Gå till innehåll

Benny´s mp Eheim 54L


MrRhames

Rekommenderade inlägg

Hallå.

Gör en liten tråd om mina 54L.

Har saknat ett saltkar sedan jag sålde mitt RSM130 i vintras.

Denna gång blir det ett litet 54L från mp Eheim.

MG_0038.jpg

Blandade vatten den 12/5-11 och lade i 2,2kg levande sten 17/5-11. Hade i levande sand idag, som jag köpte på Bromma Zomarknad. Köpte även tester ifrån JBL.

Tänkte komplettera med ett par kg LS till imorgon om tid finns. Ska även jaga rätt på en liten städpatrull i veckan.

Denna lilla filur följde med den LS jag köpte. Är det någon som vet vad detta är för snäcka?

IMG_0039.jpg

Förhoppningsvis frår jag mitt R/O filter i vecka. Fick 50L osmos vatten av Janne68 här SG, stort tack.

Något jag lär göra åt är ljuset i karet. Några förslag angående detta?

//benny

Ändrat av MrRhames
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 55
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Exakt sånt kar jag har kört en månad nu :)

Jag byggde en egen ramp med 3st 14W t5 och det funkar helt okej..hade karet stått lite varmare (står i en sval källare och dunstar rätt bra), hade jag nog hellre kört öppet och med någon billig MH strålkastare, finns på typ Jula eller liknande.

Vad ska du ha för cirkulationen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trevligt, trevligt.

Vad har du för övrig teknik i karet och hur mycket levande har du fått i?

Jag funderar på två stycken Seio prop 320 alt. en Tunze 6015 Nano Stream. Vet inte vad som blir bäst. Har ingen koll på ljudnivån på Seio prop 320, som jag har förstått så har tunze tysta produkter.

Har du något mer konkret tips på NH strålkastare?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5-6kg LS och har doserat zeobak droppar sen uppstart.

Jag har ett powerhead 1100l/h med strilrör och en koralia..2 tror jag. Plockade bort skummaren idag och kommer köra lite vattenbyten varje vecka istället, den gjorde mest en satans massa bubblor och inget i koppen ändå.

Jag har inte kollat på armaturerna själv bara blivit tipsad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser lovande ut :-)

Jag skulle nog satsa på Tunze streamern. De är inte så mycket dyrare än alternativen och ger ett markant starkare flöde även om siffrorna är desamma som på många andra pumpar.

Ditt innerfilter kommer nog inte vara rekommenderat att köra ett längre tag. De sätter igen sig riktigt fort i saltvatten och är mest frustrerande så som jag begripit det.

Jula har ju en MH på 70W här som kanske fungerar bra på ditt akvarie: http://www.jula.se/metallhalogenstralkastare-70-w-ip65-427579

Du får köpa en bra lampa dock till, finns billiga på http://www.fish-street.com/hqi__mhl_bulb tex. Om de är de mest hög kvalitativa är en annan fråga. Men om du trivs med lösningen kan du ju investera i en bättre lampa när kina lampan är slut.

Jag hade nog satsat på LED istället för ett sådant här kar. Om du kan bygga själv så kan du ju köpa ett 36W eller 72W LED kit på rapid-led till exempel och pilla ihop. Det borde ge superljus som håller i många år för ditt kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

mikoto: Har läst i din tråd och ska nog satsa på DIY LED framöver. Lär spara ihop lite deg så jag kan beställa allt på en gång.

Tänker även satsa på Tunze 6015 Tunze 6015 Nano Stream, känns som det bästa valet.

Rätta mig om jag har fel. Men jag ska väl inte göra vattenbyten under inkörningsperioden, utan låta cykeln ha sin gång?

Hur stort sump lär man ha för att vara "säker" vid tex strömavbrott?

Ändrat av MrRhames
Tog bort ett bindestreck
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör du utan skummare så bör du byta vatten även första veckorna, det gör ingen skada utan tar bara bort skit. Nyttigheter och bakterier sitter i stenen och sanden, en ytterst liten del finns fritt i vatten.

En sump räddar inget vid strömavbrott eftersom både värme och cirkulation försvinner.. Sump utökar bara vattenvolymen och gör det enklare att hålla stabila värden/mindre känsligt för förändringar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tunze 6015 låter superbra, du skulle nog tom kunna ta två om du har råd och så sätter du de på motsatta ändar av karet och riktar de så deras vattenströmmar krockar med varandra. Då blir det mer turbulens i vattnet istället för karusell, det är att föredra, fast det går ju skapa lite lagom turbulens med en pump med om man riktar det lite snyggt bara. Så att strömmen krockar mot något och splittras upp.

