Gå till innehåll

10w leds


MattiasN

Rekommenderade inlägg

Är inne på att testa lite led, vill först och främst komplettera nuvarande t5 belysning med lite mer blå ljus, ev lite vita leds oxå. 3w cree-kit från rapidled är ett alternativ, men hur tror ni ett gäng 10w leds skulle funka? Kolla dessa t ex

http://cgi.ebay.com/10W-455nm-Royal-Blue-LED-Panel-Aquarium-/220767081767?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3366be5527

På samma ställe finns ochså en driver som klarar 3st 10w led, 10w leds i 10 000k, 16 000k och 20 000k samt kylflänsar för klart överkomliga pengar :) Skulle en sådan driver funka? Antar att den inte är lika bra som Meanwell... http://cgi.ebay.com/3-x-10W-Waterproof-LED-Driver-/220762355525?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3366763745

Kan det var värt att testa?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 92
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jag har beställt ett par av dom royal blue. Inte fått dom ännu dock.

Du får tänka på att den drivern Måste ha tre chip som den ska driva går alltså inte att köra en eller två på den .

Mvh manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har beställt några 10W i 16000K. Tänker driva dom med en MeanWell. Ett alternativ är väl annars att köpa såna 900mA drivare som Lasse köpte till sitt LED-projekt (finns info i hans tråd). Jag kommer köra mina på ca 900 mA eftersom jag tror man får betydligt bättre hållbarhet mot att köra dom på absolut max som är 1A.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

drivern ligger på 900mA vilket jag också tycker verkar vettigt att driva dem på. Vad tror ni om kylning? De har flänsar på sidan, c:a 11cm i diameter som enligt dem ska klara att kyla ledsen passivt, så det räcker kanske att köra på dem och sätta in någon fläkt för lite extra kylning? Jag funderar på att använda alu-profiler för att montera ihop allt, om det skulle gå att montera ledsen direkt på aluprofil och sen kyla med fläktar så kunde det ju vara ett smidigt alternativ annars, men det är frågan om det går?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vill du ha bra livslängd så ska du nog välja inkl flänsen o den i sin tur monterad på en profil som du kan fästa upp lite smidigt ev.

Jag kör själv ett bygge med 3w på aluprofil som funkar kanon faktiskt , 7,5 cm ca mellan chipen. Frågan är om en profil är tillräckligt bra att transportera bort värmen för ett multichip som dessa 10w chip är. Punktvärmen under chipet är det jag tänker på.

Mvh manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De drivrarna som jag användt klarar att driva 1 till 3 LED eftersom volt spänner sig mellan 6 till 36 volt. Jag har dock haft några som gått sönder och jag vet inte om de går att få tag på just nu. Den drivern som finns i din länk Mattias klarar 28 till 36 V vilket innebär att du måste ha minst 3 stycken 10 wattare i serie. Den är heller inte dimbar. Det finns en driver från HideaLite (Jolly Maxi) som skulle kunna fungera men den är dyr.

MeanWell verkar just nu vara bästa alternativet. Det är viktigt då (om du beställer från Rapidled) att du beställer den dimningsmetod som är aktuell. D för 1-10 V och P för PWM. Du måste också vara beredd att ställa den ström du skall ha och mäta med amperemeter.

Det finns också några dimbara MeanWell på ELFA under serienumret LPF - 40 D men där måste du välja konstantström. De aktuella för dig borde vara LPF-40D-42 (3 till 4 chip på 0,96 A) LPF-40D-48 (troligtvis 3-4 chip på 0,84 A)

Vad gäller kylning så håller jag just på med ett experiment där jag iofs kommer att driva de sk 10 wattarna med 700 mA (-> 7 watt) men kommer ha 4 stycken monterade på ett alu fyrkantsrör på 20*40 mm och två kylfläktar. Blir nog klart i veckan - då vet vi om det funkar :)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har funderat lite kring dimning men kan inte riktigt bestämma mig för dels om jag fixar det extra micklet och elkunnandet som krävs och dels den extra kostnaden....

Är för tillfället mest inne på att köra konstant ström, men den tanken växlar med jämna mellanrum :)

Ska bli spännande att se vad du kommer fram till Lasse!

Är sugen på att testa 12st 10 wattare

Såg oxå att det fanns färdiga lampor med 10- 20- och 50w chip, samtliga utan aktiv kylning ser det ut som. Kan det verkligen bli bra att köra 50w chip utan aktiv kylning?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dimma dioderna är inte så krångligt i det stora hela när man väl gett sig in på att bygga en ramp.

Samt så är den extra kostnaden som tillkommer minimal i det stora hela om du kör med MeanWell don.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

men man måste väl ha en dator för att kunna dimmra dom ???

Akvariedator typ ghl o dylikt funkar kanon, men finns en grunka på rapidled som verkar lagom smart för att få tre kanaler med dimning ta en titt på den sidan så hittar du nog vad jag menar.

Finns säkert fler smidiga sätt om man tänker efter lite.

