Gå till innehåll

10w leds


MattiasN

Rekommenderade inlägg

funkar säkert bra med den drivern , men du måste ha en väggbula till den då den inte går att koppla till uttaget direkt. kan inte säga något mer om drivern då jag själv bara kört meanwells ännu..

släng iväg ett mess til l lagge o kolla ang frakt.. tror han fick en litsta.

fanns det inte med flänsar på ebay siten direkt ?

mvh manne

Jo, jag såg nu att det fanns "puckar" som var avsedda till 10 wattarna.

Räcker det med en strömsladd till den drivaren som klarade av att driva 3 leds?

Vad är en väggbula och måste jag i så fall ha en väggbula till varje drivare? Har du någon länk på någon som passar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 92
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jo, jag såg nu att det fanns "puckar" som var avsedda till 10 wattarna.

Räcker det med en strömsladd till den drivaren som klarade av att driva 3 leds?

Vad är en väggbula och måste jag i så fall ha en väggbula till varje drivare? Har du någon länk på någon som passar?

Den där guldiga drivern som kan köra tre 10w går att koppla direkt till ett uttag med en strömsladd, men genast tappar du möjligheten att sätta timers på olika inställningar.

Det jag menar med väggbula är en svart klump som gör om spänningen så den passar din driver.

Mvh manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den där guldiga drivern som kan köra tre 10w går att koppla direkt till ett uttag med en strömsladd, men genast tappar du möjligheten att sätta timers på olika inställningar.

Det jag menar med väggbula är en svart klump som gör om spänningen så den passar din driver.

Mvh manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Okej, tack för hjälpen Manne, ska se om man kan få tummarna ur så fort det blivit löning och åtminstone få hem delarna. Får se hur jag gör med drivdonen, är med på vad du menar nu och det skulle givetvis vara att föredra men har inte lust att lägga ner några större pengar på detta lilla projekt.

Mvh Jimmy

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, tack för hjälpen Manne, ska se om man kan få tummarna ur så fort det blivit löning och åtminstone få hem delarna. Får se hur jag gör med drivdonen, är med på vad du menar nu och det skulle givetvis vara att föredra men har inte lust att lägga ner några större pengar på detta lilla projekt.

Mvh Jimmy

Grejen är att dom lite större driversen med större prislapp klara att köra en 10w som minimum typ.. Men priset sticker iväg lite genast. Det jag menar är att köra 10w eller 40w kan kosta drivermässigt samma.

Så om jag vore du skulle jag ändå leta runt för att få små drivers till rimliga pengar så du kan styra dom en o en.

Mvh manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

http://item.mobileweb.ebay.com/viewitem?itemId=290510632213&cmd=VIDESC&title=Description&index=12&nav=SEARCH&nid=67252452423

Funkar länken så verkar denna driver köra en 10w i 900mA , och går att koppla direkt med en kontakt till ett uttag.. Bara på med en timer.

Mvh manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Manne jag kunde se vilket företag det var på första länken och läsa lite info men inget mer, ska testa från min sambos iphone senare, den andra länken du skickade kunde jag inte se vilket företag det var men dock kunde jag läsa om produkten.

Maxium: Dealextreme har jag faktiskt beställt en hel del ifrån med bra erfarenheter, är det bara att sätta dit en strömsladd även på den?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den på dealextreme...

Ser ut som det, med tanke på att "input voltage" är AC 85-265v

okej tackar, såg att det var någon som skrev hur man skulle koppla drivern bland köparna men tänkte att det är lika bra att fråga här också då jag inte är så hemma inom området.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kul att fler är intresserade av dessa leds!

För min del så har jag en del att pyssla med innan jag kan få dessa på plats, jag måste bygga om befintlig t5 ramp så jag får lite bättre plats över karet.

Alternativet är att beställa hem rejält med leds och bara köra led, ev förstärkt med 2x54w t5

Men ekonomin känns lite svår just nu, så frågan är om jag kan handla på mig tillräckligt med 10w leds nu... Men jag skulle kanske kunna köra med lite förre till en början.

Karet är på 630l, mäter 130x70x70cm, hur många 10wattare tror ni jag behöver för att kunna köra sps (om jag förstärker med 2x54w t5)?

Hm, kanske lika bra att börja med ett gäng på 10-12st för att prova på lite och sen utöka...

