Gå till innehåll

Bästa skummaren, om ni själva fick bestämma?


Tedd

Rekommenderade inlägg

Tjenare!

Jag sitter med ett kar på 100 liter och som har en skummare Boyu WG-308 som jobbar. Den verkar jobba på väldigt bra, men jag vet inte om den är för liten för mitt akvarium?

Belastningen som akvariet har är 2 clownfiskar, 1 eremitkrabba och 1 snigel.

Jag har tankar om att skaffa mer djur, men jag vill veta om min skummare är för klen.

Vilken skummare tycker ni är bra om ni fick säga det själva?

Inspirera mig med era produkter gott folk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har iofs inte provat Hydor Slim men i mitt lilla 45L har jag haft:

i rangordning

Deltec MCE300 (påhängsskummare, bäst effekt men klumpig och microbubblor)

Bubble Magus NAC QQ (grym effekt, men är ful i karet, bör sitta i sump (extern/intern))

Tunze 9002 (helt ok, men välj att köra den med extralådan som gör att man får in ytvattnet)

Rio nano skimmer (påhängsskummare jag kör med nu, svag effekt, rekommenderas ej)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Utav de jag själv testat så får jag säga tunze 9002. Skulle själv vilja testa hydor slim skim-skummarna men om jag hade plats så skulle jag ha gått på en större skummare som tex grotech hea 080 eller någon av de mindre från bubble magus.

Intressanta alternativ där, hmm.

Jag hade glömt bort drakefisken.se, men jag blev glad när du visade Grotech hea 080, men samtidigt sjönk glädjen när dykaren klagade på den direkt, typiskt.

Tack för tipsen. Vet bara inte vad jag ska köra på nu. Hydor skummaren är för 140 liter och grotech hea 080 för 300liter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hydor Slim skim finns i två storlekar, den större är för akvarium upp till 250 liter.

Sen vet jag inte hur mycket mer du tänkt att belasta ditt akvarium? Om du bara tänkt att lägga till någon liten goby och/eller räka så behöver du egentligen ingen speciellt kraftfull skummare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hydor Slim skim finns i två storlekar, den större är för akvarium upp till 250 liter.

Sen vet jag inte hur mycket mer du tänkt att belasta ditt akvarium? Om du bara tänkt att lägga till någon liten goby och/eller räka så behöver du egentligen ingen speciellt kraftfull skummare.

Jag har planerat att ha i akvariet en Pseudochromis paccagnellae, en Röd korall bands räka och en vanlig putsräka, sen beror det på om jag får problem med glasrosor så åker nog en pepparmintsräka i. Sen så kommer nog antalet av eremitkräftor och sniglar att öka med tiden.

Men finns där ingen film på hydor slim skim? Jag vill se hur bra den skummar.

Hur är hydor slim skim mot vattennivåförändringar? Har ingen automatisk påfyllare, men det avdunstas inte så mycket från mitt akvarium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kolla min tråd jag tog bild på hur mycket den skummar efter bara 5 minuter..

Men det vanliga när man läser sig fram är att det tar några dagar för den att komma igång! och så är det ju med dom flesta nya saker att dom måste "gå in sig" innan dom blir riktigt bra! min har gått någon dag och jag kunde inte varit nöjdare! jag har den store versionen!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kolla min tråd jag tog bild på hur mycket den skummar efter bara 5 minuter..

Men det vanliga när man läser sig fram är att det tar några dagar för den att komma igång! och så är det ju med dom flesta nya saker att dom måste "gå in sig" innan dom blir riktigt bra! min har gått någon dag och jag kunde inte varit nöjdare! jag har den store versionen!

Hur har du då den inställd? Luftflöde på full effekt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som jag har fattat det så verkar MCE 600 skummaren vara en riktig popis här på forumet och jag undrar om det är lite "overkill" om man skulle skaffa sig en sådan? Funderar på det här med ljudnivån och så, triton har ju denna skummaren och de säger att det är en uppgraderad version med tystare pump.

Nån som har erfarenhet av detta?

Tack i förhand.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...