Gå till innehåll

Sambeställa McBond... ("acrylsolvent") Några intresserade?


blackizzz

Rekommenderade inlägg

Tjenare!

Håller på att kolla lite på vad man behöver beställa inför byggandet som kommer, och har då tänkt lite på Acrylsolvent.

Men tyvärr verkar inte det som det finns något bra i sverige (som inte kräver speciella tillstånd), frågade runt lite och det var flera som gillar solventet "McBond" som skall vara en av de bästa på marknaden!

Så nu undrar jag lite om det är några som skulle vilja deltaga i en "bulkbeställning" Detta eftersom minimiordern är på 4x 0,5 gallons vilket jag absolut inte kommer behöva!

4x 0,5 Gallon kostar 228 Euro (med dagens valuta värde, 2014 svenska kronor)

Så egentligen skulle det vara optimalt om vi var 4st 8st 12st eller liknande, då det blir 0,5 gallon var.

Priset skulle bli 57 euro styck (504 svenska kronor) (plus lite i frakt... Skall kolla upp detta...) Paketet skickas från Tyskland.

McBond är ett acrylsolvent, som "smälter" ihop Gjuten akryl för en fog som inte syns... Det bildar en mycket stark fog.

McBond kan bland annat användas för limning av akrylakvarium, skummarbyggen eller helt annat ej akvarierelaterat.

Det håller en högre standard än acrifix och har en snabb "torktid"

Det överblivna solventet avdustar och lämnar en mycket fin fog!

För mer information, skicka PM eller läs på följande länk!

http://www.polysciences.com/Catalog/Department/Product/98/categoryId__72/productId__782/

Hoppas det finns några som är intresserade!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Precis :-P och det är just det som gör att det fungerar så bra =( Är detta ämne förbjudet i Sverige? (på engelska "dichloromethane" tror jag...). Det används mycket i USA, en produkt kallad "Weld-On" Som används till samma ändamål.

Problemet med att "bo" i Sverige är ju att vi har så pass stränga importregler =P I tex USA skulle det inte vara några som helst problem att ta hem detta =P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja metylenklorid är förbjudet att använda i Sverige, i alla fall yrkesmässigt.

Jag jobbade på kemlab förut och anväde det dagligen dock i väl ventilerat utrymme i dragskåp, vi hade dock särskillt tillstånd att använda det.

Hur det är för privat bruk vet jag ej men metylenklorid är inte direkt hälsosamt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm, Där rök den iden då :arg:

Någon som har några andra tips på acrylsolvent? (inte Acrifix, har testat, förfärligt)

Vore rätt bra att ha när man skall bygga sump, skummare, m.m =P

Ja nu menar jag inte att Mcbond är bannat i Sverige, det har jag ingen aning om. Antar att det är metylenklorid som är lösningsmedlet i Mcbond. Om du sörjer för god ventilation så tror jag inte det är någon fara om du använder det någon enstaka gång. Jämfört med tri och tetra klormetan så är det ju harmlöst;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kommer ju inte direkt använda det varje dag, men det kommer nog bli lite då och då...

Har även tänkt på att blanda eget solvent, (då detta anses vara ännu bättre än McBond och Weld-On) Men är metylenklorid "bannat" i Sverige (i ren form)???

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kommer ju inte direkt använda det varje dag, men det kommer nog bli lite då och då...

Har även tänkt på att blanda eget solvent, (då detta anses vara ännu bättre än McBond och Weld-On) Men är metylenklorid "bannat" i Sverige (i ren form)???

Ja det är det läs mer här http://www.kemi.se/templates/Page.aspx?id=3470 men jag har för mig att det inte ligger på värsta listan som t.ex kloroform utan det är farligt att använda i stora mängder under lång tid, i ditt fall så tror jag inte du behöver oroa dig så länge du har god ventilation och inte "tvättar händerna" i det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm, där står det ju inte att det är bannat privat bruk =O Bara för företag, känns ju lite mysko =P

Men om man skulle importera en "last" av dessa (McBond), skulle det vara problem i tull och liknande eftersom det (antar jag) räknas som en kemikalie (hittar ingenting om kemikalier på tullverkets hemsida)?

Tack för hjälpen =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så, nu har jag skickat ett mail till kemikalieinspektionen, och frågat om det är legalt att importera McBond, (och angett vad det innehåller, samt givit länken) samt om det skulle tillkomma några extra kostnader vid import.

Kommer med svar så fort de svarar =P

tack för hjälpen och ha en trevlig påsk =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...