, helt klart. Kan inte bli bättre då.

Tack för ett fint konstverk med bra förklaring :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den suger in vattnet där ner till pumpen som pumpen sen trycker upp med bubblor så bubblorna går upp och vattnet går ner och ut under den. Så länge där är vatten inser gallert så den inte kör torr så fungerar det. Så att vattnet sjunker 1-2 cm gör inget. Koppens höjd ställer man in själv. En inkörningshöjd som står i infon man får med. Och där står också exakt hur man sätter ihop den med bilder på exakt allt. Och det är simpelt och den är bra.

Nanon hade fungerat kanon i ditt kar

Klöddigt att skriva från telen. Men för att göra det lätt. Så länge där är vatten i höjd med insugnings "gallret" så är det samma vatten nivå i skummaren.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Tack! Du har räddat mig! haha. Den här skummaren låter precis rätt för mig. Blir en sån skummare ska du se.

Nu kan jag äntligen sova på nätterna och dagarna igen (jobbar konstigt). ^^

Har legat och vridit mig i sängen och tänkt på den dagen mitt kar står med döda fiskar och förstörd levande sten och allt, p.g.a. att jag inte hade en bra skummare.

Tack!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...