Gå till innehåll

MattiasN 630l comeback


MattiasN

Rekommenderade inlägg

ah, så trist, kejsaren har nu gett upp.... Svanpangreppen blev lite värre, dock måste den även varit drabbad av något annat, i fredagskväll var den lite skyggare än innan, men kom fram och åt bra ändå. Samma sak i lördags, lite tillbakadaragen men åt okej, sen igårkväll så kom den bara precis fram och visade sig vid matning men åt inte direkt och var nästan lite apatisk... I morse hade den fastnat på en av pumparna :( Så trist, det var en fin liten gynnare och jag tyckte den var så pigg och åt bra så den borde haft förutsättningar att klara sig, men icke..... Hoppas nu att det inte är frågan om något som kan drabba övriga invånare! Jag misstänker att det var något mer än svamp, eftersom den borde klarat det som var synligt på den. Samtidigt så var det en av de Diacanthusarna med grått på bröstet, jag har för mig att jag hört att de med gult bröst har bättre överlevnadsstatistik, men det är ju inget jag är säker på....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 86
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

De är från olika fångstplatser och de med gult bröst har avsevärt mycket bättre överlevnadsstatistik. Tror jag såg någonstans att 90% av de med grått bröst brukar trilla ifrån.

usch, jag har som sagt också hört att de gul-bröstade har bättre statistik.... Jag tyckte dock att denna var såpass pigg o åt bra att det borde funkat, men men....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

well har hållt på och meckat lite med ljuset, ska på sikt gå över till led. Börjar med ett gäng 10w led som ska kompletteras av 2st 54w t5. Tar lite tid eftersom jag inte är direkt någon hantverkare.... Och el-kunskaperna är smått pinsamma, men med lite tålamod och gott om tid så ska det nog ta sig! Första milstolpen nåddes nyss, fick ljus på första tre led-chipen :)

Ska sätta tre chip på sex 50cm långa 50x20mm aluprofiler, totalt alltså 18 chip. Varje 50cm profil ska sedan vila på profiler som går från karets baksida till framsidan. Dessa blir då två seperata belysningsmoduler som kan kompletteras med fler profiler, och dessutom enkelt kan tas ut var för sig. Ska sen bygga ut med mer led eftersom, det är därför viktigt att konstruktionen blir smidig och kan byggas ut.

En av sex klar :) Ska göra klart en till idag, sen måste jag vänta någon dag eftersom jag skanar fläktar till de sista fyra....

Lägger in en bild på 3st 10w royal blue led-chip post-976-14468922423831_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fläktarna kom redan idag, beställde igår f.m och kunde hämta vid middag idag :) Så nu rullar ljusbyggandet så smått vidare, fick färdig en profil till igår, kvarvarande fyra är nu borrade men jag behöver lite bättre väder för att kunna ta upp hålen till fläktarna, så får se när det kan bli av, hoppas på imorgon! Sen är det bara lödning av de tolv dioderna och montering på profilerna som är kvar.... Måste lösa det där med skydd för ledsen oxå, blir nog en profil med plexi i, ska åka o kolla lite på bauhaus imorgon.

Har förberett ett litet vattenbyte idag, blir imorgon eller lördag, lite mindre byte, men vill suga ut cyano och rensa ut lite skit..... Framäver blir det nog byte med 3-4 veckor mellan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad har du för ca kostnad påvarje profil med leds?

usch, bra mycket mer än jag trodde.... Men som vanligt så beror det lite på hur man räknar, jag har ju köpt allt som behövs, lödkolv, tenn, skruvar, profiler, lite nya kap-skivor till dremmeln, leds, drivers, kabel, kontakter, fläktar osv.... Det har helt klart blivit dyrare än jag tänkt mig! En annan sak man kan tänka på är nog att beställningarna kan bli ganska dyra om det är stora beställningar, jag beställde grejor för 2500kr från ac-rc, moms och tull blev närmare 900kr.... Men jag beställde några extra leds. Kunde nog tjänat på en lite mindre beställning, alternativt delat beställningen lite....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blir lätt att det rinner iväg lite mer än planerat.. Lite svårt o skapa en budget med alla "små" delar runt om.. Har själv chip från ac-rc dock sluppit tull/moms på just dom paketet o några andra ebay köp.

Ska du enbart köra 10w chip ?

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blir lätt att det rinner iväg lite mer än planerat.. Lite svårt o skapa en budget med alla "små" delar runt om.. Har själv chip från ac-rc dock sluppit tull/moms på just dom paketet o några andra ebay köp.

Ska du enbart köra 10w chip ?

