Gå till innehåll

MattiasN 630l comeback


MattiasN

Rekommenderade inlägg

Nu var det ett tag sedan, har kliat i fingrarna efter salt från och till sedan jag la ner mitt 720l sommaren -08. Har hunnit flytta två gånger och är numera Åstorpsbo sedan några dagar! I samma veva som jag flyttade från Höör passade jag på och hämtade mitt nya kar, som köptes komplett av Addonic. Karet är på 630l med de opraktiska men snygga måtten 130x70x70cm :) I karet sitter en hemmagjord bakgrund som nog blir riktigt snygg när den bara blir täckt av kalkalger

Belysning 6x54w t5 (kommer komplettera med 2st till som jag har liggande, så 8x54w)

Skummare Deltec Apf600 matas från avrinningen

Retur Deltec 4040

Kalkreaktor Pf600 matas genom avstickare från returen

Kalkmixer Deltec

Cirkulation 2st Koralia 4 + några Maxijet bakom stenen.

Kommer också köra ett Deltec Fr509 med biopellets och ett 25w uv

Med karet följde också levande sten och några koraller och 2 clowner, en gul kirurg och en scopas. Jag kommer fylla karet så sakta med i huvudsak stenkoraller, dock inte någon Acropora-skog och i fiskväg är jag förutom ett gäng Anthias och en Navarchus sugen på en Mirakelabborre och lite annat smått och gott.

Testkör karet med sötvatten just nu så att utbytta kopplingar och dylikt håller och har en del saltvatten klart i badrummet, jag hoppas ha vatten i karet till helgen och stenen på plats senast i slutet av helgen :)

Ska bli enormt kul att komma igång igen!

Lägger in två bilder på karet under sötvattensfyllningen

post-976-14468921914179_thumb.jpg

post-976-14468921914384_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 86
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Ska bli kul o följa karet vidare hos dig Mattias! Clownerna och Scopasen kommer från mig. :)

Har sett karet live tidigare och jag gillar faktiskt måtten, även om 70 på höjden kanske är lite i djupaste laget, och man behöver långa armar för att komma ända ner i bakkanten, men väl fyllt med sten och koraller så kommer du nog njuta gott av det!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena, trevligt att du fått ihoppa delarna. Dom 2 skruvarna som sitter på var sin sida om röret, ovanför retur pumpen satte jag bara ditt när jag monterade bort pumpen. för att hålla uppe röret. För att minska risken för vibrationer ut i väggen så hade jag nog plockat bort dom.

Själv har bestämmt mig för att behålla kuben som jag började på här hemma, så man lämnar inte salt helt. Tippar på uppstart till hösten..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena, trevligt att du fått ihoppa delarna. Dom 2 skruvarna som sitter på var sin sida om röret, ovanför retur pumpen satte jag bara ditt när jag monterade bort pumpen. för att hålla uppe röret. För att minska risken för vibrationer ut i väggen så hade jag nog plockat bort dom.

Själv har bestämmt mig för att behålla kuben som jag började på här hemma, så man lämnar inte salt helt. Tippar på uppstart till hösten..

Tänkte nästan att det var nått sånt med skruvarna, de matchade liksom inte riktigt resten :)

Det lär ju dessutom bli spännande och tålamodsprövande att få ytavrinningen så tyst som du lyckades få den.....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

karet är igång :)

Hur kul som helst! Tycker jag fick till aquascapen hyfsat, sand ska i om någon dag, ska bara tvätta den först....

Blev ny Polario 10ML pump på Saltkaret idag, funkar kanon för att få lite mer variation på flödet i karet.

Blev ett gäng sniglar oxå men inget mer.....

Har inte kopplat in bio-pelletsen än men tänkte göra det om någon dag oxå, är väl lika bra att köra från början trots att bellastningen är ganska låg, eller? Karet är på 630l, tänkte börja i den lägre skalan på dosering och köra i runt 200ml bio-pellets i reaktorn (Fr509)

post-976-14468921933463_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

fick tummen loss och fick lite sand i karet idag, sand gör verkligen karet mycket snyggare! Beställde lite nya rör till belysning i slutet på förra veckan som skickades väldigt fort, ska bli kul att se när det packetet hittar fram till Åstorp :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Välkommen tillbaka. :) Härliga mått enligt mig. Mitt nästa kar som kommer när jag flyttat till hus kommer vara väldigt snarlika i måtten. Häftigt med lite djup och höjd.

Luftig scape med mycket simyta med. Precis i min smak. :)

/André

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nu är det dax att få igång bio-pelletsen om någon dag (är inte hemma tis-ons, så tors) sen är det nya rör i belysningen, samt inkoppling av kalkmixer och kalkreaktor som står på tur. Men mixer och reaktor inte någon brådska egentligen, förbrukningen lär ju inte vara så hög i karet närmsta tiden... Men jag är ledig den här veckan så min tanke är att det är lika bra att försöka koppla in grejorna på tors så har några dagar att justera lite :)

Ska försöka få hem några orm-stjärnor och kanske något annat kul under veckan, ska ändå söderut imorgon, så det lär ju bli en tur till ZG oxå

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Såg en del fina ormsjöstjärnor i Landskrona när jag var där. Karet ser fint ut, blev riktigt bra med sanden i också! :)

Jo, där fanns en del, men de svarta blir så attans stora och läskiga.... Vill helst ha tag på de brun/vit randiga, Superba tror jag de heter, men det får nog bli en svart oxå :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Mickius

Mina 2 kommer fram vid matdags :) men såg igår att ena lekte vid toppen av min BTN så får se om den dyker fram idag.

Ger formula 2 och dom älskar det

Sent from my iPhone 4 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ser dom rätt ofta påväg upp ur stenhållerna men direkt jag närmar mig så slinker dom ner in i stenen igen:P Ser ju alltid någon för där är i alla fall 20 st men aldrig långvarigt:P Ser dom mest på natten om jag lyser in med lampa men då försvinner dom snabbt också :( tråkigt för dom är sjukt coola!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har haft både superba och svarta (och en lite mer lila), tycker superban dels är snyggare och dels mindre läskig eftersom den inte blir lika stor och inte är så taggig :)

Jag är övertygade om att det är väldigt nyttiga djur att ha några stycken och det är förmodligen också bra att ha lite olika arter eftersom de säkert äter lite olika saker

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...