Gå till innehåll

För effektiv algskrubber (ats) eller mätfel?


Bängan

Rekommenderade inlägg

Halloj.

Startade min lilla algskrubber 30/4 som litet test då jag inte lyckades få någon ordentlig fart på biopelletsen. Nitrat runt 15-20 och fosfat 0,1 med fosfatremoverbyte varannan/vartredje dag då fosfaten annars glatt ligger runt 0,25-0,30

Första dagarna var det lilla nätet vitt och fint och värdena som vanligt men runt dag 3-4 så börjar det växa slemmigt klegg och i samma veva så börjar nitrattesten bli ljusare och fosfaten sjunker.

4/5 N=under 10 och P=0,06

5/5 samma som ovan

6/5 N ger inte längre utslag men P uppåt till 0,08

7/5 Städning av plastnätet. Mycket brunt klegg städas bort och kanske 20 knappnålsstora gröna prickar kvar efter städning.

9/5 N=inget utslag och P=0,07. Blandar till lite KNO3 och skvätter i lite försiktigt till ~5ppm. (101gram KNO3+ 1liter osmos. 10 ml av detta borde bli ~5ppm på ~130liter.)

10/5 N=inget utslag och P ger serien 0,00, 0,01, 0,01 (mätte tre gånger då jag aldrig sett så låga siffror innan).

11/5 Rejält med brunt på nätet igen så vi städar det igen.

Har senaste veckan sett tillväxt på några koraller så något händer men det kan ju lika gärna vara slumpen eller önsketänkade.

Vågar inte riktigt lita på resultaten än och fortfarande är den dominerande färgen brunt och normal tid för att se resultat på N och P brukar vara runt 4 veckor.

Ett mått som rekommenderas är 1kvadrattum med 1watt lysrör/lågenergi per gallon för hög export och jag har ungefär det dubbla.

Belysningen är omvänd akvariets, 21-13.

Tankar, funderingar och åsikter är väldigt välkomna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du några alger i karet är ju en fråga? Sedan ska du om man går enligt guiderna ha 2 timmar mer lystid, 18 timmar om dygnet :-)

Du har plastskydd framför lysröret, det absorberar troligtvis ganska mycket av ljuset. Det bör du nog ta bort.

Annars verkar den ju igång, du behöver nog bara finputsa den lite :-) Kul med ATS!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det ser ut precis som det "ska" på bilderna. N & P börjar gå ner från dag tre/fyra typ. Full effekt får man inte förens efter flera veckor. Men eftersom 99,9% av användarna kör med helt egna konstruktioner som skiljer sig åt i mått är det svårt att få fram empiriska data. Inkörningsperioden varierar kraftigt, från två veckor till 6 månader är vad jag hört/läst/sett. Men, jag tror att du kan vara försiktigt positiv till att testerna stämmer.

En sak som jag, och många med mig, noterat är också att kalkalgerna har fått en högre tillväxttakt.

Ändrat av Maglofster
jag är rörig..
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du några alger i karet är ju en fråga? Sedan ska du om man går enligt guiderna ha 2 timmar mer lystid, 18 timmar om dygnet :-)

Du har plastskydd framför lysröret, det absorberar troligtvis ganska mycket av ljuset. Det bör du nog ta bort.

Annars verkar den ju igång, du behöver nog bara finputsa den lite :-) Kul med ATS!

1. 18 timmar är en riktlinje och ses mer som en övre gräns. Jag kör två burkar med ATS båda ligger just nu på 16 timmar med ljus, vilket fungerar mycket bra. Detta är något man testar sig fram till. Med tanke på den kraftiga lampan som används är det inte helt fel att börja försiktigt.

2. Jag ser inga problem med det skyddet, jag kör själv två likadana lampor och det är rätt bra tryck i dom (72 watt). Risken om man tar bort plasten kan vara att man får "bald spots" på grund av att det bränner och blir för koncentrerat.

