Alfons Postat 8 april 2011 Postat 8 april 2011 Hej! jag har en canon eos 400D som jag skulle vilja veta hur man ställer in vitbalansen på. Tar gärna emot andra bra tips för att fota i akvarium. // Matilda Citera
snickarn Postat 8 april 2011 Postat 8 april 2011 hm ja jag tar oxå emot bra tips på hur man låser vitbalansen mot något i karet Citera
Ouscazz Postat 8 april 2011 Postat 8 april 2011 Fota RAW så kan ni pula i Photoshop eller liknande.Alternativt ta reda på det ungefärliga värmetalet i ert akvarieljus och ställ in Kelvin manuellt i kamerainställningarna. Läs kamerans instruktionsbok. Citera
Wiking Postat 8 april 2011 Postat 8 april 2011 Kameran har antagligen ett antal olika förvalda vitbalansinställningar, välj lysrör eller glödlampa. Citera
Norberg Postat 8 april 2011 Postat 8 april 2011 I menyn under vitbalans tror jag att du kan välja att också ställa in den manuellt mellan 2500-10000K. På min Nikon finns det i alla fall den möjligheten, men jag tror att det är standard att kunna göra det. Ställ den på 10 000K så har du en bra början att börja fota i karet! Citera
Yodelking Postat 8 april 2011 Postat 8 april 2011 Nu utgår jag från en 550, men de är förhoppningsvis lika. Ta ett foto med vit bakgrund (Vitt A4 papper eller sanden i akvariet). Bilden ska tas i samma ljusförhållande som de bilder du vill ha vitbalanserade. Tryck meny och gå till vitbalans, välj bilden du ska ha som referensbild. Sen får man eventuellt trycka på Wb-knappen och ställa in att det är egeninställd Wb som skall användas. Kanske måste man även vrida från autoläge till manuellt läge. (lite sent för mig att pröva exakt hur man gör idag, barnen sover så sött..) hoppas att ni lyckas, annars kan jag skriva steg för steg när jag har kameran framför mig, och testa om man kan ta bort något av stegen... Citera
Alfons Postat 8 april 2011 Författare Postat 8 april 2011 RAW är ju ett alternativ, det har jag faktiskt inte testat ännu. Väljer jag lysrör eller glödlampa så blir dem bara väldigt gula.I menyn under vitbalans så har jag flera olika förinställda, sen står det egen och sen vet jag inte riktigt hur man gör. Just nu blir mina bilder så här. Både suddiga och halvdåligt ljus :///Matilda Citera
Alfons Postat 8 april 2011 Författare Postat 8 april 2011 Yodelking: Jag är inte rädd för att testa de manuella möjligheterna, jag har försökt testa med att fota mot vitt och så , så du får gärna skriva en dag när du har tid. Hade blivit väldigt tacksam. Citera
Norberg Postat 8 april 2011 Postat 8 april 2011 Du behöver också prova att ta bild med längre slutartid och/eller högre ISO för att bilden skall bli ljusare. Om du har ett stativ så försök att använda det!När du har belysningen på så prova med ISO 320 och slutartid på ca 1/250 och f/4Manualen är bra att sätta sig och kika igenom och samtidigt prova att fota med olika inställningar!Köra på M läget (manuela val av inställningarna) och prova dig fram från ovanstående inställning. Citera
Alfons Postat 8 april 2011 Författare Postat 8 april 2011 Har haft slutartiden på 1/200 , ISO : 1600. Men ska testa det, manualen har jag tyvärr inte framför mig just nu,Tror att de hade underlättat om jag hade lärt mig ställa in rätt vitbalans med. Citera
Norberg Postat 8 april 2011 Postat 8 april 2011 I din kamera efter valen av olika typer av belysning i Vitbalansmenyn, finns det inte ett "fritt val" av färgtemperatur du kan välja att gå in i där? Citera
Alfons Postat 8 april 2011 Författare Postat 8 april 2011 Jo där finns där det står "EGET" , som man kan klicka på. Men man kommer inte vidare så att man kan välja färgtemperatur. Citera
Norberg Postat 8 april 2011 Postat 8 april 2011 I min kamera så måste man ha valt M-läget för att kunna ställa in ett eget K tal.Dvs du får inte ha kameran i helautomatläget. Citera
