Gå till innehåll

MattiasN 630l comeback


MattiasN

Rekommenderade inlägg

  • Svar 86
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

var en tur på Korallcenter och ZG idag, blev lite räkor och lyckades minsann hitta en trevlig ormstjärna på ZG :)

För räkorna gick det dock inte så bra, köpte 3st men en var väldigt sliten ur påsen och jag tror inte den klarar sig, en av de andra två vandrade nästan rakt på en glasros, som gjorde processen kort med den..... Så jag hoppas att iallafall en av tre ska klara sig :(

Skickar upp en bild på ormstjärnan, jag hittade bara en, hade gärna tagit någon till, blev en av de bruna(tycker nästan den är mer åt det lila hållet...) också :)

post-976-14468921970795_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

på önskelistan när det gäller fiskar finns Anthias (helst "vanliga" Squamipinnis men såg fina Dispar på ZG härromdagen....), Navarchus, eldkejsare, Mirakelabbore och någon/några mindre gobisar. Det lär väl också bli aktuellt med någon kirurg till, får se vilken.

I korall väg så lockar lite sps, Hystrix, flakväxande Monti, Pocilipora och några Acroporer, kanske någon Euphyllia till oxå :)

Men det lär dröja länge innan denna önskelista ens närmar sig att bli uppfylld :)

Startade 250ml biopellets igårkväll, ska byta lite lysrör och starta kalkmixern imorgon!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har pulat lite med karet idag, bytat lite lysrör, har nu uppsättningen 2 osram 67, 1 Narva blue2, 2 AquaScience Special, 1 AquaScience duo. Blev ett helt okej ljus, som nog bäst beskrivs som ganska vitt.

Har också meckat lite med kalkmixern och satt igång den, dock inte kopplat på den på avdunstningen än, ska kolla ph nu ikväll och imorgon f.m för att ha ett utgångsvärde, och sen hålla lite koll så inte ph sticker iväg för högt om jag kör all påfyllning genom mixern.

Har en del bruna alger i karet men sniglarna är riktigt vassa på att hålla efter dessa, så karet ser helt okej ut :) Jag är väldigt nöjd! Det enda som irriterar lite är att jag inte riktigt får tyst på avrinningen, men det kan jag leva med och jag minns dessutom från mitt förra kar att durson tog ett bra tag att få rätt på för att sen bli väldigt tyst....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Här rullar det på

Inga stora förändringar förän idag, har köpt lite ny fisk. Blev ett nätt litet gäng om nio st P. Squampinis :) Tänkte köpa Dispar men stimmet jag såg på ZG för någon vecka sedan var halverat och jag ville ha en ganska rejäl grupp, åkte till Arken eftersom jag sett fina Anthias där innan och de hade en fin grupp. De har varit i karet någon timme nu och kastade sig över pellets när jag slängde i lite för att mata resten (trodde inte nykomlingarna skulle äta så fort....) :)

Ska försöka få upp nån liten bild under kvällen

Jag har också förberett kalkreaktorn och skaffat lite ny media, men förbrukningen är inte så hög ännu så mixern klarar hålla värdena uppe på egen hand så det dröjer ett tag till innnan reaktorn kopplas in.

Funderar över att ge mig på och byta belysning, har en Breslein t5 nu, är inne på att ge mig på ett led-bygge med 10w led och komplettera med 2st 54w t5:or, men får se hur långt slantarna räcker udner sommaren..... Kanske börjar med att beställa hem en 10-15 10w leds och monterar dessa på fläktkylda aluprofiler för att testa leds och om jag fixar byggandet

Riktigt glad över mina Anthias, tycker verkligen de är trevliga firrar :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hm fick inte till någon bra bild alls.... Men skickar upp en på större delen av Anthias-gänget

Åtta är ute och simmar mer eller mindre konstant, en är skygg, alla var framme först men efter någon timme så var de bara åtta.... Får se om den sista kommer fram imorgon igen eller om stressen blev för mycket för den....

post-976-14468922191711_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

well en Anthias verkar ha kastat in handduken, jag kan dock inte hitta den.... Men övriga 8 är hur pigga som helst och äter bra! Känns skönt att det trots allt blev Squampinis som är ganska robusta och inte så kräsna som ex Dispar kan vara innan de kommer igång.

I fiskväg är det nu Navarchus, Mirakelabborre och nån rolig liten goby som lockar :)

Men det hade varit kul att fylla på med lite koraller också, men det känns som jag ska jaga lite fraggar till en början. Speciellt eftersom jag förmodligen kommer mixtra lite med ljuset under sommaren :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena Mattias, trevliga små firrar det blev. Får titta upp en runda sen till semestern och se det live. Kanske till dess så är det lilla karet igång här hemma oxo. Skall bara inhandla returpump i dagarna, så är det sen dags för ett vatten test...

Ricke, bakgrunden är gjord av ardex 45,korallgrus och lite snäckskall som är utkletat på lösa glasskivor som sen är siliconat i karet. Sen gjordes typ hamburgare av samma klet som i efterhand placerade ut på väggen och sattes fast med ardex45.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fan vad Härligt kar du redan har fått till..Nästan det kliar lite i Fingrarna att börja på nytt då det är bara att åka hem till dig och plocka lite levande hehe...Jag och barnen kommer på besök snart..Ha det bra..riktigt snyggt Mattias

I din nya källare skulle du slippa värmeproblem på sommaren och tänker du bara efter lite när du bygger ihop karet så kan du göra det så det klarar sig länge utan större underhåll (så ni kan komma iväg på era resor utan att du behöver oroa dig ;) )

Klart du ska köra igång igen!