3. Jag skulle säga att det ser mycket lovande ut. Rör inget alls utan låt ATS:en mogna lite till innan du börjar tänka på att justera.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har läst igenom ett antal ATS trådar av lite nyfikenhet och det verkar vara vanligt att ha för lågt flöde(felberäknat) som kan orsaka varierande problem.

Vill minnas nåt med 60l/h per cm slitsat rör(fMagnus var god o bekräfta eller dementera ;)) det är inte alltid så lätt när man omvandlar volymer o mått...

Men som Magnus är inne på så är din skrubber knappt inkörd ännu, skall väl ca en månad innan det är full fart.

Snyggt bygge!

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du några alger i karet är ju en fråga? Sedan ska du om man går enligt guiderna ha 2 timmar mer lystid, 18 timmar om dygnet :-)

Alger ja. :) Har inga problem om jag skulle sluta mata både kirurgen och salarisen. Eremiten krafsar i sig lite med. Utan dom skulle 'päls' nog vara en bra beskrivning.

Du har plastskydd framför lysröret, det absorberar troligtvis ganska mycket av ljuset. Det bör du nog ta bort.

Plastskyddet är fastsatt med silicon och bidrar till att ljuset sprids bra. Är säkert en del av ip klassningen med. (Skruvade isär och tittade).

Dessutom verkar väggarna i skåpet reflektera så bra att det växer på den obelysta sidan med.

Annars verkar den ju igång, du behöver nog bara finputsa den lite :-) Kul med ATS!

Ja, ska bara lära mig vad som ska justeras först. :)

Det ser ut precis som det "ska" på bilderna. N & P börjar gå ner från dag tre/fyra typ. Full effekt får man inte förens efter flera veckor.

Då kan jag slappna av lite då.

Men eftersom 99,9% kör med helt egna konstruktioner som skiljer sig åt i mått är det svårt att få fram empiriska data. Jag tror att du kan vara försiktigt positiv till att testerna stämmer.

Bra det. Då är frågan hur jag håller N och P högre än 0. Resonerar som så att så länge det finns alger i akvariumet så kommer algätarna att 'processa' dom till N och P producerade saker?

En sak som jag, och många med mig, noterat är också att kalkalgerna har fått en högre tillväxttakt.

Hoppas på liknande utveckling här då. :) Är dom enda algerna jag tycker om.

Jag har läst igenom ett antal ATS trådar av lite nyfikenhet och det verkar vara vanligt att ha för lågt flöde(felberäknat) som kan orsaka varierande problem.

Vill minnas nåt med 60l/h per cm slitsat rör(fMagnus var god o bekräfta eller dementera ;)) det är inte alltid så lätt när man omvandlar volymer o mått...

Jo, flödet och måtten på skåpet var det som avgjorde formatet på plastbyttan. 35gallon per tum rekommederas som minst. Den drivs av en liten eheim compact 1000 så bredden blev bara runt 13 cm.

Men som Magnus är inne på så är din skrubber knappt inkörd ännu, skall väl ca en månad innan det är full fart.

Jo, är vad jag förväntade mig, bara inget tar skada av att nivåerna a: sjönk för fort och b: är för låga.

Vad kan vara lämpligt att hålla utkik efter om så skulle vara?

Snyggt bygge!

Tack! Det första jag limmat i plexi. (Verkade vara en bra idé att hälla massa vatten i den.) :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle tippa på att det här är ett hyggligt säkert sätt att sänka näringsvärdena på.

Algerna har en högre omsättning och behöver därför mer näring än korallerna. En ren höftning är att dom blir tidigare näringsbegränsade än korallerna varpå tillväxten av alger avtar.

