Gå till innehåll

Clowner som bara står i ett hörn.


Mr_Pear

Rekommenderade inlägg

Har nu haft igång mitt RSM 130D sen 31 maj. Var i lördags och köpte 2 st clowner och en putsar räka. Problemet är bara att clownerna står och trycker i det vä bakerst hörnet. Kan simma lite runt men inte mycket. Ända gången dom simmar är när jag mata dom. När maten var slut så åter gick dom till sitt hörn och trycker där.

Detta verkar inte normalt. Vad kan problemet vara? Tack samma för svar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

NEJ, det krävs ingen anemon för att clownerna skall trivas. I lördags tolkar jag som igår. Om det stämmer så låt det gå minst ett par dagar till innan du gör någon förändring. Dom har precis kommit till ett nytt ställe och är antagligen lite nervösa/stressade. Ett hälsotecken är att dom äter. Vänta lite så ska du se att dom blir lite mer modiga.

Jag skulle inte stoppa i en anemon i ett akvarium som varit igång endast några veckor. Sen är det viktigt att läsa på ordentligt så man vet vilken sort som passar till dom clowner man har, men kanske ännu viktigare att läsa på hur man sköter en anemon och vad den har för krav och hur stor den kan bli etc. Ett RSM är inte så stort så vissa anemoner får man nog välja bort medans andra passar fint.

En billig och enkel nybörjarkorall som en del clowner kan bo i är Sarcophyton. http://www.youtube.com/watch?v=YmBeeishEPw&feature=related

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hade samma problem innan köpte denna exklusiv koral,

post-5479-14468922247392_thumb.jpgCatalaphyllia Jardinei den är svin dyrt men mycket vackert, (det tog flera veckor innan dem ick in leka eller vänja sig med den), kan funka också med Euphyllia paradivisa .

Ändrat av niki68
glömnt
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har märkt att dom blir lite modigare när "nattljuset" är på.Och dom äter när jag ger dom mat. Provat med lite artemia i morse och nu i kväll fick dom lite små pellets som dom tog efter ett tag. Verkar föredra artemian dock.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

mina clowner har gått i karet ca 2 månader och dom rör sig inte merän kanske några cm. utom vid matning. bara står o guppar upp o ner. i andra karet har jag en anemon till clownerna och där är det mer fart på dom o inget guppande upp o ner

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...