Gå till innehåll

ojämn vattennivå mellan sump-akvariedel


sm6xvz

Rekommenderade inlägg

Vattennivån på mitt RSM130 varierar väldigt mycket.

Jag tar min teknik först och sen problemet.

Tunze 9002 skummare

inTank skummar kopp och mediahållare.

2st MJ1000 pumpar, 15cm slang på insuget (ist för orginal)

koralia4

130D avrinningskam

Jo problemet är att vattennivån sjunker väldigt fort, på ett-två dygn sjunker det tillräckligt för att skummaren inte jobbar ordentligt. och då börjar även microbubblor uppstå i karet.

Jag har sett att det blir massa bubblor i facket där värmaren skall vara. och att vattennivån är rätt långt ner i sumpdelen så e bara knappt 1cm över den glaskanten som går till värmarfacket.

Sedan för att få bra vattennivå i sumpdelen så blir det rätt mycket vatten i akvariedelen så vattnet är lite över överrinningskammen.

Jag har mina aningar att jag har för stor cirkulation mellan sump och akvariedel, Och detta ställer till det med de stora skillnaderna på vattennivåerna.

Funderade på om man kan kapa ner en bit på den glasdel som går mellan skummarfack till värmaren, om det kan va där "begränsningen" är

Eller lägga pumparna på botten och köra slangar upp ist.

Jo en automatiskvattenpåfyllare finns ju med i tankarna oxå.

Ja tips och funderingar emottages tacksamt

/Jimmy

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De kan vara lite svårt och få en stabil nivå i sumpen i rsm. Jag hade köpt en påfyllnning omedelbart. Den är guld värd! Jag provade och testade i timmar med höja och sänka avrinningskoppen jag hade. Till slut blev de bra!

/André

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du ser all avdunstning i det bakre facket. Det enda som hjälper är att fylla på ofta, manuellt eller automatiskt.

Hjälper inte att fila på skivorna i sumpen. Om du har microbubblor med 9002:an så kan du skruva ner luftventilen - du ser i bakkant på skummaren om den släpper ut luft som 'inte får plats' i stigarröret. Men först måste du få jämn vatten nivå, jag tror det är en del i ditt bubbelproblem.

Sent from my Xperia Arc

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej så en automatisk vattenpåfyllning. Tips på en sån till hyffsat pris, ingen Porsche-modell alltså.....

Microbubblorna uppstår när när vattnet i sumpen minskar så e det bra med vatten där så försvinner problemet

sent from my Sony Ericsson Arc

Ändrat av sm6xvz
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är du inte grymt händig med lödkolven (vilket du kanske är om du fixat till en eller två radios) så blir det ju att köpa, och då får man som vanligt det man betalar för. Jag har kört Tunze sedan starten och den har aldrig trasslat (har inte kört med timers eller några "back-up's").

Det jag gillar med Tunzen är framförallt den optiska givaren, känns som att den är mer precis en än en flottör.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo Marko jag jobbar även som Elektronikprovare och service, så fixa ihop ett eget påfyllningsystem går säkert att göra men man vill ju inte att skiten pajar ihop eller krånglar, sen skall man hitta bra grejer till bra pris och känner på mig att detta e nog en sån sak som jag skulle köpa färdigt som redan är inprovat för ändamålet...

Men lite offtopic så har jag fått tag på en aluplatta 600*400*15 som det ligger nedfräst rostfrittrör, så tanken är att bygga en ledramp á la vattenkyld så småningom, som vanligt, när man får tid.....

tillbax till tunzes osmolator det säger ni e en bra pryl, var hittar man den för strax över tusenlappen??

Mvh Jimmy

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...