Men håll koll på om dom börjar ljusna för mycket så kan det vara dags att börja tänka om.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mag har nog bättre tips än jag :-) Men har du mycket alger i karet så konkurrerar de med din ATS om "maten" och det borde förhindra dess tillväxt. Men om du har betare så ser de nog till att tillväxten i karet hämmas och därmed så löser sig nog situationen. Hade du inte haft betare hade det kanske varit idé att dra bort alger i karet, men det löser sig nog själv nu som sagt :-)

Sedan tog jag fel på datumen innan, jag trodde den varit igång i en månad och 12 dagar, inte 12 dagar :-) Så då ser resultatet kanonbra ut ju. Det är nog bara luta tillbaka och njuta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra det. Då är frågan hur jag håller N och P högre än 0. Resonerar som så att så länge det finns alger i akvariumet så kommer algätarna att 'processa' dom till N och P producerade saker?

Du kan försiktigt prova att mata samma mängd du vanligen matar fast addera en eller två extra gånger så att totalmängden ökar. Du kan också försiktigt testa att även mata mer renodlad korallmat, typ reef pearls eller så.

Men så länge man har en ordentlig mängd alger i karet rekomenderas inte att man matar allt för mycket.

Grundregeln för matning enligt SantaMonicas FAQ (för ett moget media) är 30cm2 + 12watt belysning per kub frysmat om man kör dubbelsidig belysning. Om vi halverar det till en halv kub eftersom du kör enkelsidigt så borde du ändå på sikt kunna mata typ 5 kuber om dagen (eller motsvarande mängd). Detta är också under förutsättning att man utrotat de mesta av algerna i akvariet - om inte gäller mindre matning.

Överdimensionerar man ATS:en så sänker den kanske för mycket, men som jag har förstått det nollas inte värdena helt, men det är svårt att mäta den lilla mängd som finns kvar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men har du mycket alger i karet så konkurrerar de med din ATS om "maten" och det borde förhindra dess tillväxt.

Håller med om allt förutom detta. Eller, jag vill utveckla.

JA, dom konkurrerar, MEN i en korrekt byggd ATS har algerna alltid fördel mot dom i karet. Detta därför att: Dom får bättre belysning och dom får bättre näringstillförsel genom konstruktionen med en tunt lager vatten som rinner över algerna hela tiden.

Undantaget är om algerna kan sno åt sig P från sten som läcker, då kan dom ha en fördel mot ATS:en, men all annan näring kommer ATS:en sno och efter en tid är stenen urlakad och algerna på stenen dör. För att påskynda detta rekommenderas betare och/eller manuell borttagning på stenen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle tippa på att det här är ett hyggligt säkert sätt att sänka näringsvärdena på.

Algerna har en högre omsättning och behöver därför mer näring än korallerna. En ren höftning är att dom blir tidigare näringsbegränsade än korallerna varpå tillväxten av alger avtar.

Men håll koll på om dom börjar ljusna för mycket så kan det vara dags att börja tänka om.

Jo, ska bara försöka få dom mindre bruna först. :) Har iofs en acropora som börjat bli vit på 'stammen' men 'knopparna' som polyperna bor i är bruna fortfarande. Den började dock se ut så redan innan jag började odla alger och den är mer jämnt brun i övrigt. Lika så den 'blå' som den 'gröna'. :ledsen:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mag har nog bättre tips än jag :-) Men har du mycket alger i karet så konkurrerar de med din ATS om "maten" och det borde förhindra dess tillväxt. Men om du har betare så ser de nog till att tillväxten i karet hämmas och därmed så löser sig nog situationen. Hade du inte haft betare hade det kanske varit idé att dra bort alger i karet, men det löser sig nog själv nu som sagt :-)

Sedan tog jag fel på datumen innan, jag trodde den varit igång i en månad och 12 dagar, inte 12 dagar :-) Så då ser resultatet kanonbra ut ju. Det är nog bara luta tillbaka och njuta.

Skulle inte säga att det är mycket alger, men det är nog betarnas förtjänst som sagt. Däremot är det mesta algbeväxt. Kanske 10-20% med kalkalger utan andra alger ovanpå.

Väntar med njutandet till när det är mindre brunt. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med om allt förutom detta. Eller, jag vill utveckla.

