Gå till innehåll

Lämpligt ljus för lågt akvarium.


mikoto

Rekommenderade inlägg

Jag sitter med mina små eländiga pico tankar, för jag gillar små kar. Så begränsade men ändå så öppna för tester och implementeringar...

Öhm, hur som helst.

Jag sitter och funderar fram och tillbaka över ljus. Vad är bra ljus för ett pico kar? För mig är då en vanlig höjd 15-20 cm. Vad ska man ha här?

LED är ju framtiden nu, min andra ramp är jättefin. Men problemet som jag ser det är att 3W dioderna jag provat känns för starka för ett litet kar, är det inte stor risk att de "bränner" korallerna i karet? Möjligtvis kan man kanske köra de på riktig låg ström, kanske 100-200 mA? Det skulle ju förenkla kylning och livslängd på dioderna kraftigt. Men det känns som en klumpig lösning.

Kompakt lysrör är inte så populära. Men hur kan de mäta sig på ett sådant här kars djup mot LED? Det känns som att de borde kunna ge bra och jämn spridning och ett lagom starkt ljus samtidigt. Jag har ett 9W rör över mitt kar nu men det känns ganska klen. Men om jag satte in ett 18 eller 24W rör istället?

Eller skulle dioderna smiska de hårt ändå sett till prestanda? Sedan har jag ju inte dunderkoll på LED heller om ärligheten ska fram. 3W och uppåt har jag lite koll på. Men finns det bra dioder för vårt bruk även i det nedre segmentet? Gärna billigare då med. 1W dioder finns ju tex vet jag. Sedan finns det ju icke power-leds med, är det något alternativ? Eller är det passé? Överlag rekommenderar ju folk power LEDs, men det brukar även rekommenderas till djupare kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så man vågar köra på så hårt ändå. Det är ju stark beräkning. Fast jag kör gärna två stycken LEDs på "halv fart" då så man kan blanda vitt och blått ljus, annars blir det schackmönster om man kör varannan kvadrat med vitt och blått :-)

Men det blir ju bra... Hitta lite billiga LEDs då... Groupbuy verkade bra...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...