Gå till innehåll

Korallproblem :(


uffe80

Rekommenderade inlägg

Hej!

Har lite problem med en knappkoloni som inte slår ut längre samt mina gröna stjärnpolyper som är BRUNA...

Vad kan det va för fel?

Bifigar värden samt bilder!

Mg 1350

Ca 425

Kh 9,2

Ph 8,3

NO3 0 (mätt med Salifert, har aldrig gett utslag så jag litar inte på det)

PO4 0 (oxå mätt med Salifert med samma resultat)

Salt 1,025 (refraktometer)

Temp ca 25-26 grader

Kör även med zeovit sedan ett par månader tillbaka (Zeofood, ZeoBak, Zeostart samt Pohl´s extra)

Har även fått några gröna alger (tofsar som är ca 5cm långa) de senaste 2-3 veckorna.

Mvh Uffe

post-4903-14468921912162_thumb.jpg

post-4903-14468921912369_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör du zeovitmetoden fullt ut? Dvs har du en reaktor med zeolitstenar i?

Nitrat och fosfattesterna du använder är odugliga när näringsvärdena blir riktigt låga.

Eftersom du får trådalger misstänker jag nämligen att du har fosfat/nitrat i karet.

Hur mycket och hur ofta doserar du av zeovitprodukterna? Vad är ditt kars nettovolym?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej!

jag kör med reaktor med zeolitsten i!

karet är på 375L+sump på 150L så jag räknar med att det är ungefär 400liter vatten.

doserar Zeostart 8ml/dag samt Bak+Food 4droppar 2ggr/vecka (enl. anvisning.)

Mvh Uffe

Dra ner på zeostart rejält. Du borde dosera 0.3 ml 2 ggr per dag. (är det start2 eller start3?) Övriga doseringar är bra.

Du borde ha 1 liter zeovit i reaktorn.

Vad har du för flöde i reaktorn?

Använder du aktivt kol?

( du borde ha 4dl eller 2dl om det ligger i reaktorn)

(Besök gärna zeovitforumet och be att få hjälp med doseringsanvisningarna.)

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om knapparna kan jag inget säga - det är en koralltyp som tjurar ordentligt hemma hos mig också. Börjar misstänka att jag har något som äter vissa typer av knappar eftersom jag hade några röda vackra placerade i en avskärmad del i akvariet och de gick bra i ca 2 månader. Sedan flyttade jag ut dom i huvudakvariet och de försvann på 4 dagar...

Däremot vad gäller stjärnpolyper som blir bruna har jag erfarenhet av och hur jag fick dem att återta sin gröna färg. Efter det jag börjat dosera Fauna Marines Ultra BAC så vände den delen och samtliga av mina gröna stjärpolyper är idag vackert gröna.

Zeovit bör ha något liknande med spårämnen. Ultra BAC är bland annat rikt på kalium.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag menar 0,2/100liter alltså doserar jag 0,8/dag... Skrev lite fel innan!

Det låter bättre även om det kanske är i det högsta laget.

Men om du inte har problem med några bubblor som bildas på stenarna så fungerar det. När det gäller doseringsanvisningarna så är de ett maxvärde. Man får helt enkelt prova sig fram vilket som passar för varje kar.

Har du mätt Kaliumnivån? Den är grymt viktig att den hålls i schack när näringsvärdena blir låga. Jag har själv haft en ordentlig dipp, orsakad av dåligt salt, vilket fick halva min korallkolloni att dö.

Använder du aktivt kol?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, Det låter som om du har koll på grunderna vilket är bra.

SÅ då verkar det vara något som kanske fattas i karet. Jag vet inte vad du har för blå flaskor i din arsenal men jag hade provat lite olika varianter. När det gäller stenkoraller så hade jag använt Pohl's Xtra och Eisen (järn) för att ta fram det gröna.

Tyvärr har jag ingen större koll på polyper och knappar, även om jag har båda varianterna i mitt zeokar.

Min rekommendation är nog fortfarande att kolla med zeovit-gurus, Age Salt och G.Alexander, på zeovitforumet. De har verkligen koll på hur man skall justera för att få fram det bästa. www.zeovit.com ; http://www.zeovit.com/forums/forumdisplay.php?f=5

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

inhandlat lite preparat idag, b-balance samt k-balance så nu ska jag testa detta och se om det hjälper..

tack för alla svaren..

Dessa två tillsammans med Pohls Xtra är de som jag har upplevt och förstått är de preparat som ger det nödvändiga (bl.a. spårämnen) för korallerna utöver bakterierna.

Börja gärna med ett preparat i taget och med en halv dos. Testa en vecka och observera. Om inget händer öka dosen. För mycket av det goda kan vara rejält skadligt.

Hoppas det löser sig och återkoppla gärna dina erfarenheter :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...