Gå till innehåll

Korallkross eller sand?


mikoto

Rekommenderade inlägg

Nu sitter jag och funderar igen, jag funderar över substrat.

Det verkar finnas två sorters substrat i princip för saltkar, antingen krossade koraller eller sand av något slag. När jag läser på nätet och tittar på folks trådar här verkar en sak vara tydlig, krossad korall är inte populärt.

Jag har krossad korall i mitt pico kar, grovhet på runt 3-5mm. Jag personligen är rätt förtjust i min blandning av krossade korallbitar, små stenar och snäckskal. Det är ett charmigt ting på det estetiska för mig.

Men så som jag förstår det verkar folk överlag anse att det är nitratbomber och svårt att göra rent? Har man sand verkar smutsen lägga sig ovanpå sanden för att brytas ned snällt och trevligt. Men i korallkrosset så sjunker den ned mellan substratet och bildar onda fickor som väntar på att utlösa alg explosioner. Man borde ju kunna dammsuga krosset som vi gör i våra sötvattenskar, men det kanske är ineffektivt i längden iaf och bara uppskjuter dommedagen?

Jag är inte alls så kunnig på det här men den grova sammanfattningen av vad jag läst låter ju vettig på sätt och vis.

En fördel med korallen är ju att det krävs mycket för att den ska virvla omkring i karet. Den ligger snällt på botten. Fast samtidigt så kommer den otäcka nackdelen att många grävande djur verkar vilja ha sand, och de vill jag ju ha bra substrat för.

Finns det något entydligt svar på den här frågan?

Sedan undrar jag lite vad som är en bra grovlek. 0.5-1 mm verkar vara vanligt men det känns ju våldsamt litet? Fast mitt kross är ju ganska grovt å andra sidan.

Någon kunnig människa borde komponera ihop en substrat artikel tycker jag för det här har jag undrat över länge :-) Det vore fantastiskt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte riktigt, man kallar det väl sand om det är finkornigt och kross/grus om det är grövre... Det är en djungel det med :-) Jag beställde på nätet som "sand" men det är ju små korallbitar och snäckskal det består av så det är ju inte sand för min del.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sand så funkar det med sanvändare för att hålla de rent o fint.

Med kross så är det mekanisk rengöring som gäller och om du har bra tillväxt på kalkalger eller bara alger så kan du rätt snart ha en solid bottenplatta.

Jag vet att de finns dom som gillar kross men jag tycker att det är sällan det ser bra ut i längden.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror jag gör så då att jag köper 1 mm sand till mitt 80L kar och kör det däri. Sedan så behåller jag mitt grus och kör i mina experimentkar för att få se själv vad som händer med den. Man kan ju alltid ha den till att göra egen levande sten med om man får lust att prova det... Det blir bra.

Tackar för svar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Tjo, jag fick min sand idag. Eller rättare sagt, den anlände hos tjejen då vi beställde i hennes namn. Så jag vet faktiskt inte :-)

Men jag postar givetvis en bild när jag gjort det så kan du jämföra, jag beställde 10 kg... Hur många liter det blir är iofs en bra fråga. Dock får jag nog inte i sanden förräns nästa vecka. Så då får du vara tålmodig :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min flickvän var faktiskt snäll nog att ta med sanden till mig igår så den är i karet men jag glömde bild. Det får komma senare idag.

10kg 1mm sand motsvara iaf 6.5 liter här hos mig, sanden bildar ungf ett lager på 2 cm över en yta på ca 79x34 cm. Detta går nog räkna i huvudet egentligen iofs :-) Men det är jag för lat för nu, och sedan skiljer sig teori och praktik... Aja, 2 cm lager! Ett paket sand till skulle nog inte vara fel men det här fungerar bra för mig.

1mm var väldigt lagom storlek annars med, perfekt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...