Gå till innehåll

euphyllia-frågor


freddi36

Rekommenderade inlägg

hej :)

har en euphyllia glabrescens i mitt kar. det har börjat växa ut en liten "tagg" på stammen precis under ett av huvudena. den är kanske 0.5cm lång. är det ett nytt huvud som håller på att växa ut?

en annan fråga; för någon vecka sedan så sprutade euphyllian ut något svart ur munnen. post-5907-14468922317924_thumb.jpg bålig bild men den enda jag har.

hur giftig är denna sorten för andra koraller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

svårt att säga utan att se bild på taggen, men från egen erfarenhet har euphylior delat sina huvuden, inte haft nya som växt ut.

Angående hur giftiga de är, är de nära andra koraller är det väldigt skadliga, och för hela karet är de inte så jätte bra om du har mycket sps, men bara det inte växer överdrivet är det inga stora problem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

taggen är vänd innåt mot stenen och nu på dagen är den helt täckt av polyperna som hänger ner över den. ska se om jag kan få en bild ikväll när lyset är släckt. att den delar sina huvuden har jag sett. på bilden åvan kan man se att huvudet längst ner till vänster håller på att dela sig.

du vet inte vad det svarta är? först såg det ut som en svart balång över munnen som växte och växte (tog kanske en halvtimme från det att den kom ut ur munnen tills det att den släppte) sen så släpte den från munnen och jag fångade upp den.

putsarräkan tyckte den var god för den åt av det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det kan växa ut nya huvud från stammen . jag har en euphyllia som slagit ut kanske 5 nya huvud från nederdelen av stammen. trodde först inte att det gick till så men nu har man blivit överbevisad. givetvis så delar även mina huvud på sig så det funkar nog på flera sätt :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

post-5907-14468922318797_thumb.jpg jo klart den gör. såhär ser den ut helt utslagen :) den bilden är dock gammal så den är mycket blåare i mitt nya ljus.

bilden högre upp i tråden ska bara visa det svarta som kom ut ur en av munnarna en kväll. det är därför den är ihopdragen. jag vet inte vad det svarta slemmet var. någon?

post-5907-14468922318593_thumb.jpg jag gick för att ta en titt i karet och då såg jag att några huvuden hade dragit in sina tentakler. räkan har väl varit uppe på den eller nå´t.

nu ser man den konstiga taggen. innringat med rött.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På min gamla euphyllias hade jag massotr med små huvud som växte på vaje stamm det är vanligt att det blir som om de frodas. Så jag tror du kommer ha ett huvud där snart :) dett aär en koralle som har tendens o bli stor i omfånget när den bildar många huven.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mina två olika Euphyllia Paraancora delar sig frekvent och sätter även många nya småpolyper på stammarna.

Euphyllia är ganska aggressiv så det gäller att hålla övriga koraller på behörigt avstånd, annars är det inga problem

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...