Norberg Postat 8 april 2011 Postat 8 april 2011 Äsch då är det bara att byta till Nikon! :-)(Har tyvärr ingen aning hur man kommer vidare då, behövs nog att du brottas med manualen en stund.) Citera
Alfons Postat 8 april 2011 Författare Postat 8 april 2011 Haha, Jag har faktiskt haft funderingar på att byta till Nikon, Men får hem och läsa manualen. Men tack för tipsen i alla fall! Citera
Maglofster Postat 9 april 2011 Postat 9 april 2011 Ett tips är att köra kameran med bländarprioritet, då sköter sig slutartiderna av sig själv. Skruva på bländaren tills du har över 1/80s i slutartid om du tar bilden utan stativ. Iso så lågt som möjligt, men helt okej att köra uppåt 640 eller så utan att det blir kornigt, eller ja man kan ju köra flera tusen om man verkligen behöver det. Hellre en kornig bild än ingen bild. Jag tycker det bästa är att testa sig fram med vitbalansen, ta några bilder och bläddra dig uppåt i kelvintalen och se vad som ser mest naturligt och liknande ditt akvarium. Plåta i raw så du kan finjustera vitbalansen i datorn. Citera
Ouscazz Postat 9 april 2011 Postat 9 april 2011 Haha, Jag har faktiskt haft funderingar på att byta till Nikon, Men får hem och läsa manualen. Men tack för tipsen i alla fall! Bah... Nikon är main stream.. Canon är hårdrock! Lägg då hellre dina pengar på ett bättre Canon kamerahus som klarar höga ISO-tal utan irriterande gryn. Då kan du behålla dina gluggar tills du tycker du har råd att köpa bättre. Jag har ett Canon EOS 5D hus, kolla den här bilden tagen med ISO 3200. Inte mycket gryn i den.RAW file, rakt ur kameran. EXIFDatesTaken on April 9, 2011 at 11.36am PDT (edit)Posted to Flickr April 9, 2011 at 2.16AM PDT (edit)Exif dataCamera Canon EOS 5DExposure 0.003 sec (1/320)Aperture f/4.0Focal Length 19 mmISO Speed 3200Exposure Bias 0 EVFlash Off, Did not fireOrientation Horizontal (normal)X-Resolution 240 dpiY-Resolution 240 dpiSoftware Adobe Photoshop CS5 MacintoshDate and Time (Modified) 2011:04:09 11:11:35Exposure Program ManualDate and Time (Original) 2011:04:09 11:36:58Date and Time (Digitized) 2011:04:09 11:36:58Max Aperture Value 3.5Metering Mode Multi-segmentColor Space UncalibratedFocal Plane X-Resolution 3086.925795 dpiFocal Plane Y-Resolution 3091.295117 dpiCustom Rendered NormalExposure Mode ManualWhite Balance AutoS Citera
Norberg Postat 9 april 2011 Postat 9 april 2011 hehe, skämt och sido bäst vi håller oss i skinnet med märkesköret.Du undrade om lite andra tips för att fota i akvariet.Matilda vad har du för objektiv att fota med? Ofta behöver man komma lite närmre för att få bra bilder och då är ett macro bra att ha.Har du inte det så kan det vara ett av de första stegen att ta mot att fixa bättre bilder av akvariet. Även lite ljusstarkare normalobjektiv är bra för helbilder, tex 35 eller 50 mm f/1.8 till f/2.8 objektiv. Canon har några riktigt fina macro objektiv som man kan hitta begagnade. Sigma har också några riktigt skarpa macro. Objektiv som dessa kan man hitta beggade från 1000-5000 kr (och givetvis uppåt).Använd stativ och fjärrutlösare så blir bilder skarpare då man slipper rörelseoskärpa som man lätt får när man kör handhållet.Tyvärr är det så att fotografering är en materialsport till viss/stor utsträckning. Med ett kamerahus som har några år på nacken kommer man rätt långt med när man fotar i akvarium! Men utan skarpa objektiv är man ganska strandsatt.Känner du nån som är vass fotograf så bjud hem denne på en fika en kväll och be om lite hjälp. Det gjorde jag och det hjälpte mig massor! (Tack Jani!) Citera
Wiking Postat 9 april 2011 Postat 9 april 2011 Här finns det en trevlig tråd med fina bilder och goda råd: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=8241&highlight=objektiv Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.