JA, dom konkurrerar, MEN i en korrekt byggd ATS har algerna alltid fördel mot dom i karet. Detta därför att: Dom får bättre belysning och dom får bättre näringstillförsel genom konstruktionen med en tunt lager vatten som rinner över algerna hela tiden.

Undantaget är om algerna kan sno åt sig P från sten som läcker, då kan dom ha en fördel mot ATS:en, men all annan näring kommer ATS:en sno och efter en tid är stenen urlakad och algerna på stenen dör. För att påskynda detta rekommenderas betare och/eller manuell borttagning på stenen.

Du har rätt, men du feltolkar nog lite vad jag skrev :-) Givetvis är det så som du säger. ATSen ska ju ge ett paradis för algerna. Snabbt flöde, hög syresättning samt starkt ljus. Perfekt för att bo för algerna.

Men om vi tar ett extremfall, för jag tror bängan inte har någon alginfestering att prata om utan bara lite normal tillväxt. Men i extremfallet så har vi ett kar med abnorm algtillväxt, det ser ut som en grön fårullspläd över alla ytor. Installerar man en ATS där så kommer den har problem med tillväxten iom att karet redan har en ATS i sig på sätt och vis. Genom att störa algerna i karet och ta ned populationen jämnar man stargroparna så att det blir jämnare mellan karet och ATSen, iom att ATSen erbjuder mycket bättre tillväxtyta i form av flöde, ljus, syre så kommer de nya algerna som bildas hellre växa där än i karet.

Men har man alger i karet kommer de ju inte flytta till ATSen, de nya algerna som bildas kommer ju växa där istället. Men de gamla algerna kommer ju vara kvar och växa och uppta näring, därav mitt förslag om att störa alg populationerna så att de börjar växa snabbare på ATSen. Så länge ATSen är rätt byggd så kommer ju algerna "flytta sig" dit så småningom ändå, men iom att det är en uppstartsfas här ännu så känns det som att det ger en skjuts i rätt riktning om man gör livet surt för algerna i karet :-)

Men som jag skrev innan så tar nog eremiterna, kirurgen och Co hand om det åt oss.

... Nu skrev jag nog lite vad du skrev, men det var vad jag tänkte. Och jag vill försvara min åsikt :-) Om den inte var tydlig nog innan så är den nog det nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan försiktigt prova att mata samma mängd du vanligen matar fast addera en eller två extra gånger så att totalmängden ökar. Du kan också försiktigt testa att även mata mer renodlad korallmat, typ reef pearls eller så.

Men så länge man har en ordentlig mängd alger i karet rekomenderas inte att man matar allt för mycket.

Reef pearls är zooplankton vad jag förstår?

Grundregeln för matning enligt SantaMonicas FAQ (för ett moget media) är 30cm2 + 12watt belysning per kub frysmat om man kör dubbelsidig belysning. Om vi halverar det till en halv kub eftersom du kör enkelsidigt så borde du ändå på sikt kunna mata typ 5 kuber om dagen (eller motsvarande mängd). Detta är också under förutsättning att man utrotat de mesta av algerna i akvariet - om inte gäller mindre matning.

Heh. 5 kuber om dagen. Skulle nog behöva större akvarium för att få plats med fiskarna då. Bra att ha margnal dock.

Överdimensionerar man ATS:en så sänker den kanske för mycket, men som jag har förstått det nollas inte värdena helt, men det är svårt att mäta den lilla mängd som finns kvar.

Jo, är ju som sagt första gången jag sett så låga värden. Bara det finns till korallerna att ta av så är jag nöjd.

Håller med om allt förutom detta. Eller, jag vill utveckla.

JA, dom konkurrerar, MEN i en korrekt byggd ATS har algerna alltid fördel mot dom i karet. Detta därför att: Dom får bättre belysning och dom får bättre näringstillförsel genom konstruktionen med en tunt lager vatten som rinner över algerna hela tiden.

