Gå till innehåll

ritning på sump! kommentera..


Guest jake

Rekommenderade inlägg

Mmm...vad har du för syfte med LS facket? Om du bara vill få bort näringsämnen så odla macroalger i LS facket och lägg detförst i systemet,vill du odla smådjur så lägg det sist så de itne dör i UV-C och ha låg cirkulation genom det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

aerie: Jag tänkte odla smådjur så din kommentar var mkt hjälpsam, tack!smiley32.gifom jag struntar i borrade hål i skiljeväggen vid LS facket och använder mig av ytavrinning där är det väl ganska liten risk att smådjur fastnar och dör i uv-c:n? Däremot undrar jag om cirkulationen blir tillräckligt låg.

Vargklo: Bra fråga, antar att jag kan mäta nivån vi pumpfacket och påfyllning i Skummarfacket, är jag ute och cyklar?

Tackar & wokar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ALternativt så leder du helt enkelt om det lite så att UV får matning direkt från filtersystemet via särskild kanal och sen vidare till returpumpen där det möts med vattnet från refugiumet. Själv så cirkulerar jag bara typ 500L/h genom min sump på 50L,då är vattnet tämligen stilla och copepodsen kan simma omkring i vattnet utan att blåsas bort.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm kommer du inte att få samma vattenivå i alla fack? Sedan går vattnet inte den längsta vägen hela tiden , det är därför man gör skivor som delar upp sumpen där vattnet står som högst i första facket och som lägst i retur facket där oxå nivåvakten sitter för påfyllningen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom jag är svensk,så är det ju tyvärr alltid lättare att kritisera än att berömma, på det stora hela ser det bra ut,men jag måste ändå få komma med "FÖRBÄTTRINGSFÖRSLAG"smiley2.gif.

Skippa Ls,den kommer ändå till korta efter tricklefiltret,lägg den stenen i karet istället.

doppvärmaren efter u-v

partikelfilterfacket -före uv

Lycka till,glöm inte att skicka in bilder om det här lämnar ritbordet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inte du läste hela tråden greger men avsikten med LS facket var ju ett refugium för smådjur,inte för främst för filtreringens skull. Därför skulle jag nog behålla LS,göra ett par fack för olika grusstorlekar(bara1-3 cm tjocka lager) och dessutom odla macroalger där(dels för näringsexport och dels för att smådjur tycker om att gömma sig i dem).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjenare!

Om det funkar för Deltec att köra med Uv på retur pumpen.

Det är rigat så på dom färdiga paketen som man kan köpa från dom.

Så ska det nog inte vara nödvändigt att köra med en cloosed loop från huvud karet.

Det skulle vara intressant om någon gjorde en studie som visade att det skulle vara sämre att köra Uv på retur pumpen från sumpen en att ta det direkt från huvudkaret till uv sen tillbaka till karet.

Eller det kanske redan finns det?.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Andreas Lange

Anledningen till att ha UV kopplat till karet istället för sumpen är att de friflytande organismer som man vill mörda med UVn sägs finnas nere i vattnet, inte uppe vid ytavrinningen. Därmed skulle mindre av det man vill ha ihjäl passera genom UVn när den får ytavrinningsvatten i sumpen istället för matades med vatten från en bit ner i karet.

Men nej, jag har inte sett några siffror på skillnaderna, det vore intressant.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man utvecklar "teorin" borde det mest effektiva för hela systemet vara att skicka returen från uvn ner i ytavrinningen till sumpen, man kan då anta att det kommer att ta längre tid innan samma vatten går igenom uvcn igen. Om vi antar att dom flesta parasiter återfinns i huvudkaret (nära fisken) så bör vattnet till uvcn hämtas där och returneras så långt ifrån som möjligt. ??? smiley2.gif.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Andreas Lange

Om man utvecklar "teorin" borde det mest effektiva för hela systemet vara att skicka returen från uvn ner i ytavrinningen till sumpen, man kan då anta att det kommer att ta längre tid innan samma vatten går igenom uvcn igen. Om vi antar att dom flesta parasiter återfinns i huvudkaret (nära fisken) så bör vattnet till uvcn hämtas där och returneras så långt ifrån som möjligt. ??? smiley2.gif.

