Gå till innehåll

Nöjda Elos-ägare???


heba

Rekommenderade inlägg

Som rubriken lyder - är ni som har "Elos system" nöjda?

Funderar så småningom på att "uppgradera" till ett större kar och tilltalas (som många andra) av designen på Elos akvarium+bänk, men är det värt dom x-tra pengarna mot att bygga en "kopia" själv?

Är det utrustning ni som Elos-ägare vill byta ut mot annat/bättre?

Jag har nu här på forumet sett många snygga lösningar där man byggt bänken själv och måttbeställt akvariet, men blir det verkligen billigare om man vill ha motsvarande kar och utrustning?

Fördelen med att bygga själv är ju att du får dom mått du själv vill ha (jag vill t.ex ha 60 cm djup) men jag gissar att andrahandsvärdet är sämre, men som sagt - är det värt dom x-tra kronorna att köpa ett "original" istället för att göra en egen "kopia"?

Ändrat av heba
.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som rubriken lyder - är ni som har "Elos system" nöjda?

Funderar så småningom på att "uppgradera" till ett större kar och tilltalas (som många andra) av designen på Elos akvarium+bänk, men är det värt dom x-tra pengarna mot att bygga en "kopia" själv?

Är det utrustning ni som Elos-ägare vill byta ut mot annat/bättre?

Jag har nu här på forumet sett många snygga lösningar där man byggt bänken själv och måttbeställt akvariet, men blir det verkligen billigare om man vill ha motsvarande kar och utrustning?

Fördelen med att bygga själv är ju att du får dom mått du själv vill ha (jag vill t.ex ha 60 cm djup) men jag gissar att andrahandsvärdet är sämre, men som sagt - är det värt dom x-tra kronorna att köpa ett "original" istället för att göra en egen "kopia"?

helnöjd !

allt funkar , samt att det är snyggt och så att säga färdigt att plugga i och köra

jag är framförallt nöjd med ljudnivån också.. hörs absolut ingenting

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är mycket nöjd med mitt Elos 120. Själva akvariet är nog ett av de snyggaste jag sett. Om man tänker bort designen går det att få mycket mer burk/krona, men iom att alla delar man får med också gör ett bra jobb så får jag lov att säga att det är ett bra paket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för responsen!

Ja, på bild är Elos-karen/systemen otroligt snygga! Skall ta mig till butik och titta IRL också.

Tycker ni att skummare, osmolator osv fungerar bra? Är det standard-grejer och man får betala för designen eller är det också "top of the line"?

Finns det något negativt med systemet?

Dom 120 system som säljs idag som standard är ju tyvärr bara 50 cm djupa (120 x 50 x 50) vilket jag kan se som en brist och pristillägget för att få 57 djup är svårsmält, milt sagt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan bara hålla med ... Elos Karen är snygga att se på och tekniken fungerar riktigt bra allt ifrån pumpar till skummare samt osmosen.

Dock så är jag inte lika nöjd med ljudet från karet, framför allt brummet från pumparna. Iofs så har jag inte jobbat på o få bort brummet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inte vad som används idag, men senast jag tittade så används eheim pumpar både till att driva retur, och en till skummaren.

De tycker jag personligen puttar bra med vatten, men det finns tystare och effektivare grejor man kan köpa själv. Osmolator från tunze tror jag inte är sämre än Elos. De förbättrar lite grejor, har lite fack i sumpen, etc. och allt det betalar man ju också för. Det är ju svårt för de att ha samma kunskap som ett företag som endast gör skummare, och pumpar tex.

Men vill man ha rimless, och en himla fin visningsdel, men i ett färdigt paket, så kan man nog inte hitta något bättre.

Vill man bestämma själv med storlekar, skummare, sumpar etc. så är det himla roligt att göra själv, men tar ju självklar både tid, kunskap och lite ekonomi :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...