Gå till innehåll

Sjuk heptus


aerie

Rekommenderade inlägg

Hoj!

Då klovnfisken hade födelesdagskalas härom veckan så bad jag några som skulle ner att inhandla lite fisk åt mig. Tyvärr har jag fått en hel del problem med dessa fiskar,först dog 4 bangaii på 12 timmar(eller en var död i påsen) sen så dör en av perculorna inom ett par dygn. 2 av bangaiierna såg bara stressade ut men verkade friska och fina medans den tredje dog inom en timme i akvariet,de 2 fina dog över natten. Clownfiskarna såg också fina ut men åt inte,efter ett par dygn upptäcker jag att de andas väldigt fort,gapar typ 2ggr i sekunden. Några timmar efter jag upptäckt det så förlorar den lilla clownen simförmågan,lyckas flytta honom till karantärskar där han dör efter en halvtimme. Den stora är nu överflyttad till ett lite bättre karantärskar där han står och flåsar och har gjort så i 36 timmar nu.

Hela tiden har dock min hepatus sett fin ut,visst,den har varit mager men den äter och simmar omkring. När jag vaknade imorses så har den ett stort vitt fält på sig,hela den blå fläcken i det svarta på ena sidan är i princip vit och den ser allmänt vakumförpackad ut.

Så här såg han ut igår:

2005-01-11_125503_P1100168.jpg

Idag:

2005-01-11_125536_P1110195.jpg

2005-01-11_125614_P1110194.jpg

Nån som vet vad det kan bero på och vad man kan göra åt det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet fler som precis köpt firrar av "klovnfisken" som är sjuka

& dör... Så du är inte ensam. Dom har vita fält som ser ut som

en extrem "vitaprick". Jag lånade ut min medicinbok till en kille

som har samma problem som du. Vi får hoppas han hittar vad

det kan bero på. Lustigt nog är en av hans fiskar också en

Palett. Tror det var hos den det hela började!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Personligen tror jag det är köldskador från frakten, skulle tro att

det blivit någon sorts svampangrepp. Detta kan gå väldigt fort &

det är svårt att ge rätt medicin. Prova köra en medicin mot

bakterier i 12-24 tim. Sen byter du allt vattnet & ger medicin mot

svampangrepp. Låt dom gå i det 2-3 dagar, det brukar funka.

Men detta är endast en vild chansning, men så skulle jag gjort.

Var försiktig med temperaturen, för hög värme förvärrar läget

om den är svamp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

japp fler från clownfisken som har samma problem mina fiskar mår bra förutom clownen som inte har ätit men den verkar må bra

Å andra sidan köpte jag inga palleter men veet en annan kille vars palletter ser konstiga ut kanske kan vara samma grej.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet fler som precis köpt firrar av "klovnfisken" som är sjuka

& dör... Så du är inte ensam. Dom har vita fält som ser ut som

en extrem "vitaprick". Jag lånade ut min medicinbok till en kille

som har samma problem som du. Vi får hoppas han hittar vad

det kan bero på. Lustigt nog är en av hans fiskar också en

Palett. Tror det var hos den det hela började!

Den killen är jag.. suck.. Det är Pricken jag fått. Startade en egen tråd..https://www.saltvattensguiden.se/forumet/forum_posts.as p?TID=3868&PN=1&TPN=1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det vita är väl troligen en bakteriell hudinfektion,det kan ibland starka djur klara sig igenom med lite hjälp,typ vibromycin i ett karantänskar,

men din hepatus ser så risig och avmagrad ut att det sannoliktär helt kört,jag skulle nog satsa nåra spänn på att det är giftfångat,och troligen också nedkylt under frakten.rekommenderar att du slår ihjäl den så den slipper plågas

det är sorgligt att se,men handlare som säljer djur i sånt skick skulle ha rejält med smörjsmiley7.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jäkligt trist att höra Samuel!!!

Palletterna var ju en chansning, men de såg pigga ut och hade bra färger även om de var magra. Niklas som fick de andra 3 palletterna har precis samma problem som dig. Vi fick beskedet att fiskarna kom ifrån Bali och där är det relativt sällsynt med cyanidfångst vad jag vet...

Clownerna och kardinalerna förstår jag inte alls!

De kirurgerna jag och Jimmy köpte ser bra ut än sålänge, men man ska kanske inte säga allt för mycket....

Och olika anemoner äter olika saker. En del äter relativt stor fisk och del föredrar zooplankton.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köp aldrig fiskar som inte är "runda och trinda"

fiskar läser inte damtidningar och får bantarnojja eller anorexi.

är dom avmagrade så är dom antigen sjuka/giftfångade eller svältfödda -och oddsen att en sån fisk klarar omställningen och stressen av att flyttas till ett nytt kar är i princip Nada!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller inte helt med Greger... det mesta är helt rätt, men inte alltid.

Givetvis är det bättre med en fisk som är rund och fin än som är mager... men det säger egentligen ingenting om huruvida den är giftfångad/sjuk eller ej. Bara hur lång tid det är sedan den kunde äta och tillgodogöra sig maten ordentligt.

Vissa fiskar är vana vid att äta konstant hela tiden när de är vakna. I ett tomt karantänsakvarium är det nästan omöjligt att hålla dem lika feta som i naturen. Mandarinfiskar är ett bra exempel här, de är ofta avmagrade efter karantän... men det behöver inte innebära att det är något fel på dem.

Så givetvis är en frisk rund fisk bättre än en mager frisk fisk.... men jag tar hellre en mager frisk fisk än en rund och sjuk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag kanske lite dåligt samvete eftersom jag fick uppdraget att köpa frisk fisk till Samuel, men lyckades inte särskilt bra den här gången. Palletterna var en chansning, men de rörde sig bra och såg pigga och alerta ut.... bra färger och inga synliga prickar. Så jag gick på det även om de var smala.

Sorry!

smiley18.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är lugnt Hans,jag hade säkerligen gjort precis samma bedömning...och paletten såg fin ut i flera dagar innan detta angreppet slog till över en natt. Som sagt,han var mager men fin i övrigt. Suck...

Se till att komma igång med odlingen när du kommer tillbaka nu Hans så jag kan få lite fina odlade fiskar att leka med istället. smiley4.gif

Och det var nog sista gången jag handlade på fiskrea...trodde faktiskt inte att det skulle vara så illa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...