...om inte annat för att man vill att skummaren ska rensa ut en del av det som UVn precis omvandlat till avfall. Man får akta sig bara så att mman inte bygger en hävert från botten av karet - det är en risk man slipper med closed loop.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det någon som kör uvet utan pump?.

Typ om man gör ett hål i bakglaset nära botten och tar det vattnet till uvet och sen tillbaka till karet,så att man använder själva vatten trycket istället för en pump?.

Sen så kan mean ju sätta dit en kran för att ställa trycket.

någon som har testat?.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man utvecklar "teorin" borde det mest effektiva för hela systemet vara att skicka returen från uvn ner i ytavrinningen till sumpen, man kan då anta att det kommer att ta längre tid innan samma vatten går igenom uvcn igen. Om vi antar att dom flesta parasiter återfinns i huvudkaret (nära fisken) så bör vattnet till uvcn hämtas där och returneras så långt ifrån som möjligt. ??? smiley2.gif.

...om inte annat för att man vill att skummaren ska rensa ut en del av det som UVn precis omvandlat till avfall. Man får akta sig bara så att mman inte bygger en hävert från botten av karet - det är en risk man slipper med closed loop.

Precis,även omreturpummpen lyfter mer än uvt skickar ned och påsåsätt går resterande mängd som vanligt genom avrinningen måste man lösa hävertproblemet om returpumpen skulle stanna av någon anledning...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjaba alla,

Har varit borta i några dagar, tack för alla svaren. Har sparat alla svar, och börjar skissa på nyttsmiley36.gif. Bilder på allt kommer så fort det är i fotograferbart skick! Nitratremovern hamnar nu i filter systemet (reef 500). LS-facket stannar kvar men byter plats och uv:n hamnar i avrinningen (pumpar in vid botten av karetoch pumpar ut i avrinning). Har ett extra hål i karet som passar perfekt för uv! Nya nivå fack ska göras!

Tack igen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Johnny: Hur ska du göra för att uvc pumpen inte tömmer karet om returpumpen från sumpen stannat?

Inte säker, tänkte använda vattenlås (i stil med toalett) och nivåströmbrytare! Skissar fortfarande på det, kollar olika lösningar.

Undra om det lika kul att ha ett fullt fungerande kar som att planera och bygga ett smiley37.gif! Håller dig uppdaterad med bilder inom kort!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Johnny: Hur ska du göra för att uvc pumpen inte tömmer karet om returpumpen från sumpen stannat?

Inte säker, tänkte använda vattenlås (i stil med toalett) och nivåströmbrytare! Skissar fortfarande på det, kollar olika lösningar.

Undra om det lika kul att ha ett fullt fungerande kar som att planera och bygga ett smiley37.gif! Håller dig uppdaterad med bilder inom kort!

Ja gör det! Det ska bli kul att se hur du löser detta.... smiley2.gif.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför inte ha en dränksäker pump som tar vatten från botten som pumpar till UV:n och retur direkt till huvudkaret (som mynnar ut på lämpligt ställe). Pumpen behöver inte vara så stor eftersom det bara är tryckförluster i ledning och UV som behöver övervinnas. Typ Aquabee 1000 eller 2000 på sugfötter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför inte ha en dränksäker pump som tar vatten från botten som pumpar till UV:n och retur direkt till huvudkaret (som mynnar ut på lämpligt ställe). Pumpen behöver inte vara så stor eftersom det bara är tryckförluster i ledning och UV som behöver övervinnas. Typ Aquabee 1000 eller 2000 på sugfötter.

En tanke, Befinner sig inte parasiterna som skadar fiskarna sig i huvudakvariet o inte i sumpen, för de simmar längs med bottnen, varför då ha UV-C i sumpen när parasiterna in rinner igenom ytavrinningen ?

Eller tänker jag helt fel?

Edit!: Pratades om på första sidan....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...