Gå till innehåll

gjorde jag helt fel?


freddi36

Rekommenderade inlägg

jag köpte några små fraggar av xenia. när jag skulle sätta i dom i mitt kar så läste jag i en saltvattensbok som jag har, att med trädliknande koraller som xenia så fanns det en metod som gick ut på att man stack igenom en tandpetare genom stammen några mm över snittytan. sen skulle man sätta fast tandpetaren med korallen på ner i ett litet hål eller liknande på t.ex Ls en man skulle fästa den på.

jag gjorde det men jag tror inte den metoden var så bra. en av xeniorna ligger ner väldigt skrumpen och den har blivit blek och slemmig på den ena grenen. (det finns två grenar med en massa polyper på) den andra grenen ser lite bättre ut men inte som den gjorde när jag köpte den.

en av dom andra som jag gjorde samma metod på, mår bra och har polyperna ute och pumpar på fint så den ser ut till att klara sig.

vad ska jag göra med den som mår dåligt? kan se om jag kan ta några bilder sen..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror inte du behöver oroa dej. Xenia växer som ogräs och kommer alltid tillbaka om den dör av dålig innkopning eller tex hög värme (över 30 grader). Det är istort sett omöjligt att ta död på dem så låt dom bara va så kommer dom tillbaka. Det lätaste sättet att fragga dom på tycker jag är att lägga en annan sten mot xenian så har du xenia på den andra stenen efter en vecka elller två. när mitt kar krachade och alla djur dog efter en semmester så hade xenian tiodublats på tre veckor med haga halter av både nitrit, nitrat och fosfat. Så ta det bara lugnt så har du snart xenia i hela karet=)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Xenia är trots alla påstående inte en helt enkel korall - den funkar precis som Laggeman inte alltid i vissa kar. Trivs den så växer den bra men den kan lika gärna skrumpa ihop och inte ta sig alls. I mitt RSM funkar Xenian väldigt bra medans jag inte får den att överleva 5 minuter i mitt stora.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...