Ouscazz Postat 4 maj 2011 Postat 4 maj 2011 Jag hade egentligen inte tänkt göra det här men så blir det som det ofta blir i akvariehobbyn.. historien upprepar sig.Det har karet har puttrat någon månad nu som en typ av refugium för ca 5-6 kilo LS och någon enstaka mjukkorall och discosoma, en krabba, nakensnäcka och några små blåa sjöstjärnor.... och alger. Tekniken har begränsats till 2x36W T5, en streamer och värmare. Ljuset har varit tänt fem timmar om dagen, inte mer. Jag har ökat upp till åtta timmar idag. Inga vattenbyten har gjorts sedan starten.Igår togs ett beslut.. Leif i Höör satte in en annons på en Deltec MCE300 skummare och jag högg direkt, sen var det igång. Ikväll har skummaren installerats och surrar på fint. Rutorna är skrapade och stenen har lavats upp till någon form av två små pelare. På fredag kommer det en ny ramp som jag får låna av Fredrik.G i Båstad med 4x24W T5 så det blir lite mer fart i ljuset. Inriktningen på karet har jag ingen egentlig aning om ännu, troligtvis Zooanthus, Discosoma, Ricordea och kanske någon LPS. En fragghylla är given eftersom det snart är dags att börja fragga lite smått på någon SPS i hörnkaret. Någon fisk måste där såklart också vara men jag har ingen aning om vad ännu.
mikoto Postat 4 maj 2011 Postat 4 maj 2011 Woho, tuffa grejer :-) Bra improvisering med stenarna tycker jag.
Stensson Postat 5 maj 2011 Postat 5 maj 2011 Haaa, där kom tvåan ja. :-)Du har säkert plats för ett litet karantänkar oxå.
Ouscazz Postat 5 maj 2011 Författare Postat 5 maj 2011 Där kom tvåan ja... fast det har som sagt var snurrat runt tre månader redan. Har lagt i ett par turbosar ikväll och flyttat över lite koraller som jag inte tyckte passade i det stora karet. Ska sälja av lite så småningom.Jag tror det kommer att hamna en Chelmon Rostratus och någon liten Chaetodon i karet så småningom.
Stensson Postat 5 maj 2011 Postat 5 maj 2011 Ja den e vacker, finns på min lista oxå. Dock ingen brådska än.
Ouscazz Postat 5 maj 2011 Författare Postat 5 maj 2011 Ja den e vacker, finns på min lista oxå. Dock ingen brådska än.Hade en Chelmon Rostratus i 350't... i två dagar... sedan tog nog de två stirriga kirurgerna livet av den. Inga kirurger i det här karet!
_Manne_ Postat 6 maj 2011 Postat 6 maj 2011 Tror inte du får en chelmon R att överleva i ett så pass litet kar som 110l.. Men vet ju att är det någon som kommer o prova så är det du Mats.. Den äter långsamt o behöver god tid på sig.Mvh manneSent from my iPhone using Tapatalk
Ouscazz Postat 6 maj 2011 Författare Postat 6 maj 2011 Tror nog det ska funka Manne, om den inte har konkurrens om födan. Jag brukar få som jag vill med djuren, bara man ger dem exakt rätt förutsättningar. Sent from my iPhone using Tapatalk
_Manne_ Postat 6 maj 2011 Postat 6 maj 2011 Tror nog det ska funka Manne, om den inte har konkurrens om födan. Jag brukar få som jag vill med djuren, bara man ger dem exakt rätt förutsättningar. Sent from my iPhone using TapatalkVet att det är ingen idé att chata på dig så kör på.. Jag har sagt det iaf. Det ligger en maxspect på säljes som hade passat fint Mvh manneSent from my iPhone using Tapatalk
Ouscazz Postat 6 maj 2011 Författare Postat 6 maj 2011 Har sett Maxs'en men den är inte intressant. Jag har andra planer för ljuset... Sent from my iPhone using Tapatalk
Ouscazz Postat 9 maj 2011 Författare Postat 9 maj 2011 Nytt ljus, 4 x 24 watt. Jag har fått låna Båstad-Fredriks ramp ett tag för att testa. Två blåa och två vita Aqua Science.
Fredrik.g Postat 9 maj 2011 Postat 9 maj 2011 Ser ut som det blir bra med ljuset, är ju inte någon maxspect men hos mig räckte ljuset ganska bra. hur ser planerna för akvariet ut nu?
Ouscazz Postat 9 maj 2011 Författare Postat 9 maj 2011 Ja, det blev jättebra även det är ju rätt stor skillnad mot den enorma ljusintensiteten från Maxspectarna.Jag har faktiskt inga bestämda planer ännu. Just nu fungerar det som refugium för korallerna jag har lyft ur det stora karet. Det blir nog iaf en fragghylla så småningom.
Andy88 Postat 9 maj 2011 Postat 9 maj 2011 Ser bra ut! Om du vill så kan jag fixa ihop en hylla till dig. Ska bara få fatt på mer plexi. /André
Tedd Postat 10 maj 2011 Postat 10 maj 2011 Ser bra ut, hur är det med cirkulationen? Ser du bara har en pump, hur mycket gör den?
Ouscazz Postat 10 maj 2011 Författare Postat 10 maj 2011 Ser bra ut! Om du vill så kan jag fixa ihop en hylla till dig. Ska bara få fatt på mer plexi. /AndréKanon, det hade ju varit bra. Pumpen flyttar 3800l/tSent from my iPhone using Tapatalk
Andy88 Postat 10 maj 2011 Postat 10 maj 2011 Kanon, det hade ju varit bra. Pumpen flyttar 3800l/tSent from my iPhone using TapatalkSkicka bara vilka mått du vill ha så ska vi nog kunna fixa en. /AndréSent from my iPhone using Tapatalk
Ouscazz Postat 17 juni 2011 Författare Postat 17 juni 2011 Här har det inte hänt mycket senaste tiden. Bytt 17 liter vatten idag så nu blir det kanske lite tillväxt. Anemonen frodas och ser pigg och kry ut igen. Tänkte köpa ett clownpar imorgon så det blir något som rör sig i karet och samtidigt lite sällskap åt anemonen. Har bokat 8kg gammal fin LS med lite småkoraller på som ska i nästa vecka.
Ouscazz Postat 19 juni 2011 Författare Postat 19 juni 2011 Första fiskarna kom i karet idag. Var nere på Zoogiganten i Lomma och köpte koraller till det andra karet och passade samtidigt på att köpa ett par små Ocellaris till anemonen. Clownerna satte genast kurs mot anemonen och kände sig för lite grann, hoppas de stannar där.
Ouscazz Postat 20 juni 2011 Författare Postat 20 juni 2011 Snubblade över de här två idag i Löddeköpinge... 189:- styck stl. M.
_Manne_ Postat 20 juni 2011 Postat 20 juni 2011 Tre gånger det priset är inget ovanligt.. Ta nu väl hand om dom..Vackert inköp, mycket trevlig fisk.Mvh manneSent from my iPad 2 using Tapatalk
Ouscazz Postat 20 juni 2011 Författare Postat 20 juni 2011 Jo, det gör ju det Robin... de brukar kosta från 399:- och uppåt.
Rekommenderade inlägg