freddi36 Postat 19 juni 2011 Författare Dela Postat 19 juni 2011 matade precis min trachyphyllia med artemia. den åt det snällt och fint så det ska jag fortsätta att mata den med men hur ofta?min skivis åt också en artemia. jag har haft den ett tag nu (den följde med karet, bara 1 st skiva) hur fort förökar den sig? vill ju ha lite fler för den är väldigt fin. den är stor som en 5 krona och röd med små små blå-lila prickar. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
freddi36 Postat 19 juni 2011 Författare Dela Postat 19 juni 2011 bilderna är tagna rakt åvanifrån.såhär ser den ut fullt uppblåst. några tentakler är fortfarande ute efter matningen. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
freddi36 Postat 19 juni 2011 Författare Dela Postat 19 juni 2011 är det 58 liter i clownhotellet med sumpavdelningen eller är det 58 liter i själva akvariet där fiskarna är? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
freddi36 Postat 20 juni 2011 Författare Dela Postat 20 juni 2011 idag har jag gjort om i karet för jag har inte tyckt att jag har fått till det på et bra sätt innan. nu blev jag nöjd en fråga bara, det var en bit ls stor som två knytnävar kanske som inte fick plats i den nya scapen. jag knäckte den i tre mindre bitar och la dom i filtret på clownhotellet. det finns inga nackdelar med det va? jag tyckte att det var bra att spara dom bakterierna som var på stenen. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
freddi36 Postat 21 juni 2011 Författare Dela Postat 21 juni 2011 såhär ser det ut nu. tycker faktiskt att det blev bra någon som vet hur ofta jag ska mata min Trachyphyllia? jag matade den i lördags med artemia. den åt allt jättefort. på bilden är den lite ihopdragen för putsarräkan var uppe och putsade den precis, h*n tyckte väl att den var smutsig. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Laggeman Postat 21 juni 2011 Dela Postat 21 juni 2011 Punktmata ett par ggr i veckan så ska du se att den växer och blir riktigt fin. En eller två ggr är mer än tillräckligt kan jag tycka då karet är så litet att den får mat när du matar övriga invånare också.Ang skivan så delar den sig själv när den trivs och har rätt levnadsförutsättningar. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
freddi36 Postat 22 juni 2011 Författare Dela Postat 22 juni 2011 Punktmata ett par ggr i veckan så ska du se att den växer och blir riktigt fin. En eller två ggr är mer än tillräckligt kan jag tycka då karet är så litet att den får mat när du matar övriga invånare också.Ang skivan så delar den sig själv när den trivs och har rätt levnadsförutsättningar.ok, tack. då matar jag den 1-2 ggr/vecka.jag har kört skummarlöst sedan jag startade karet för ca 2 månader sedan. nu har jag bara 2 clowner i fiskväg men hade tänkt att köpa en gobie. sen vill jag ju inte att korallerna ska kracha nu när man har köpt de första. så jag hade tänkt köpa en skummare men vad heter den som passar i ett clownhotell. tror det var något i stil med JAD-310 eller nå´t så´nt. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
freddi36 Postat 22 juni 2011 Författare Dela Postat 22 juni 2011 hittade dessa två, http://www.pwss.se/product.php?productid=10514&cat=1460&page=1, http://www.pwss.se/product.php?productid=10169&cat=1431&page=1men vad är skillnade mellan dom? dom ser lika dana ut och heter samma sak bara det att den ena inte heter JAD. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
freddi36 Postat 22 juni 2011 Författare Dela Postat 22 juni 2011 (ändrat) sen hittade jag denna också. den heter samma som en av dom jag länkade till innan men på bilden ser man att det är en likadan förpackning som till den andra jag länkade till innan. http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=1219 Ändrat 22 juni 2011 av freddi36 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Laggeman Postat 22 juni 2011 Dela Postat 22 juni 2011 hittade dessa två, http://www.pwss.se/product.php?productid=10514&cat=1460&page=1, http://www.pwss.se/product.php?productid=10169&cat=1431&page=1men vad är skillnade mellan dom? dom ser lika dana ut och heter samma sak bara det att den ena inte heter JAD.Den ena heter WG-310, den andra heter WK-310. Antagligen samma produkt som två fabrikat satt olika namn på. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
freddi36 Postat 22 juni 2011 Författare Dela Postat 22 juni 2011 oj, såg inte att det var WK.tror jag köper den från triton, ska köpa lite annat också därifrån. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
freddi36 Postat 27 juni 2011 Författare Dela Postat 27 juni 2011 la en beställning på en skummare JAD WG310, test, och lysrör hos triton igår. hur lång tid brukar det ta innan man får prylarna? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
