Gå till innehåll

Nya rör i RSM 250?


Nemisis

Rekommenderade inlägg

Hej!

Har haft mina rör i mitt RSM i ca 7 månader nu och undrar vad ni anser om att jag behöver byta rör eller inte? Har fått för mig att man ska byta typ 2 ggr/år men om man kollar runt lite på livslängder så verkar det överdrivet...

Vidare bör man väl kunna byta ut red sea max rören mot något annat märke än just dem och sätta i? Något tips på bra rör som någon är nöjd med.

Mvh

Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vill minnas att det är 39w T5 rör i ett RSM250?

Hur ofta man behöver byta ut dom kan ju diskuteras, men ett år brukar jag köra på mina kar.

Om rören blir för varma i ditt RSM så slits dom ut snabbare, då kan det vara berättigat med en högre bytesfrekvens.

Mina favoritrör är ATI, speciellt Blue+ som ger ett riktigt fint blått ljus.

Annars så har jag även kört fauna marines rör och varit nöjd med dom, lite dyrare men man slipper riskerna som följer med att beställa rör.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Livslängden är väldigt skiftande för olika lysrör. Alla rör (utom några nya från Osram) har kortare livstid om de körs vid för hög temperatur. Enstaka sorter kan i bra fall vara i gott skick efter 3 år medan andra (t.ex actinicrör) inte håller ett år.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Livslängden är väldigt skiftande för olika lysrör. Alla rör (utom några nya från Osram) har kortare livstid om de körs vid för hög temperatur. Enstaka sorter kan i bra fall vara i gott skick efter 3 år medan andra (t.ex actinicrör) inte håller ett år.

Nu blev jag nyfiken på vad det är som gör att actinicrör inte håller lika länge.

(ska villigt erkänna att jag inte vet vad det är för speciellt med actinic heller).

Sen vill jag minnas att över växtakvarierna körde man med philips aquarelle som sades tappa max 10% fram till dom slocknade.

Finns det motsvarande till salt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är jag ingen expert på lysrör men de verkar vara lite lika bildrörs tuber.

För att få färg från lysrören så har man fosfor i röret som ger färg. På actinic rör är det blått. Fosforn förbränns när man har röret på och det verkar helt enkelt vara så att rören med blå fosfor bränner färgen snabbare än tex vita rör.

Så rören slutar inte fungera, men det blå ljuset avtar och när det blå ljuset är borta så försvinner fördelen med de rören :-)

Har jag jättefel vill jag gärna att någon rättar till mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Numer är det inte fosfor utan organiska föreningar som gör jobbet bättre.

Det kom en generation nya fluorescerande ämnen i generationen med Philips TLD84 som hade längre livslängd. Men inget actinic. De ny ämnena har inte lika lång livslängd heller men för mig verkar det som att den blå färgen i Osram67 håller längre än den i Aquarelle. De brukade jag byta efter två år.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har ju märkt att det blir varmt som satan under plast skyddet fläktarna till trots. Det är 6*36W i karet men det spelar ju mindre roll. Väntar kanske ett litet tag till innan jag byter..

Har fått lite problem med vissa knappar som drar ihop sig och tynar bort typ. Vet att de inte är så beroende av ljuset men tänkte att det kunde vara en av anledningarna.. Ska göra lite mer exakta mätningar på karet idag och lägga ut under mjukisar imorgon..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...