Gå till innehåll

Projekt 16 liter (Hjälp tack)


opius

Rekommenderade inlägg

Hej, är ny på forumet och har bara sysslat med sötvatten innan (ca 1 år).

(Har i dagsläget 2st 720l och 1st 100l igång)

Har ett tomt 16 liters akvarium med svart ram som skulle passa till ett litet salt-nanokar (tror jag)

Har gjort en ritning på en "skummare" och behöver lite tips!

skummare.jpg

Jag har inte en aning om detta fungerar. men jag har iaf fått tag på en riktigt liten cirkulationspump som jag kommer koppla till insuget på skummaren så att säga.

Är som sagt helt ny på salt, men gillar att utforska nya saker

Första steget blir väl att få till skummaren så den fungerar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

om vattnet strmmar mot bubblorna får du en bättre effekt av det... du behöver dessutom ett rör upp i "koppen" för att skummet inte ska rinna tillbaka ner i skummaren...

enklaste sättet med ett såpass litet akvarium är annars täta vattenbyten...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inte om du har koll på det men ett sådant litet akvarie klarar sig nog fint utan skummare om du istället byter 2-3 liter vatten varje vecka istället. Får får du bra ordning på alla värden i karet :-)

Skummare blir egentligen mer aktuellt till tungt belastade kar som inte klarar sig med bara vattenbyten skulle jag säga.

Jag har ett 8 liters pico kar, det kör jag utan skummare och bara med en cirkulationspump, ljus och värmare. Enda riktiga skötseln av det är skrapa rutan och byta vatten nu när karet gått in sig. Det lever en population med kräftdjur i den som ökar stadigt och idag la jag i en korall som verkar öppna sig långsamt så något görs nog rätt :-)

Om du vill bygga en skummare för att du tycker det är intresant eller roligt får du gärna göra det dock, fast då kan jag inte hjälpa dig.

edit. Arrgh! Jag är alltid efter när jag skriver något ;-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tufft :-) Du provar den i sötvatten antar jag? Mina begränsade och ytterst ovetenskapliga experiment med skummare har sagt till mig att bubblorna blir mycket finare i saltvatten än sötvatten.

I saltvattens skummare brukar man använda syrestenar av trä med för att få rätt storlek på skummarbubblorna. Sådana här tex: http://www.fish-street.com/5_x_tubro_air_wooden_stone-l4_5cm?category_id=93

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser det bra ut? tror jag kan få mer fart på det hela genom att sätta en plugg i botten på röret, denna videon visar med en syresten inuti röret.

Det kanske även behövs lite starkare syrepump..

-bok Back to basics!

/opius

Ändrat av opius
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men min egenbyggda skummare är ju i princip klar, så vad är nästa steg?

Kommer säkert behöva modifiera skummaren lite innan jag blir nöjd, men den verkar ju iaf fungera.

Köpa salt och blanda vatten?

Mvh Stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blanda salt låter bra. Fast vad är det för akvarie du har där i videon? Är det stålram på det eller är det något annat material. Stålram rostar av saltvatten och rinner rosten ner i vattnet förgiftas det. Fast det kan ju vara plats eller något :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nop, köp en bok o börja läsa;)

Jag menar faktiskt lite allvar, sötvatten går bra o lära sig vartefter med salt så brukar det bara bli dyrt.

Många som klagar på att salvatten är så svårt osv har oftast bara kört igång utan att läsa på och misslyckats totalt därefter. Jag har haft både en o annan som handlat från mig som haft stora problem oftast pga att dom missat något väldigt basic.

Det finns en heldel matnyttigt på forumet, du hittar tex saltvattenskemi för dummies bland artiklar(i princip ett måste för att lyckas).

En bok eller liknande är bra att ha så man får ett spår att följa istället för att plocka delar ur olika metoder o system, det brukar bara resultera i kaos.

Lycka till o välkommen till SVG!

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...