Gå till innehåll

start av ett 54 liters saltvatten


dannhepannhe

Rekommenderade inlägg

Jag är en nybörjare så är helt vilsen när det gäller sånthär men jag vill gärna lära mej så mycket som möjligt:)

Jag har tänkt starta ett saltvattensakvarium, det är ett 54 liters. Till en början skulle jag vilja veta allt som jag måste köpa för att det ska kunna startas och fungera. fiskar och sånt är steg 2 men tror jag vill ha bla clownfiskar.

men som sagt vad behöver jag köpa för pumpar och andra tillbehör?:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

54liter är vääääldigt litet för fiskar. Jag skulle rekomendera att läsa runt lite här på forumet och bestämma lite vad du verkligen vill alla brukar vilja ha clowner till att börja med men när man ser hur mycket som faktiskt finns så brukar många gå ifrån den idéen, titta på andras kar och läsa om andras nya kar. Frågorna du har är stälda väldigt ofta ;).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, som Reuben säger så finns nog dina trådar besvarade redan egentligen, läst på i forumet och överväg ett större kar om du gillar fiskar :-)

Det kanske vore bra egentligen om vi på forumet tog tag och gjorde någon ordentlig brainstorming över start av kar. Så vi kunde fixa i ordning någon charmig lista och forma till en artikel där vi har massa små exempel på kar och utrustning för nybörjare, så man har en liten riktlinje. Givetvis kommer den artikeln hatas ganska snabbt då alla akvarier är individuella men den skulle nog ändå hjälpa :-)

Tex:

50 L kar:

Cirkulation: Två streamers på runt 1800 L/H.

Ljus: Två 24W T5 rör

Lämpliga djur: tre Små eremiter, tre snäckor och en goby fisk

Lämpliga koraller: Mjukkoraller, knappar

Sten: Runt 5 kilo levande sten

Skötsel: Vattenbyte på 20% varje vecka

... Kanske inte blev så strålande exempel men idéen kanske kommer fram lite? Någon liten exempelguide.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Raggade mig precis och har samma frågor som ovan, super!

Jag funderar på att starta i mitt lilla 54L för att lära mig och om det funkar bra så kan jag eventuellt flytta över till mitt 160L som just nu är sött. Kan det var en bra ide eller är det svårt/ dumt att göra så? Kan Jag Starta i det stora karet med bar några få stenar och mycket vattenarea och sen sakta fylla på mer sten med tiden för att minska startkostnaden? :smiley9:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Emma, Jag skulle rekomendera att du börjar med ditt stora direkt, Det blir mycket dyrare att köpa teknik till en 54l och sedan köpa till ett 160liters men självklart fungerar det att göra så med. men med större akvarium finns det mer utrymme för misstag så med ditt 160l skapar du verkligen dig lite mer av en buffert vid problem (och tro mig, alla nybörjar stöter på problem någonstans på vägen)

Att man startar en 160 liters kar med endast ett par stenar spelar inte så stor roll, anpassa bara vilka typer av djur du kar i karet under tiden. Du vill inte ha en fisk som vill ha mycket gömställen i ett kar med endast ett par stenar, men ett par clowner eller liknanade ihop med en Euphylia eller liknande finns det inga problem att ha.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var det jag satt och tänkte just, samt att Det blir svårt med ljus till det lilal karet osm har ett plastlock. Det stora är glasskivor på och en lysramp så lättare att få bra ljus.

Jag är kär i stjärnor, gubyn, drakfiskar, Mandarin och liknadne vet att de flästa av dessa inte funkar i ett så ltie kar men målet är nog att löra mig tekniken för att i framtiden kunna ha ett kar passande dessa.

Gilalr mycket stenara så lär fyllas på och bli mer och mer.

Sambon Är skeptisk till kostnaden ( det är han som dra in pengar) Vad skulle du tippa att uppstarten av ett 160 skulle kunna gå på?

http://svansar.wordpress.com/ Bilder på mina kar.

De små karen under 160L Skulel det funak att ta ett 20L och göra filerkar av? Har förstått att man fyller det med levandesten och anndra filtersupstanser.

Som sagt väldigt nybörjare.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

[salarias fasciatus]Elelr likande fast med mer färg.

[synchiropus splendidus] Mandarinen tycker den är oerhört vacker

Kardinalaborrar tycker jag är fina samt Clowfiskar.