Mvh manne

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan styra manuellt på 0-10v signalen in på donen, men det är inte en automatisk styrning utan mer att du kan reglera effekt.

Dvs du kan ställa in färgerna lite och sänka effekten om dioderna visar sig vara för kraftiga för korallerna...

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hoppas det är okej att jag slänger in mina funderingar i din tråd Mattias då det ändå rör samma butik och LED annars tar jag bort inlägget och startar en egen.

Tänker också beställa några LED från AC-RC, tanken är att min lilla kub på 30 liter ska få lite trevligare belysning.

Om jag avser att ha 30 watt, är det bäst att köra på 3 st 10 watt, eller 10 st 3 watt?

Jag har lite blandat med koraller, mest LPS men även acropora, skivor och knappar tänkte om någon skulle våga rekommendera val av belysning, själv gillar jag när det är övervägande blått.

Vad är skillnaden mellan royal blue 10 watt och en 20 000k 10 watt?

Vilken av dessa konfigurationer skulle ni valt, alla LEDS jag föreslår är 10 watt och jag vill att korallerna ska ha möjlighet att fortsätta växa?

Alt 1. 1 st royal blue - 1 st 20.000k - 1 st 16.000k

Alt 2. 1 st royal blue - 1 st 20.000k . 1 st 10.000k

Alt 3. 2 st royal blue - 1 st 10.000k

Vågar man använda drivdonen från AC-DC, tänker främst på eventuell avsaknad av CE märkning eller ska man beställa de från rapidled?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hoppas det är okej att jag slänger in mina funderingar i din tråd Mattias då det ändå rör samma butik och LED annars tar jag bort inlägget och startar en egen.

Tänker också beställa några LED från AC-RC, tanken är att min lilla kub på 30 liter ska få lite trevligare belysning.

Om jag avser att ha 30 watt, är det bäst att köra på 3 st 10 watt, eller 10 st 3 watt?

Jag har lite blandat med koraller, mest LPS men även acropora, skivor och knappar tänkte om någon skulle våga rekommendera val av belysning, själv gillar jag när det är övervägande blått.

Vad är skillnaden mellan royal blue 10 watt och en 20 000k 10 watt?

Vilken av dessa konfigurationer skulle ni valt, alla LEDS jag föreslår är 10 watt och jag vill att korallerna ska ha möjlighet att fortsätta växa?

Alt 1. 1 st royal blue - 1 st 20.000k - 1 st 16.000k

Alt 2. 1 st royal blue - 1 st 20.000k . 1 st 10.000k

Alt 3. 2 st royal blue - 1 st 10.000k

Vågar man använda drivdonen från AC-DC, tänker främst på eventuell avsaknad av CE märkning eller ska man beställa de från rapidled?

För att testa lite så kör alt två dvs en av varje.. Sen föreslår jag som tidigare inlägg , ta en driver till varje chip så du i ditt fall kan ha chipen igång olika länge. Ett royal blue chip kommer att göra en fantastisk färg skillnad i ditt kar troligtvis. Kul att fler vågar sig på lite DIY led

Mvh manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För att testa lite så kör alt två dvs en av varje.. Sen föreslår jag som tidigare inlägg , ta en driver till varje chip så du i ditt fall kan ha chipen igång olika länge. Ett royal blue chip kommer att göra en fantastisk färg skillnad i ditt kar troligtvis. Kul att fler vågar sig på lite DIY led

Mvh manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Okej, skulle det fungera med 3 drivare av denna typen?

http://cgi.ebay.com/12-36VDC-Waterproof-Driver-10-Watt-LED-Panel-/270722107125?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3f084b86f5

Hur stor kylfläns skulle behövas?

Skulle dessa från kjell kunna fungera passivt eller med möjligtvis med någon liten fläkt som komplement?

http://www.kjell.com/content/templates/popups/shop_item_print.aspx?item=90367

Eller ska man beställa från samma ställe som Laggeman köpte sina kylflänsar, någon som vet vad frakten går på om man bara ska ha en kylfläns?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, skulle det fungera med 3 drivare av denna typen?

http://cgi.ebay.com/12-36VDC-Waterproof-Driver-10-Watt-LED-Panel-/270722107125?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3f084b86f5

Hur stor kylfläns skulle behövas?

Skulle dessa från kjell kunna fungera passivt eller med möjligtvis med någon liten fläkt som komplement?

http://www.kjell.com/content/templates/popups/shop_item_print.aspx?item=90367

Eller ska man beställa från samma ställe som Laggeman köpte sina kylflänsar, någon som vet vad frakten går på om man bara ska ha en kylfläns?

funkar säkert bra med den drivern , men du måste ha en väggbula till den då den inte går att koppla till uttaget direkt. kan inte säga något mer om drivern då jag själv bara kört meanwells ännu..

släng iväg ett mess til l lagge o kolla ang frakt.. tror han fick en litsta.

fanns det inte med flänsar på ebay siten direkt ?

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...