Gå till innehåll

Bygga en nanokub (Limma)


maltemus

Rekommenderade inlägg

Finns det några bra guider för hur man limmar ett eget akvarium?

Säljer mitt fina Elos pga tidsbrist / pengar / trötthet. Men jag vill gärna fortsätta fast i mindre skala.

Då jag jobbar på ett förtag som säljer glas får jag finfina priser. Hur tjockt enkelglas behöver jag köpa?

Tanken är typ 50*50*50 och köra en invändig skummare.

Eller finns det ngt ställe som säljer färdiga kubar till bra pris? Har ett Aquatic Nature sedan tidigare, men det är bara på 40L, snygga dock.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här finns en räknare en del använder http://www.theaquatools.com/building-your-aquarium

Med en lite högre säkerhetsnivå satt så säger den att 8 mm skulle fungera bra. En del skulle kanske köra vågat på 6 mm istället, men det är bättre någon som kan glas svarar på det. Men det ger en indikation iaf på priset på glaset. Mitt Eheim kar är 40 högt och kör 6mm glas, om du körde på en 50x50x40 kub skulle nog 6mm vara okej.

Jag har inte limningsguide till dig direkt, utom den här möjligtvis: http://akvarium.helipop.com/pages/glueing_aquarium.htm Men det är ganska svår att följa i praktiken.

Jag rekommenderar starkt att du skaffar lite billigt glas och provar limma ihop ett eller två små testkar bara först för att bekanta dig med silikonet och få in lite rutiner. Det är ett riktigt kladdigt göra :-) Det är inte alls jättelätt att få bra och säkra fogar heller tyvärr. Därför är övning viktigt. Sedan är lite över 100 liter vatten lite på gränsen med, så du behöver se till att kvaliteten blir bra.

Det är kul att limma själv, men det är inte lätt.

Eheim har ju sina scuba cubes annars om du köper, den mindre är på 160 liter ungf. Sådan skulle kanske gå tänka på annars?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...