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Jo, det blir dyrt med allt smått.... Ska iväg och kolla lite plexi som skydd strax, där springer en slant till, en bit profil och två skivor plexi.... Men men, å andra sidan är det faktiskt ganska kul att göra själ och nu har man ju en del grejor till nästa påbyggnad med led :)

Jag tänkte köra med enbart 10 wattare, iallafall i denna första omgång, blir kanske ett gäng 3w i nästa steg, får se. Nu blir det 18st 10w och 2st 54w t5 (med en glo-ballast köpt av dig för länge sen Manne :) ) Nästa steg blir 4st 50cm profiler till, får se om det blir med 10- el 3w led, beror lite på hur ljuset blir nu..... Men det dröjer nog ett tag innan det finns kulor till det.....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska du beställa mer från ac-rc så prova på någon lins till dom chipen, om du ska köra huvudsak spser. Linserna gör underverk när det gäller PAR värdet på dom små 3w som jag delvis kör med. Bör vara liknande effekt med linser på 10orna.

Hade för mig du hade varit här innan på besök, kanske 2ggr tillomed ?

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mmm, har kollat på linserna, men tror inte de passar eftersom jag skruvat chipen.... Fast till nästa omgång så kanske man skulle limma istället och då! Får se hur det blir nu, nyss skruvat fast de sista 12 chippen, nu ska det snart lödas :) Bara pausa lite, det är ju trots allt semester!

Jag funderar lite på var/om jag kan hitta någonsorts kontakt som kan kopplas mellan chippen och drivern för att enkelt kunna koppla loss där när hela armarturen ska ut eller nått, nån som har nått tips? Nånsorts klickkontakt eller nått, för vanlig 0,75mm2 kabel, men till sammanlagt 12 kablar, så gärna inte 50kr/st :)

Manne, Ja det stämmer nog, en gång längre tillbaka och en gång när jag köpte glomaten men höll på med sötvatten :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

sådär igårkväll fick jag leden på plats :)

Har inte någon fläkt i överskåpet så jag kör bara led för tillfället med luckan öppen, när jag fått in en fläkt i skåpet ska jag köra 2st 54w t5 oxå, risken är att det blir för varmt i skåpet utan fläkt.... Ska bli intressant att se hur ljuset blir med t5:orna oxå

Har nu 18st 10w leds, 6 royal blue, 4st 10 000k, 6st 16 000k och 2st 20 000k, ganska nöjd med blandningen och det är ju inte alls dumt med ljusspelet från punktbelysning :)

Förmodligen kommer jag ganska snart sätta in två balkar till, förmodligen med 6 10 wattare till, alternativt ett gäng 3w, men men får se vad det blir :)

Slänger upp en bild på en av ramperna, 3st 50cm aluprofiler med 3st 10w led på varje. Plastprofil som håller en 4mm plexi som skydd för ledsen

Lite att fixa med fläktarna och behöver skaffa någonsorts snabbkoppling för kablarna så jag kan lossa varje ramp utan för mycket meck

post-976-14468922455521_thumb.jpg

post-976-14468922455743_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Har hänt lite, har fått i lite fraggar (tack Manne!) och fått de två 54w t5orna på plats :) Har sett en 120mm och en 80mm fläkt som blåser inte luft i huven för att inte ledsen ska bli för varma av t5orna, men ska byta till 2st 120mm fläktar av bättre kvalisort (fick tag på de två för en femtiolapp på den lokala databutiken). Skillnaden märks mest i att det blev lite jämnare ljus i karet eftersom de ligger längst fram resp längst bak. Tempen i karet har sjunkit lite i samband med ljusbytet, har inte superkoll men har itne sett den gå över 27grader trots att det varit ganska varmt vilket känns bra (även om tempen inte var något stort problem innan heller). Ska nu bli kul att se hur korallerna svarar på ljuset

Hoppas få hem några fina djur inom kort annars så är det inkoppling och intrimning av kalkreaktorn som gäller nu sista två semesterveckorna :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

sådär, fick några fina djur igår :)

En väldigt fina blå (betydligt blåare än jag får på bilden...) i helt okej storlek, en Naso, en liten P.Navarchus och en lite större P. Xantemotopon(?), väldigt nöjd med samtliga djur som verkar vara i fin kondition, Nason äter det mesta redan, Navarchusen smakar artemia och Blueface-kejsaren är oxå på artemia lite :)

Nu börjar det bli fullt i karet med fisk. Ser fram emot att se hur korallerna utvecklas och om mina 3 acro växer o håller färgerna, kan vara att jag behöver öka dosen biopellets och ljuset ska oxå ökas framöver, men det ska bli intressant att hur de utvecklas!