Det brukar inte rekommenderas att göra vattenbyte under ingången nej, fylla på avdunstat vatten gör man men inte byte. Spontant känns det som att man förlänger processen då egentligen. Och det är ju inte bra... Om man nu inte råkar tycka cykeln är askul iofs :-)

Räkna på sump är svårt. Det viktiga är inte hur stor sumpen är utan att den har tillräckligt med "ledigt utrymme" för att kunna ta emot allt vatten som flyter ned från akvariet när returpumpen slås av. För när returpumpen slås av så bildar den en hävert. Det är därför du inte få placera returens utlopp nära botten. Då blir det blött när pumpen stannar :-) Nära ytan ska den vara.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Cyklade förbi zooaffären idag, tanken var bara att jag skulle och kolla lite. Kom ut med en JAD WG-310 skummare och ett Eheim powerhead 600L/h. Hoppas på att jag får min Tunze 6015 nanon streamer på fredag.

Tog ur Eheim innerfiltret och satte i skummaren. Nu får man se hur skummaren funkar. Man lär väl inte få så mycket skum såhär i början.

Ändrat av MrRhames
ändrade ett stavfel
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har samma skummare och fick den nyligen att skumma själv. Den väsnas mycket för mig dock, funderar på om inte min pump är sur på något vis för det är lögn att få den att gå mjukt och mer behagligt ljudmässigt...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ojämnt är det ja, som bara den. Det ska tydligen gå justera genom att reglera luftintaget men jag har inte lyckats själv. Bubblorna har jag kontroll över dock, man får justera flödet som åker ut ur skummaren lite.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Satte tillbaka skummaren igen. Har fått den att gå jämt, men mikrobubblor är kvar.

Ska köra både med skummare och innefiilter då jag tänkte gå på lasses linje. Att starta med fisk och tillsätta Sera Nitrivec. Ska ha i första dosen imorgon av Nitrivec, då jag glömde flaskan på jobbet idag.

Det blev två små Ocellaris clownfiskar. Det ser ut som dom ska blåsa bort. Då har jag bara ett powerhead på 600L/h och innerfiltret på 150L/h.

Kommer dom att klara av att jag pular i en Tunze 6015 streamer pump också?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du något strilrör på powerheaden eller är det bara lilla utblåset? De väldigt smala strålarna är nog den största nackdelen..strilrör/slang ger mycket bättre cirkulation. Det finns ju dom som förespråkar 30-40ggr volymen så dina dryga 10 är nog inget problem :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

microbubblor kommer en del i början.. Men jag menar? du kan hitta dom skummarna nya för 50kr så man får ju faktiskt vad man betalar för och den är ju bättre än inget.

Innerfiltert? ta bort det sötvattens strunten och i med tunzen:)

I min 30 liters kub har jag 2000l/h cirkulation.

Vad jag ser på din bild så har du ingen ytrörelse alls.. Du ska ha så mycket ytrörelse som möjligt! Det är det som syresätter vattnet! Bara vanliga bubblor syresätter inte vattnet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gjorde så här för att slippa mikrobubblorna.

IMG_1412.jpg

En fundering. Det kommer upp lite vatten i skummarkoppen. Häller jag ut det i toan eller kan det gå tillbaka i karet.

Tar väl ett tag för att äckel skummet ska komma, om det huvdtaget kommer med denna skummare.

Stoppade i Tunze Nano streamern i fredags och har fått bra cirkulation på vattenytan.

Har matat clownfiskarna två gånger sedan i torsdags. Dom äter med god aptit. har hittat två glasrosor så jag funderar på om en pepparmintsräka ska få flytta in.

Värdena på ammonium och nitrit är låga

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tar ett tag för skummaren att "smörja" in sig " gå in sig" i akvariet liksom så blir den ju bättre o bättre med tiden.. dock inte i klass med 100000 krs skummarna! men den är ju faktiskt bra och gör sitt jobb för prisklassen!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det har inte hänt så mycket.

Har kört med 10ml Sera Nitrivec sedan 9dagar. Har gått ifrån att mata clownerna var 3:e dag till varannan dag.

Skummaren skummar inte än. Får bara upp lite vatten i koppen, som jag häller ut. Ena clownen mobbar den andra, men det är väl som det ska.

Tänkte beställa en överrinningsbox från AquaCave.com, men dom skulle ha 54$ i frakt så jag hoppa över det.

Är det någon som har nå tips vart man kan få tag på en lite överrinningsbox? Vill köra med en sump, som jag kan ha summare och osmolator. Tänkte även byta ut skummaren.

*edit. Såg att bla. Triton, Drakfisken mfl hade Tunze överrinningsboxar

Ändrat av MrRhames
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en tunze överrinningsbox om du vill ha. Den fungerar finfint!

Jag ska fundera på det lite. Funderar även på att ev byta till ett lite större kar till hösten. Som är borrat och med sump.

Kan man göra någor åt att ena clownen är en sån j*vla översittare? Ena clownen ligger och trycker bakom skummaren eller under en sten hela tiden.

Så fort den sticker ut nosen så jagar den andra colwnen den runt hela karet tills stackarn är bakom skummaren igen.

Eller är det naturens gång. Stackarn hinner ju inte få i sig någon mat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...