Gå till innehåll

Giftiga korallers påverkan


Henric

Rekommenderade inlägg

De flesta koraller är mer eller mindre giftiga, men hur påverkar en extra giftig korall de andra korallerna i ett akvarium? Många och även jag använder aktivt kol för att filtrera bort gifter ur akvariet. Men vad händer egentligen med koraller som utsätts för starka gifter? Vad jag mest undrar är om det blir mindre polypexpansion om det finns giftiga koraller i akvariet. Jag har en bubbelkorall som jag tror kan vara extra giftig, fast jag vet inte säkert.

//Henric

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mina erfarenheter är att för mycket olika typer av koraller kommer att leda till att någon sorts korall måste "ge vika" för motståndarnas gifter.

Vilket resulterar i döda, döende eller ej utfärgade koraller.

T.ex. kan sps:er bli rejält påverkade och bruna/dö av nässelgift från stora mjukisar och lps:er.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är mest lite nyfiken om det är en sådan jag har, det kan vara bra och veta om den är giftig. Plerogyra Sinuosa tror jag är namnet på denna. Jag själv kallar den bubbelkorall men har även sett att en del kallar den pärlkorall också.

Jag passerar Stenstorp 2 ggr per dag, så visst borde jag stanna till vid tillfälle och kolla in ditt kar:)

post-2676-144689219306_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...