freddi36 Postat 28 juni 2011 Författare Dela Postat 28 juni 2011 fick prylarna idag riktgt snabbb leverans.i mitt kh test från salifert fick man med en flaska med check resulution. är det så´n vätska för att kolla så testet visar rätt? på flaskan stod det 6.9 dkh Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
freddi36 Postat 29 juni 2011 Författare Dela Postat 29 juni 2011 nu när jag satte i mitt nya lysrör från triton såg jag att det var ett helblått. jag hade beställt ett vitt+blått 50/50. nu blev det ju ganska så snyggt så jag tror inte jag skickar tillbaka det och bytar. men jag har en fråga; jag har ju två st pc rör. ett helblått och ett blått+vitt 50/50. kommer det påvärka korallerna på något sett? nu kan man ju säga att jag har 3/4 blått och 1/4 vitt ljus eftersom lysrören är delade eller vad man ska säga. såhär ser dom ut; http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=637 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
freddi36 Postat 29 juni 2011 Författare Dela Postat 29 juni 2011 såhär ser lysrören ut. 3/4 blått 1/4 vitt.såhär ser karet ut med blått ljus. kommer det nu blåare ljuset påvärka korallerna på något sett? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
freddi36 Postat 29 juni 2011 Författare Dela Postat 29 juni 2011 nu är skummaren igång och skummar också det har komit någon liten bubbla i koppen.ingen som vet om det kan bli för mycket blått ljus eller om detta är för mycket? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
freddi36 Postat 30 juni 2011 Författare Dela Postat 30 juni 2011 idag hade hela skummar koppen fyllts med grön-gult vatten. tömde det i vasken och tvättade koppen.brukar det inte bli skumm i koppen? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Krillo Postat 30 juni 2011 Dela Postat 30 juni 2011 idag hade hela skummar koppen fyllts med grön-gult vatten. tömde det i vasken och tvättade koppen.brukar det inte bli skumm i koppen?Om det bara "vattnas" i koppen så brukar det betyda att skummaren bubblar för mycket, då hinner det inte bli en kletig massa utan blir mest blask. Jag vet inte om du kan reglera detta i clownhotellet, i mitt RSM så finns det en liten nålventil för just detta ändamål. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
freddi36 Postat 30 juni 2011 Författare Dela Postat 30 juni 2011 så jag ska dra ner på lufttillförseln till skummaren? det bubblar ganska så mycket halvvägs ner i "röret" som är innuti skummarkoppen. där bubblorna stiger upp för att sen trilla ner i koppen. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
freddi36 Postat 30 juni 2011 Författare Dela Postat 30 juni 2011 bild. nu är där inget i koppen för jag gjorde rent den precis.det bubblar nere i "röret" i koppen men nästan inget kommer upp till kanten och trillar ner i koppen. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
mikoto Postat 30 juni 2011 Dela Postat 30 juni 2011 WG310 är en skummare som verkar ganska svår att få att skumma riktigt bra, de flesta brukar inte få det mycket bättre än "te" vattnet, mig inkluderad. Om du har lite lägre vattennivå till skummaren brukar det hjälpa en del iaf. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
freddi36 Postat 30 juni 2011 Författare Dela Postat 30 juni 2011 ja, jag har minskat luftinntaget och höjt den lite gämfört med hur den var innan.brukar det inte ta ett tag innan dom börjar göra skumm? tror jag läste det i en annan tråd. har ju bara haft den igång sedan igår. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
mikoto Postat 30 juni 2011 Dela Postat 30 juni 2011 Min tog nog två veckor innan den skumma så ge den tid är mitt tips :-) Jag var nästan beredd att kasta ut den men det gick till slut. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
freddi36 Postat 30 juni 2011 Författare Dela Postat 30 juni 2011 jo klart att jag väntar och ser. tyckte bara det var lite märkligt att hela koppen var fullt med te-vatten redan men inget skumm. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
timmpa Postat 30 juni 2011 Dela Postat 30 juni 2011 min skumare är lite sådan med....ibland typ te-vatten och ibland finns det lite skumm ovanpå te-vattnet....men har stått och haft koll på den ibland och sätt tjockt geggigt skum som kommer upp i koppen....så det är säkert så dom är den modellen får dock ca var 3:dje vecka ställa skumaren i en hink med varmt vatten med luftslangen i hinken med så den får suga varmt vatten igenom slangen...tror det blir avlagringar i endan som är inuti pumen som löser upp sej i varm rent sötvatten....sen funkar det som ett ur-verk igen Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.