Har lite svårt att bestämma som ni kanske märker.....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

förresten snubblade över en driver som verkar ganska ny, ska kunna driva slingor parallelt på nått sätt, upp till 60 leds på 880mA eller 72st på 733mA. Men den står som konstant ström driver, fast under specsen står det "Dimming circuit is compatible with 1-10V, PWM, or resistors" vad kan det betyda?

Skulle man alltså kunna köra runt 18st 10w på 880mA på en sån här eller?

http://www.rapidled.com/servlet/the-176/Mean-Well-HLG-dsh-185-dsh-42B-Constant/Detail

Ändrat av MattiasN
glömde länken...
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

förresten snubblade över en driver som verkar ganska ny, ska kunna driva slingor parallelt på nått sätt, upp till 60 leds på 880mA eller 72st på 733mA. Men den står som konstant ström driver, fast under specsen står det "Dimming circuit is compatible with 1-10V, PWM, or resistors" vad kan det betyda?

Skulle man alltså kunna köra runt 18st 10w på 880mA på en sån här eller?

http://www.rapidled.com/servlet/the-176/Mean-Well-HLG-dsh-185-dsh-42B-Constant/Detail

Jag har två sådana drivers på G , ska dock köra 3w cree på dom. PWM är en styrsignal från tex ghl dator eller liknande , går också o köra manuelt med ett variabelt motstånd tex. Hur många 10w och hur dom ska kopplas har jag inte koll på men borde vara tre alt fyra i en sträng , sen har man ett antal stängar beroende på hur hårt man ska köra multichipen.

Mvh manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eller ska man beställa från samma ställe som Laggeman köpte sina kylflänsar, någon som vet vad frakten går på om man bara ska ha en kylfläns?

Hej igen, gav dig iofs svar i ditt PM, men kom på att fler kanske var intresserade så här kommer det som gällde då jag beställde:

UPS shipping to sweden

1-5kg = 14,5euro

6-10kg = 16,5euro

11-15kg = 18,5euro

16-20kg = 20,5euro

Varje fläns vägde väl runt ett kg vill jag minnas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

förresten snubblade över en driver som verkar ganska ny, ska kunna driva slingor parallelt på nått sätt, upp till 60 leds på 880mA eller 72st på 733mA. Men den står som konstant ström driver, fast under specsen står det "Dimming circuit is compatible with 1-10V, PWM, or resistors" vad kan det betyda?

Skulle man alltså kunna köra runt 18st 10w på 880mA på en sån här eller?

http://www.rapidled.com/servlet/the-176/Mean-Well-HLG-dsh-185-dsh-42B-Constant/Detail

Nja, jag får inte riktigt ihop kalkylen på att köra 18 st 10W på den.

Låt säga att man kör 4st 10W i serie. Dom kör ju på 10-12 volt per st. Så det blir då 40V (4x10V).

Sen lägger man 4 st serier parallellt och så kör man dom på 1000 mA. Då har man totalt 16 x 10W

Då får man 40V och 4A. Räknar man ut effekten blir det Effekt=Spänning * ström. P=U*I. P=40*4 = 160W - d.v.s man ligger precis under max effekt. Så detta kan väl fungera. Men att belasta mer är inget jag skulle rekomendera i längden.

Tänk på att de serier man lägger parallellt måste vara exakt likadana.

Man kan ju köra 3 dioder i rad, säg 36V och sen ett högre antal parallellt.

3 * 6 = 18. Om du då kör med full ström 4,4A så får du ut en total effekt på 158,4W d.v.s något lägre effekt totalt med med ökat antal dioder. Sliter mindre på dioderna men ja, kanske inte heller helt optimalt eftersom drivaren blir helt maxad på ström.

Ändrat av Maglofster
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi räknar på det då:

4 st chip i serie med MINST 10Vf = MINST 40V (max för denna drivare är 42V)

5 st parallella serier a' 880mA = 5*0,88 = 4,4A (4,4A är max för denna drivare)

Effekten då? P=U*I = P=40*4,4 = P=176W

176W / 20 chip = 8,8W per chip. Ser ut som en snäll belastning och chippen kommer nog hålla fint en bra stund.

Jag hade inte kört denna drivare till detta, då den blir helt urmaxad. Jag hade då kört den större MeanWell drivern som finns på rapidled. Den hade tuffat på och klarat belastningen utan problem eftersom den klarar 4,4A utan problem. Sen finns det en uppsjö andra MeanWells som hade passat applikationen bättre. Om man kollar i databladen på dom båda drivarna så kan man kolla på de olika varianterna (finns säkert 10 varianter på varje) och se vilka som passar ens bygge bäst.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser ut som en kanonbra uträkning..