EM ndet fins mycker vacker som jag inte vet nament på ennu..

Tippsa gärna om ba sidor där man kna hitta förklaringar och bilder på alla vackra vattenvarelser

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var det jag satt och tänkte just, samt att Det blir svårt med ljus till det lilal karet osm har ett plastlock. Det stora är glasskivor på och en lysramp så lättare att få bra ljus.

Jag är kär i stjärnor, gubyn, drakfiskar, Mandarin och liknadne vet att de flästa av dessa inte funkar i ett så ltie kar men målet är nog att löra mig tekniken för att i framtiden kunna ha ett kar passande dessa.

Gilalr mycket stenara så lär fyllas på och bli mer och mer.

Sambon Är skeptisk till kostnaden ( det är han som dra in pengar) Vad skulle du tippa att uppstarten av ett 160 skulle kunna gå på?

http://svansar.wordpress.com/ Bilder på mina kar.

De små karen under 160L Skulel det funak att ta ett 20L och göra filerkar av? Har förstått att man fyller det med levandesten och anndra filtersupstanser.

Som sagt väldigt nybörjare.

Med filerkar tror jag du menar "Sump", personligen skulle jag rekomendera så stor som du kan få tag på som får plats under karet, då har du både utrymme för strömavbrott (då en del av vattnet kommer gå ner till sumpen) och för mer teknik, samt ännu en gång bygger du mer utrymme för ev misstag. Vatten är en väldigt liten kostnad i att ha saltvattenakvarium. Skulle jag ha plats med en 500liters sump under mitt 340liters kar skulle jag köra på det utan tvekan :)...

man kan köpa 100liters kar på hornbach eller liknande för bara några hundra så jag skulle köra på något sånnt om jag var du.

angående kostnad så beror det väääääldigt mycket vad du har för krav, och vad du räknar med samt vad du skall ha i.

Vill du ha ett kar med koraller som ser ut såhär så har du ganska höga kostnader i teknik och tillsatser :

KZ-ZEOvit-FTS.jpg

Men är du nöjd med att ha ett par clowner och lite enklare koraller, då kan du nog komma igång med ett komplett kar (med sten och levande) för runt 4000kr.

Fundera lite även på att köpa ett komplett akvarium begagnat då man får mycket mer för sina pengar. Man kan få ett begagnat RSM130 för runt 3000kr och de innehåller all teknik man behöver, ofta dyker det upp annonser på kompletta kar med sten etc för en väldigt billig peng. Då ni bor i stockholm bör det inte ta så länge innan de dyker upp ett kar där (om ni nu skulle vara intresserade av ett RSM130)

post-5317-14468922301843_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det med att köpa begagnat är ju en bra ide.. fast jag tycker det värkar mycket roligare att starta själv då man får var med och bestämma inredning/ djur och allt sådant. Ett färdigköpt ingår ju allt. Är inte riktig samma som när man får gå och köa fisk för fisk om ni förstå.

Men får filura lite på det. Inget som behöver bestämmas här och nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är nog många som säljer begagnade utan att inkludera det levande :-) Då blir det billigare, även om det blir en extra kostnad att köpa till. Men det är ju oftast den roligaste grejen. Om man inte får med sina drömdjur när man köper de begagnade.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har nyss startat ett rsm130 och jag tycker det är ett riktigt fint akvarium (har dock inte något annat salt att jämföra. Kan dock säga att det kan snabbt bli rätt dyrt att köpa alla grejer nytt, köpte mitt nytt för ca 5,5 (lyckades hitta det på rea) men sedan kom det till en hel del avgifter som jag inte hade tänkt på, tex då jag bor i en etta så var ljudnivån alldeles för hog för mig detta resulterade i ny skummare och nya fläktar till lysrören. Sedan så är levandesten inte helt billigt heller så själv skulle jag försöka hitta iallafall akvariet begagnat och möjligtvis levandestenen begagnat om du nu vill undvika lite utgifter.

Om just rsm 130 skulle jag säga att håll utkik efter en med utbytt skummare(ni kan kika igenom forumet för lite anledningar, min överhettade akvariet och var högljudd), skummaren som folk brukar byta till heter tunze 9002 . Men trotts skummaren så tycker jag att akvariet är riktigt fint och tar inte upp allt för stor plats heller.

MVH Joakim

(obs nybörjare så mina personliga åsikter är baserad på rätt lite praktisk erfarenhet)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...