Gå till innehåll

Alger


Jonas74

Rekommenderade inlägg

Hej nu behöver jag lite råd.

Har haft mitt RSm130 IGÅNG CA 1.5 månad och nu har m itt vatten blivit grön och blir alger på rutan men inte på stenen .

Vad kan det var och vad gör man åt det.

Jag har haft skummaren igång hela tiden med tycker att den inte gör så jätte bra ifrån sig.

Undrar om det kan vara det som gör det hela gröna

MvH Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej nu behöver jag lite råd.

Har haft mitt RSm130 IGÅNG CA 1.5 månad och nu har m itt vatten blivit grön och blir alger på rutan men inte på stenen .

Vad kan det var och vad gör man åt det.

Jag har haft skummaren igång hela tiden med tycker att den inte gör så jätte bra ifrån sig.

Undrar om det kan vara det som gör det hela gröna

MvH Jonas

Tjenare

Jag är ny inom saltvatten, men har erfarenhet från sötvatten.

Första frågan är vad som finns i karet, om där är fiskar eller andra djur. Hur mycket levande sten kör du i hur stort är karet? 130 liter?

Jag vet inte, men det kan ju vara mycket möjligt att kanske någoting ruttnar i ditt akvarium? En svamp t.ex.

Står ditt kar i solljus så säger det sig själv varför du har grönt vatten faktiskt.

Om inte, ha ingen belysning igång, tillslut dör algerna. Annars kanske ett uv-c ljus skulle göra jobbet. Finns ju innerfilter från aquael att köpa med inbyggd uv-c för enkel installation.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ca 15kg LS och det kan vara solen men det är så lite av akvariumet som får sol och bara typ ett par timmar om dagen ,men ska kolla det och prova kol också

Tack för era tipps

Mvh Jonas

Ändrat av Jonas74
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej nu behöver jag lite råd.

Har haft mitt RSm130 IGÅNG CA 1.5 månad och nu har m itt vatten blivit grön och blir alger på rutan men inte på stenen .

Vad kan det var och vad gör man åt det.

Jag har haft skummaren igång hela tiden med tycker att den inte gör så jätte bra ifrån sig.

Undrar om det kan vara det som gör det hela gröna

MvH Jonas

Du har troligtvis fått svävalger Jonas. Frågan är bara om det är bra eller dåligt :). Min erfarenhet säger att det är svårt att få svävalger i ett saltvattensakvarium även om många vill ha det för svampar och annat. Få bort det får du genom att köra vattnet via ett UV-C men du kan också avvakta och se om dina filtrerande djur själva plockar bort algerna vilket jag tror händer förr eller senare. Just nu tar de upp din näring och har du filtrerare så kommer de att plocka upp algerna. Du skulle kunna testa med några svampar exempelvis.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför säger det sig självt Ted?

MVH Lasse

Kanske uttryckte mig lite väl expertutlåtande där, men jag har själv haft problem med grönt vatten med sötvattensakvarium när de har stått med direkt solljus.

Om det är svävalger så beror det väl oftast på att där är något som gör för mycket näring av nåt.

I dammar så blir det ju svävalger på våren p.g.a. löv och annat som har fallit ner på hösten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu ahr jag laggt en bild på mitt galleri så klicka på migg namn så kommer minna alger upp för er

Så kanske ni vet vad det är och jag ta ta bort min invation så fort som möjligt

MvH Jonas

Ändrat av Jonas74
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@ jonas Kör du någon kolkälla - om inte så verkar det vara svävalger. Lättaste sättet att bli av med dem är att köra med UV-C och det behöver inte vara så starkt för att ta svävalger. Du behöver samtidigt byta en del vatten för när svävalgerna ät borta så kommer du få alger på sten och annat om näringsvärdena är för höga.

@ Tedd Till skillnad från sötvatten så har man betydligt mer ljusei ett saltvattenskar. Svävalger (och andra alger) får du om du har en gynsam kombination av näringsämne och ljusintensitet. Det är inte solljus i sig som ger alger - det är att intensiteten är större i solljuset än en vanlig sötvattensbelysning men det är näringsvärdena som bestämmer. Har du 0 i näring kan inget ljus i världen skapa några alger.

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...