Jag passade på o kolla med Lasse då han kör dessa chip redan på en 900mA driver , och då går dom under 10v. Sen denna driver är ju dimbar. Inte den andra eller ??

Är man rädd o drivern att den ska maxas ut så dimma ner lite..

Kan dessa funderingar stämma ?

Mvh manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man kan inte parallellkoppla lysdioder. För det första det är inte samma spänning över de vita och de blå så den ena färgen får det mesta av strömmen.

Om en slinga blir varmare får den en större del av strömmen och blir ännu varmare.

Om en diod blir kortis går all strömmen genom de dioder den är seriekopplad med.

Det är därför de vanliga drivarna har ström upp till 1 A.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man kan inte parallellkoppla lysdioder. För det första det är inte samma spänning över de vita och de blå så den ena färgen får det mesta av strömmen.

Om en slinga blir varmare får den en större del av strömmen och blir ännu varmare.

Om en diod blir kortis går all strömmen genom de dioder den är seriekopplad med.

Det är därför de vanliga drivarna har ström upp till 1 A.

Dom föreslår fem parallella strängar på sidan med denna driver. Identiska strängar då. Hade det inte funkat o sätta en snabb säkring på 1A på varje stäng för att minimera ev kortis.

Deras eln-60d/p är upp till 1,4A

Mvh manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stig. Jag har mätt nu på mina grupper (det är 3 chip på varje grupp). 16 000 K grupp 1 -> 28,6 V. grupp 2 -> 28,4 V (snitt på 6 stycken -> 9,5 V) 10 000 K grupp 1 -> 27,8 V, grupp 2 -> 27,9 V (snitt på 6 st -> 9,3 V) De blå grupp 1 -> 28,8 V, grupp 2 -> 29,8 V, grupp 3 -> 29,6 V (snitt på 9 st -> 9,8V) Allt mätt på 900 mA.

Med det upplägget Manne har så kommer han att köra 880 mA per slinga och drivern är en konstant ström driver som lägger sig på 4,4 A. Skulle han inte kunna lägga någon strömbegränsning på varje slinga så att max får 900 mA på varje slinga - då skulle inte variationen bli så stor?

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man kan inte parallellkoppla lysdioder. För det första det är inte samma spänning över de vita och de blå så den ena färgen får det mesta av strömmen.

Om en slinga blir varmare får den en större del av strömmen och blir ännu varmare.

Om en diod blir kortis går all strömmen genom de dioder den är seriekopplad med.

Det är därför de vanliga drivarna har ström upp till 1 A.

Ja och nej. Det finns massor av info på exempelvis reefcentral om hur folk går tillväga och det fungerar bra.

De serier man lägger parallellt måste vara exakt lika. D.v.s samma antal och typ av lysdioder. Man ska absolut inte köra lysdioderna enbart parallellt. Man skall köra ett flertal serier parallellt. På så sätt blir det inte samma stora skillnad utan dioderna "balanserar" ut varandra. En del folk har matchat Vf på sina dioder i de olika serierna för att få serierna att vara så lika som möjligt. En del har bara lött ihop och kört.

Om man ställer drivaren att leverera 4A delat på 5 serier som ligger parallellt kommer respektive slinga få 800mA i teorin. Max är ju 1A, så länge man kyler ordentligt borde det inte bli några jätteproblem med svängningar så länga totala Vf för slingorna är hyffsat matchat. När man tänder upp ser man om det är någon rad eller någon diod som sticker iväg ordentligt i styrka, då får man fundera på att ersätta den eller byta plast för att hitta balans.

Det skulle dock kännas bättre att köra typ 3W:are i längre serier på detta sätt. Skulle absolut inte våga köra 2 st 20W i serie och sen köra tre såna serier parallellt, då börjar det nog bli väldans obalans och brinner nog upp rätt snabbt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med det upplägget Manne har så kommer han att köra 880 mA per slinga och drivern är en konstant ström driver som lägger sig på 4,4 A. Skulle han inte kunna lägga någon strömbegränsning på varje slinga så att max får 900 mA på varje slinga - då skulle inte variationen bli så stor?

MVH Lasse

De stora Mean Well kan man ju ställa om till konstant spänning och sen köra individuella drivare per slinga. Eller så köper man ett nätagg för konstantspänning direkt och kör med en liten drivare per slinga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...