Gå till innehåll

Hjälp vatten eller saltproblem i Shanghai


twe141

Rekommenderade inlägg

Hej

Jag har en aquamedic osmos och blandar med instant ocean, jag mäter med ett test som heter nutrafin, mäter KH i mg/L

Jag får ett KH som är 60mg/L och ett CA på 280mg/L löjligt lågt. vattnet är grumligt verkar som kalket fäller ut.

Jag märker att osmos vattnet luktar klor efter osmosen, Vattnet är extremklorerat när man dushar så luktar det som i simhallen så jag antar att kolet är slut. Jag skall i morgon sätta på en ny kol patron på filtret tar en som är tänkt för dricksvatten så räcker den längre, men kan kloret störa balansen eller kan det vara något annat?

Osmosen är inte mer än 6månader men vattnet är så kasst så man vet ju aldrig använder flaskvatten för att koka spagetti, litar inte på filtren man kan köpa.

Men osmosen droppar med bra flöde fyller en 60Liters hink på runt 15 så det stämmer ungefär med att den skall ge 90L per dygn.

MVH

Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

MG/L <10mg/l vilket torde vara mindre än 1 tror det var 17 man skulle dela med om jag inte minns fel, får 80mg/l när jag mäter innan osmosen, känns väldigt konstig så jag kontroll mätte vattnet igen men stämmer 60mg/l

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Antar att det är mg/l som CaCO3 - då är ditt KH i tyska hårdhetsgrader ca 3,4.

Osmosmembranen släpper igenom bland annat kloramin så aktivt kol före eller efter osmosen är ett måste. Nu kan det vara så att man i Kina kör klorgas och det kan du testa genom att tappa upp vatten och kraftigt lufta detta. Försvinner lukten fort så är det gas eller hypoklorit som används. Kvarstår lukten och är mindre en längre tid så är det kloramin. Är det klorgas eller hypoklorit som används så får du vattnet mer eller mindre klorfritt genom att lufta effektivt. Får du in klor i systemet så får du ingen etablerad bakteriekultur av någon sort i akvariet och fisk samt lägre djur påverkas negativt. Det du kan börja med i detta läge är att dosera någon matsked c-vitamin (askorbinsyra) per 400 liter vatten - det tar åtminstone bort giftighet från kloramin (om det är verksamt på klorgas vet jag inte men det är det nog också)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok testar cvitamin har ingen hemma funkar en citron läste det någonstans? har dock multivitamin men det kanske inte är någon höjader. Men Lasse vad tror du om kh och klor kan det störa varrandra skall shoppa i morgon så jag tänkte leta efter nytt salt annat fall, kan ju vara så att jag har fått tag i en kopia.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej - citron är citronsyra (och lite askorbinsyra). Du bör nog använda ren askorbinsyran. Jag tror iofs inte att KH:t och kalciumet (de låga värdena) har med kloret att göra men nitriten kan definitivt bero på kloret. KH kan du lätt få upp med hjälp av bikarbonat (slår vad om att din fru har det också :)) Att få upp kalciumet kan vara svårare men kan du få tag på kalciumklorid av minst livsmedelskvalitet (det de kritar fotbollsplaner med kan innehålla för mycket slaggprodukter) så kan du fixa detta också. Vad gäller bikarbonat så är det ca (då menar jag cirka) 2-3 gram bikarbonat per 100 liter för att höja ett i KH. Jag gjorde bara ett överslag så det kan vara ett fel på potensen men jag tror inte det. 1 i KH motsvarar ca 21 mg/l som bikarbonat så på hundra liter så blir det 2,1 gram. Börja på så sätt försiktigt med 2-3 gram per 100 liter och mät efter några timmar så får du svaret :). rikta in dig på att höja med 1 i KH per dag. För att få din KH-mätares mg/l bli till karbonathårdet i tyska hårdhetsgrader (KH) så skall du multiplicera mg/l med 0,056. KH bör ligga på 7-9

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja jag tror vi har missförstånd . I karet är allt ok kanske att kloret kan ha spelat in att jag har sett en svag höjning av nitrit i vattnet sista två veckorna. Men det låga kh är i nyblandat saltvatten. Jag har båda calcium clorid o buffer. Men känns lite bakvänt att lägga i det nu. Saltet vill inte lösa sig. Antingen så har jag något skit i vattnet eller så är det saltet. Men jag tror att det är vattnet la pump med luftslang men det stinker klor fortfarande. I morgon så köper jag nytt kol filter och salt och häller ut den satsen jag blandade idag. men det skulle kännas bra å veta var problemet är.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är jag tillbaka från min fiskafferen, Jag har köpt nytt filter, tittade på driksvatten renarna men jag kom aldrig underfunn med vilken filtertyp det var. Tog det säkra före det osäkra och köpte ett rent kolfilter.

Lasse: Saltet var inte klumpigt men lite blött ungefär som om det var vatten i men utan klumpar. Jag testblandade i dag med det nya filtret men med det gamla saltet. Samma resultat, vad som var värre det luktade klor!

Jag tänkte att filtret jag köpt var problemet, men jag blanded ytterligare en hink med det nya filtret, denna gång med Aqua medic salt. Ingen doft och KH som låg på 150mg/L altså ungefär 7

Jag köpte 400g aktivt kol lät de gamla påsarna ligga kvar i sumpen men fyllde upp en av frugans strumbyxor med en ny laddning. Köpte även Aqua Plus Tapwater Conditioner, saluförs av Hagen. Vet inte om någon har erfarenhet men det skall avlägsna klor så jag doserade efter förpackningen. Antar kanske att det hade funkat med C vitamin med men hade inte mer än en halv matsked. Resultatet vet jag inte än, utöver att skummaren började skumma över så jag var tvungen att stänga av den. Köpt även en flaska med bakteriekultur samam märke

Jag vet inte om jag har prpblem i Karet men det är tredje omstarten så det är sista försöket så jag vill inte chansa, jag har liten kalkalg tilväxt KH på 8 och 470 Ca. Nitrit 0,1 Nitrat nära noll jag har väldigt liten belastning 3 kirurger och 3 clowner i 600L med sump, vill veta att det funkar inna jag går och storhandlar.

I helgen blir det ett 120L vatten byte i min 520L kar. Det som jag är lite rädd för är att jag bytte en 60L hink med skitsaltet för två veckor sedan.

//Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Försvinner lukten fort så är det gas eller hypoklorit som används. Kvarstår lukten och är mindre en längre tid så är det kloramin. Är det klorgas eller hypoklorit som används så får du vattnet mer eller mindre klorfritt genom att lufta effektivt.

Råkade du inte byta plats på kloramin och hypoklorit nu?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du missförstod mig nog NULL - jag sa

citron är citronsyra (och lite askorbinsyra). Du bör nog använda ren askorbinsyran.
Citron som frukt innehåller ju lite C-vitamin (askorbinsyra) och kan därför teoretiskt gå att använda men det är C-vitaminen (askorbinsyra) som är verksam - inte citronsyran.
Råkade du inte byta plats på kloramin och hypoklorit nu?
Nej - om hypoklorit eller klorgas används så försvinner denna snabbt som gas (lukt) när vattnet luftas. det doftar ordentligt en kort tid. Kloramin är ingen gas men kan faktiskt lukta lite grand men försvinner inte lika fort vid luftning om jag mins rätt.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tja vad jag vet så omvandlas hypokloriten till klorgas i kontakt med vatten och det är helt enkelt ett annat sätt att tillföra klorgas till vatten. eftersom det blir fri klorgas - så är det bara att lufta.

Kloramin däremot ligger bundet mycket längre och är svårare att lufta ut.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...