Igår och idag har jag även gått genom kalkreaktorn och kopplat in den, i nuläget behöver den bara gå en liten stund om dagen, kalkvattnet klarar nästan hålla upp värdena, men jag misstänker att tiden behöver ökas på efterhand. det är lite mickel för att få rätt på flödet och bubbeltakten, men det ska nog bli bra.

post-976-14468922599603_thumb.jpg

post-976-14468922599201_thumb.jpg

post-976-14468922599399_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hm, tyckte jag sköljde mediat(rowalith c+) till kalkreaktorn ganska okej, men oj vad det grumlar.... När pumpen efter ett litet tag "lyfte" rowalithen lite och den rör sig lite blev sikten i reaktorn noll och vattnet i karet blir smått grumligt och gråaktigt.... Har låtet reaktorn gå ut i spann och fyllt på vatten från och till, men det gör varken från eller till på sikten i reaktorn, ser ut som det kommer ta ett bra tag att få den helt ren. Låter den gå ett tag till sen blir det nog till att koppla ur den och köra in den i dusch för att spola genom den med kranvatten ordentligt, tänker ju inte låta den grumla karet hur länge som helst.....

Nykomlingarna har börjat vänja sig, Blue-face kejsaren är fortfarande ganska tillbakadragen och äter inte så mycket som jag ser, men det kommer in en del bland stenarna och där finns oxå ganska mycket svamp och annat han kan mumsa på, han tar lite rundor ute i karet och ser då inte alls stressad eller undernärd ut, så jag är inte jätteorolig. Navarchusen har börjat äta okej och är ute och rör sig en hel del. Nason är helt vild i all mat jag stoppar i karet :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick nog för en stund sedan och kör nu reaktorn på diskbänken ansluten till osmosens avfallsslang så flödet blir bra mycket högre än normalt, får stå så till vattnet klarnat i den Efter två timmar syns det redan viss förbättring, det går nästan att se in i reaktorn :) Skönt nog så verkar karet hämta sig ganska fort, några timmar utan reaktor så är vattnet markant mycket klarare igen, dock så har ex galler på pumparna blivit lite grått av partiklar från dimman....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

igår kopplade jag in reaktorn igen efter att den stått på diskbänken i nästan en vecka och slösat vatten.... Betydligt klarare nu, men inte helt klart än så karet kommer nog bli lite dimmigt ett tag till.... Kontentan är, skölj mediat NOGA!

Ska bara lyckas ställa in reaktorna nu också, den behöver inte gå särskillt hårt nu i början :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jahapp, kom hem igår och nu har kalkreaktorn grumlat till sig rejält igen.... Det måste vara så att något fäller ut på något sätt, även utan Co2 på, eftersom den stått och gått utan gas sedan inkoppling. Vattnet i reaktorn är helt mjölkigt.... Och karet färgas så smått oxå.... Frågan är om det kanske är lika bra att köra på med gas så kanske grumligheten löser sig? Eller vad tror ni? Det är alltså Rowalith C+ i reaktorn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 8 månader senare...

post-976-14468925374091_thumb.jpg

Oj, länge sen jag skrev här...... Tänkte skärpa mig lite:-)

Karet har rullat på rtill nu utan större ändringar... Nu är det flyttat med stor hjälp av SG, några vänliga saltisar ställde upp och hjälpte mig flytta karet i helgen, hjärtligt tack!!!!

Har fått i fisk o koraller, sumpen dröjer några dagar till.... Några koraller harl tagit stryk och en anthias och en goby saknas, annars verkar det mesta klara sig bra :-)

Skickar några bilder som det står just nu

post-976-14468925374543_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tog några dagar att få gjort tillräckligt med vatten, startade sump o skummare för någon dag sen... Kalkreaktor o kanske mixer återstår.... Det mesta ser okej ut, den lite större gröna acron i mitten av karet är tyvärr död till stor del och två acro till ser lite tveksamma ut men de klarar sig nog:-) Fiskarna är pigga o välmående:-)

Så totalt är jag nöjd med hur det gått, ska låta karet gå i lugn o ro ett tag sen vill jag ha i lite mer koraller o någon firre till:-)

Skickat från min GT-I9210 via Tapatalk 2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

mixer o reaktor är nu inkopplade, reaktor dock inte körd med gas än, men flödet är lagom nu så imorgon sätter jag igång även gasen :)

Karet känns ganska okej nu, ska ta och köra lite tester någon dag oxå, har inte gjort det....

Är väl dax för lite bilder oxå, även om det ser lite slitet ut just nu... Återstår bara en sak, att lägga i lite sand! Och skaffa lite sandvändande djur :)

Sedan ska fisk o koraller få gå i lugn o ro ett tag, innan semestern i juli, då det finns viss risk för lite nyinköp :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...