Gå till innehåll

Oroväckande högt Ph.


Andreas N

Rekommenderade inlägg

Jag har nu kört min kalk reaktor i några veckor och mitt ph bara stiger och stiger..... Tidigare låg jag mellan 8,05 och 8,3 ca men nu startar ph på 8,3-8,4 och slutar dagen på 8,5-8,6.

Jag kör reaktorn dygnet runt med 1 bubbla Co2 på 4 droppar vatten ca. Kh och Ca ligger på 8 samt 460 och Mg på 1400 så både ca och Mg är lite väl höga men jag tycker inte det borde påverka Ph värdet så mkt.

Är mitt höga ph värde rent av skadligt för mina koraller är min undran?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Underligt - det vanliga brukar ju vara att kalkreaktorer drar ned pH eftersom koldioxiden försurar vattnet. Kan det vara så att akvariets fotosyntes hos alger och koraller göds av något som släpps ut från kalkreaktorn (t ex fosfat) och därmed förbrukas mer koldioxid och pH stiger?

Jag har också noterat generellt högre pH i mitt akvarium och jag har antagit att det berott på all vädring i och med sommarens ankomst.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det jag gjort utöver normalt är att jag doserat saliferts fosfat eleminator.... Kanske den påverkar ph?

Eftersom det troligtvis inte finns någon innehållsdeklaration så kan man inte utesluta detta. Bäst vore om du slutade dosera några veckor, sjunker pH då tillbaka till vanlig nivå - dosera igen. Stiger pH igen då så har du nog svaret i denna flaska. Min erfarenhet med kalkreaktorer är precis det Claes säger - pH sjunker.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men låt säga att ph verkligen ligger på 8,5. vad innebär detta för risker eller är det ofarligt?

För organismerna är det ofarligt. Den enda effekten för dem är att akvariet är koldioxidfattigt vilket knappast kan ses som ett problem - speciellt inte som det finns en massa karbonater som alger och liknande kan använda som kolkälla. Men högt pH kan leda till utfällning av kalk - kalciumkarbonat - på t ex värmare eller i sanden som då klumpar ihop sig. Och då förbrukas ju KH och kalcium onödigt snabbt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är uppe och studsar på strax över 8,4 nu när jag börjat med kalkvatten igen - inte stött på några problem.

Att man kraschat kar beroende på dåliga pH mätare hänger nog på bristande underhåll. Jag har arbetat till och från med elektronisk pH mätning (och styrning) i snart 25 år och det jag märker nu är att elektroderna (om man använder en kvalitetselektrod vill säga) är oerhört mycket bättre idag. Min elektrod har så gott som ingen drift alls mellan kallibreringarna och när den får det så byter jag ut den helt enkelt. Jag använder elektroder av "industristandard". Jag rengör den då och då men den kräver inte samma underhåll som elektroderna förr i tiden.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är Hobbymätare som ställt till det. Hanna, American pinpoint och något akvariefabrikat.

Ja kanske så men med ett lysande undantag. Jag testade Duplas pH elektrod tillsammans med betydligt dyrare saker - inget snack om saken det var den bästa elektroden och den använde jag i många år i tuffa system.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...