Gå till innehåll

Tunze DOC 9006/9010/9011/9016


Mr_Blue

Rekommenderade inlägg

Hej,

Jag är på jakt efter en skummare till min trånga sump. Fastnade för Tunzes väldigt kompakta skummare nämnda i rubriken.

http://www.tunze.com/149.html?&L=1&C=SE&user_tunzeprod_pi1[predid]=-infoxunter028

Gillar även funktionen att man kan leda skummet till en större behållare och därmed inte behöver rengöra skummarkoppen så ofta.

Men jag hittar väldigt lite info om denna typ av skummare här på forumet. Det verkar som om det bara är "traditionella" skummare som gäller. Finns det någon som har provat Tunzes variant eller är det bara skit?

Finns det andra alternativ där man också kan leda skummet till en större behållare?

Jag ska förresten ha skummaren till 540l + sump.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min begränsning är att min bänk är så låg att jag omöjligt får in en skummare. Jag tänker därför göra hål i bänken baktill och låta sumpen sticka ut bakom bänken. Detta gör att jag kan placera skummaren bakom akvariet med åtkomst från sidan av akvariet. Men detta innebär att jag måste flytta ut akvariet lika långt från väggen som skummaren är bred. Därför letar jag efter en smal skummare, den kan alltså egentligen vara hur hög som helst.

Tyvärr är just smala skummare inte så vanligt.

Jag gillar dessutom som sagt att man kan leda skummet till en större behållare som är mer lättillgängligt placerad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu vet jag inte hur stor och kraftig skummare du behöver, men om det är främst höjden som är begränsningen så tycker jag Tunze 9410 är ett svårslaget alternativ. Det är en "stor" skummare fast med väldigt kompakta mått.

De andra du nämner är också bra skummare utan tvekan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Deltec 1250 finns med avledning till extern kopp, har haft en sån själv i min kub, kolla länken i min signatur för bilder.

Deltec 1250 är faktiskt ett väldigt bra alternativ. Tack för det tippset, hade helt missat den. Frågan är om den presterar bättre!?

Var du nöjd med den när du hade den? Antar att du inte var helt nöjd eftersom du bytte till något annat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu vet jag inte hur stor och kraftig skummare du behöver, men om det är främst höjden som är begränsningen så tycker jag Tunze 9410 är ett svårslaget alternativ. Det är en "stor" skummare fast med väldigt kompakta mått.

De andra du nämner är också bra skummare utan tvekan.

Ärligt talat vet jag inte själv hur kraftig skummare jag behöver. Detta kommer bli min första skummare till mitt första akvarium. Det är det som gör det så svårt. Jag vet inte vad man kan förvänta sig av en skummare eller hur illa det kan bli om jag gör ett dumt val.

Höjden under akvariet är ca 40cm så det är uteslutet. Så det är bredden på skummaren som är avgörande eftersom jag kommer ha den bakom akvariet.

Prestandan på Tunze 9419 verkar inte helt olik Tunze 9011. Vet du om ditt är förslag är ett bättre alternativ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur stort akvarium ska skummaren vara till? Vad har du tänkt dig för inriktning när det gäller fisk och koraller?

Ska du ha enklare fiskar och mjukkoraller, knappar och dylikt så behöver du inte skumma speciellt kraftigt. Då är det snarare en fördel om du har kvar lite näring i vattnet.

Om du tänkt dig att ha mycket fisk, stora fiskar eller rovfiskar så behövs en kraftigare skummare. Samma sak om du tänkt dig ett näringsfattigt akvarium med färgstarka SPS stenkoraller.

Mer aggressiv skumning är inte alltid samma sak som "bättre" skumning. Jag skulle säga att 9410 passar bättre till aggressiv skumning, men även den kräver ju mer utrymme än vad du har.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Deltec 1250 är faktiskt ett väldigt bra alternativ. Tack för det tippset, hade helt missat den. Frågan är om den presterar bättre!?

Var du nöjd med den när du hade den? Antar att du inte var helt nöjd eftersom du bytte till något annat.

Skummaren som sådan funkade bra, men jag var inte helt nöjd med ljudet från den, samt att jag hade tankar om att uppgradera och valet då var att köpa en bättre och större begagnad eller att bygga en själv. Jag valde det senare av den anledningen att jag fick möjlighet att bygga den precis efter mina egna önskemål. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag satt i samma båt som du tidigare, med en höjd på bara 33cm, fick tag i en doc Classic 9211

-info51.2.jpg

Dock äldre än den på bilden, den funkade jätte bra, fast den lät ju en hel del.

Jag hade visserligen en piren sump på 25l som låg på en träskiva som man kunde dra ut för att tömma koppen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul att höra du verkade nöjd med den skummaren. Den var mitt givna val, tills jag blev starkt avrådd från att använda den. Det är därför som jag nu planerar för att få plats med skummaren bakom akvariet istället.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...