Jonas: Klart du är välkommen att titta förbi, hör av dig lite innan bara!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

En liten uppdatering, har lite nytt i karet. Var på ZG i helgen och de hade några fina kejsare inne, bland annat två fina Diacanthus, en ganska stor rackare och betydligt mindre. Jag tvekade ganska länge eftersom jag vet att de kan vara svåra, den stora var väldigt fin, men under tiden jag stod och hade beslutsångest så fickde mat och de lille åt ganska bra och var dessutom mer framåt och nyfiken, så det fick bli den lilla :) Trots att den stora låg på samma pris och såg fin ut, men jag tror det blev riktigt bra med den lille!

Redan en timme efter att den kommit i karet åt den och nu efter några dagar äter den både artemia, musselkött, flingor och nori. Jag tror nog att det var bra att den kom i karet relativt tidigt och att den inte behöver hävda sig mot fler kirurger (har en Scopas och en Flavesence) eller andra stora, glupska firrar, för även om den äter bra så viker den ner sig mot kirurgerna och är lite försiktig vid matning.

Anthiasen funkar bra, de åtta är alla kvar, däremot så har jag numera två hanar, vilket väl kommer ge porblem inom en snar framtid. En av honorna hade lite utdragna fenor men jag tyckte inte det såg ut som den skulle växla kön, men det tog inte många veckor....

Köpte oxå en liten goby, A Weeleri, en festlig liten firre :)

Ska försöka ladda upp lite bilder snart igen!

Har också beställt lite delar till ett litet led-projekt under semestern, blir 180w led till att börja med. Funderar på att bara köra dessa 18st 10w led och 2st 54w t5 och skippa mina 6x54w t5:or. Kommer förmodligen att komplettera med mer led senare, förutsatt att jag får ihop första bygget :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hm, tiden går fort... Men här kommer iallafall nån liten bild. Det är en pigg liten rackare och han tar för sig lite mer vid matningarna efterhand. Har dock lite svamp på vissar fenkanter, men det oroar mig inte direkt, det försvinner säkert inom kort.

Kollade lite värde nyss, nitrat och fosfat ligger omätbart, trots att jag matat betydligt mer sedan Anthiasen kom i karet (visserligen med salifert, men känns ändå bra). Blir nog till att koppla in reaktorn under semestern, kalkvattnet klarar nästan att hålla uppe värdena, men det är precis, ligger lite lågt i kh nu

post-976-14468922296909_thumb.jpg

post-976-14468922297092_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har börjat förbereda första vattenbytet, blir ett byte på runt 100l till helgen :)

Kejsaren har dock fått mer och mer svamp (men det är väl egentligen inte svamp, utan lymfo-nånting?), har på ryggfenans kant, stjärtfenan och bröstfenorna nu :( Men den är pigg och alert och äter bra så jag känner inte någon panik, kejsare har väl lätt för att åka på en omgång vid nya förhållanden? Jag hoppas den är stark nog att reda ut det på egen hand. Någon som har något annat råd?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har just genomfört karets första vattenbyte, blev c:a 100l. Blev väldans irriterad på en av clownerna som var på mig så fort jag fick ner armarna i karet, tills jag upptäckte varför, de har lagt ägg :) Kul!

Sen upptäckte jag verkligen nackdelen med högt och djupt kar.... Jag har fått en del cyano vid bakrutan, cirkulationen är inte så bra där, så jag bestämde mig för att sätta en liten pump i höger-sidan, bakom stenen, för att blåsa lite längs med bakrutan, men vilket aber att få den på plats!!! Stod på en pall som stod på en köksstol och försökte hänga in hela överkroppen, samtidigt som jag tvingades vika mig under ljusrampen, och nådde ändå inte.... Fick till slut pumpen någerlunda på plats, inte så långt in som jag skulle vilja, men relativt okeh iallafall, men det var inte lätt....

Inget batteri i kameran, bilder kommer inom kort :)

Är lite orolig för Diacanthusen men den är som tidigare pigg och äter riktigt bra, så det är väl bäst att låta den hantera svampen på egen hand, jag har ju inte haft den så länge och svamp kan väl ta ett tag att försvinna om jag har rätt för mig.... Ingen som har några råd om svampen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hm, upptäckte just ett litet missöde... På något sätt har jag kommit åt den lilla böjen på kalkmixerns inlopp... Den har en liten spricka, vilket resulterade i ett lagom läckage när jag satt igång pumpen för att fylla upp mixern helt :(

Men samtidigt så var det en väldig tur att jag upptäckte det nu och inte bara kopplade in den och lät den fyllas ikväll när den sätter igång, resultatet hade isåfall blivit 15-20l utanför sumpen.... Smetade snabbt på lite tangit och hoppas det ska räcka som tätning, men väntar nog till imorgon innan jag kopplar in den, så får tangiten iallafall ett dygn att torka

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det är en liten pvc-böj som kopplar på "vanlig" 4/6mm slang för invattnet, som dessutom går genom en annan pvc-del, och sprickan sitter så klart långt ner i anlutningen mot den andra pvc-delen.... Men jag tror den blev tät med lite tangit :) Tog oxå det säkra före det osäkra och placerade mixern i påfyllningstanken istället för att ha den utanför, lite meckigare när den ska rengöras, men det känns värt det ett tag iallafall :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...