Gå till innehåll

Tioliters sump


abrakadabrafem

Rekommenderade inlägg

Hejsan,

Jag har precis beställt en överrinningsbox men är lite rädd för att jag har tagit mig vatten över huvudet och slängt en tusenlapp i sjön.

Skåpet under akvariet är inte rektangulärt och avdelat i mitten. Så jag har i praktiken bara plats för en 10-15 liters plasthink.

I "sumpen" har jag tänkt att ha macroalger och gärna skummaren.

Jag funderar på att sätta skummaren utanför hinken och bara ha pump och utflöde i hinken tillsammans med någon levandesten och macroalger.

Är det bäddat för katastrof? :) Tänker att jag måste hålla en viss vattennivå i hinken för att skummaren skall kunna fungera och om returflödet stryps så rinner det ju eventuellt över kanten...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du bör nog ha en större sump, om pumpen stryps av ett strömavbrott tex så kommer det nog bli översvämning omgående med tanke på att ditt huvudkar är på 200 liter. Är det så pyttelitet under där? Jag har ett 8 liters kar och det är ju abysmalt litet :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

35 cm hög kub med sidorna 33 och 27 cm blir ju en yttre volym på runt 35 Liter, det är ju en bra storlek känns det som för ditt kar, och det borde fortfarande gå pilla i.

Bygga ett sådant kar borde ju iaf vara billigare än din överrinningsbox, om du kan bygga lite med skivor och silikon :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Laggeman gav mig en smart ide som jag ska köra på! Där är ju 2 skåp under akvariet "om vi har samma" bygger en sump och borar ett håll mellan skåpen invändigt.. och samkollar "2" sumpar till en med detta röret... alltså så att röret går ut i ena sidan på en av sumparna och ut i den andra.. så det är min framtida sump!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du får nog helt enkelt gå till en glasmästare och fråga om rutor, du kan ju prata med honom om vad det kan kosta. Min lokala glasmästare brukar ta runt 50 kr för en liten glasrutan på typ 30x30 i 4 mm glas, ungefär det dubbla för 6mm. Hur tjockt glas du behöver är det bäst någon annan svarar på, fast 4 borde räcka på sidorna. Majks tips om att sätt ihop två små kar med en koppling låter ju supersmart annars. Lite dyr och lite krångligt men bra idé annars.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är lite osäker på om jag vågar limma karet själv. Men jag skall höra med glasmästaren, de kan ju iallafall ge mig ett pris på rutorna och så får jag fundera på saken.

Annars har jag snart en överrinningsbox till salu! Det var ju min födelsedagspresent från familjen.. Ibland är man bra dum! Kunde ju suttit med en fin dvärgkejsare istället :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...