Undantaget är om algerna kan sno åt sig P från sten som läcker, då kan dom ha en fördel mot ATS:en, men all annan näring kommer ATS:en sno och efter en tid är stenen urlakad och algerna på stenen dör. För att påskynda detta rekommenderas betare och/eller manuell borttagning på stenen.

Tror jag har större mängder i stenen. Tog ur sanden helt och det märktes ingen skillnad allt på värdena. Även med täta byten fosfatremover så var det inte länge innan det kröp upp igen. Då är det bara att vänta ut det som är lagrat i stenen då. Vad kan tidsplanen vara på det tro? 3mån? ett år?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Reef pearls är zooplankton vad jag förstår?

Tror jag har större mängder i stenen. Tog ur sanden helt och det märktes ingen skillnad allt på värdena. Även med täta byten fosfatremover så var det inte länge innan det kröp upp igen. Då är det bara att vänta ut det som är lagrat i stenen då. Vad kan tidsplanen vara på det tro? 3mån? ett år?

Ja, zooplankton är vad jag tolkat det som också. Men man behöver ju inte köra just det, finns ju massor av korall/filterarmat.

Som både jag och Mikoto skrivit, det går att skynda på om man tar ur stenen och rensar den. Man ska inte hålla på och ta bort manuellt i burken. Viktigt är att man sköljer ordentligt innan man stoppar tillbaks stenen.

Men låt scrubbern jobba i fyra veckor först, ser du ingen minskning av algerna på stenen, påbörja operation manuell rensning alt. operation vänta lite till.. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

...grön fårullspläd...

:D Tack för kvällen garv.

Grundtipset är ändå (även om man har abnormt mycket alger) att låta ATS:en verka i fyra veckor innan man börjar köra manuell borttagning.

Med manuell borttagning menar du mer 'skörda' än att ta ur och skrubba/skrapa stenarna hoppas jag.

Edit: Äsh. Inte sugen på att plocka ur någon sten än iaf. Sitter fast för mycket på dom.

Ändrat av Bängan
Inte snabb nog.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ursäkta en yngling men egentligen spelar det väl ingen roll vilka alger som tar upp näringen - de som äts upp av betare (näringen blir "betarbiomassa") eller algerna i scubbern som man sedan slänger - resultatet är ju det samma - mindre näring i vattenkolumnen :)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det tror jag vi alla håller med om Lasse. :)

Det finns dock en liten skillnad hävdas det. Det är lättare att helt och hållet exportera den via scrubbern eftersom lite av näringen ändå kommer tillbaks när betaren är klar med den. Men ja, nu klyver vi kanske hår :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

:D Tack för kvällen garv.

Med manuell borttagning menar du mer 'skörda' än att ta ur och skrubba/skrapa stenarna hoppas jag.

Edit: Äsh. Inte sugen på att plocka ur någon sten än iaf. Sitter fast för mycket på dom.

Jag menar ta ur och skrubba. Risken om man kör loss för mycket direkt i burken är att man river loss en massa alger som dör i burken och då släpper sin näring tillbaks i vattenkolumnen. Vilket ju inte är vad man vill.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ursäkta en yngling men egentligen spelar det väl ingen roll vilka alger som tar upp näringen - de som äts upp av betare (näringen blir "betarbiomassa") eller algerna i scubbern som man sedan slänger - resultatet är ju det samma - mindre näring i vattenkolumnen :)

MVH Lasse

Fast tittar jag på mina fiskar kunde jag svära på att dom avger mer 'biomassa' i vattnet än vad dom äter alger från stenarna. :)

P.s. Vill bara säga att det var din tråd om starten på ditt första kar här som drog in mig på den här sidan, och se vart det ledde till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag menar ta ur och skrubba. Risken om man kör loss för mycket direkt i burken är att man river loss en massa alger som dör i burken och då släpper sin näring tillbaks i vattenkolumnen. Vilket ju inte är vad man vill.

Så sant så sant. Får hoppas att tillväxten är mindre än vad som går åt som mat då. Har fått ett par kvadrat decimeter nakna sen salariasen flyttade in.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...