Mattias Postat 1 juli 2011 Postat 1 juli 2011 Nu har jag ledsnat totalt, min burk är överbelamrad m Majano. Har provat det mesta i bekämpningsform, men de förökar sig i samma takt som jag tar död på dem. Och tyvärr verkar det ju inte finnas nåt djur som äter skiten heller.Tänkte därför ta ur all sten ur burken och ge den en omgång m högtrycken, vad tror ni stenen tycker om det ? Citera
Reuben Postat 2 juli 2011 Postat 2 juli 2011 japp filfisken bör ta hand om dom. kanske behöver ett par stycken om du har riktigt många men man kan mer eller mindre behandla dem precis som glasrosor. Citera
MattiasN Postat 2 juli 2011 Postat 2 juli 2011 tar filfisken verkligen Majano oxå? Är det Acreichthys tomentosus ni menar? Citera
snickarn Postat 2 juli 2011 Postat 2 juli 2011 tar filfisken verkligen Majano oxå? Är det Acreichthys tomentosus ni menar?den gick hårt åt mina tyvärr dog den i samband med ett läckage . så nu frodas dom små liven igen ett annat sätt är att ta ett större enkelkrok och räta ut krokböjen sedan kan du fiska!! pela upp dom ur sin skreva eller var dom nu sitter Citera
Edward Postat 2 juli 2011 Postat 2 juli 2011 den gick hårt åt mina tyvärr dog den i samband med ett läckage . så nu frodas dom små liven igen ett annat sätt är att ta ett större enkelkrok och räta ut krokböjen sedan kan du fiska!! pela upp dom ur sin skreva eller var dom nu sitterJag tror det kan bli ganska jobbigt om man har en invasion på ett par hundra st. Borde inte annars Chelmon Rostratus ta majano? Dom brukar ju vara väldigt glada i glasrosor. Citera
Reuben Postat 3 juli 2011 Postat 3 juli 2011 Finns rapporter om mycket som kan äta dem, men för många så är det ett andrahands val. Maten vi matar är oftast nyttigare och är gjort för att smaka gott så fiskarna väljer detta före. väldigt många arter av fjärilfiskar skall äta dessa Chelmon Rostratus (copperband) är nog en av de som oftast används.Sen kan man ha tur med Pepparmint räkor och andra saker med lite lotto. Citera
Mattias Postat 3 juli 2011 Författare Postat 3 juli 2011 Chelmon och peppermint äter ENDAST glasrosor och inget annat, det finns några fjärilar och några änglar/kejsare som tar dem. Men de käkar ju även annat man vill ha kvar i sin burk. Citera
Dykaren Postat 3 juli 2011 Postat 3 juli 2011 Chelmon och peppermint äter ENDAST glasrosor och inget annat.Det där håller jag ju absolut inte med om. Chelmon och pepparmintsräkor äter en hel massa annat än glasrosor. Men du menar kanske att de inte rör Majano? I så fall kan det vara sant i många fall, men det är olika på olika individer vad det gäller Chelmon. Citera
Mattias Postat 4 juli 2011 Författare Postat 4 juli 2011 Klart de äter annat, dock inte just Majanos. Rostratusen är inte spiksäker på glasrosor heller, finns många som inte ens rör glasrosor. Citera
Lasse Postat 4 juli 2011 Postat 4 juli 2011 Jag hade både glasrosor och majano när jag startade upp mitt Percula 120. Efter introduktion av en Acreichthys tomentosus så har jag inga problem med något av dem. Dock en kraftig varning om att denna fisk också kan få för sig att olika zooanthus är gott också.Reflex beskriver att den också går på andra koraller inklusive Xenia. Detta kan stämma (med Xenia) eftersom jag inte lyckats ettablera Xenia i detta kar och har en Xeniaskog i mitt andra kar ca 2 meter ifrån det stora.MVH Lasse Citera
Maglofster Postat 4 juli 2011 Postat 4 juli 2011 Min Acreichthys tomentosus har börjat bråka med polyperna på ett flertal av mina koraller, Zoas har den än så länge (ta i trä) börjat angripa. Funderar allvarligt på att plocka ur lite sten och försöka fånga den.. Citera
Mattias Postat 4 juli 2011 Författare Postat 4 juli 2011 Ingen som tycker nåt om stentvätten, hitta nåt som äter Majanos är tämligen lätt. Finns massor av Fjärilsfiskar som gillar det, men även andra koraller. Citera
Peppz Postat 4 juli 2011 Postat 4 juli 2011 Är du ironisk eller?Såhär rent logiskt så känns ju kanske inte högtryckstvätten som nån smart lösning:)Du lär ju ha ihjäl mer bra grejjer än dåliga majanos... Citera
Reuben Postat 4 juli 2011 Postat 4 juli 2011 beror på vilken skola man tillhör tror jag... finns de som tycker och tror att man kan göra levande sten levande bara det är med annan levande sten, så finns det de som påstår att det viktiga är inne i stenen...hursom, sålänge du inte gör det med all sten bör det inte spela så jättestor roll, visst du kommer ta död på mycket, men det är ett litet pris att betala när man har ett sådant utbrott.//RW Citera
Lasse Postat 4 juli 2011 Postat 4 juli 2011 Ingen som tycker nåt om stentvätten, hitta nåt som äter Majanos är tämligen lätt. Finns massor av Fjärilsfiskar som gillar det, men även andra koraller.Är du ironisk eller?Såhär rent logiskt så känns ju kanske inte högtryckstvätten som nån smart lösning:)Du lär ju ha ihjäl mer bra grejjer än dåliga majanos... beror på vilken skola man tillhör tror jag... finns de som tycker och tror att man kan göra levande sten levande bara det är med annan levande sten, så finns det de som påstår att det viktiga är inne i stenen...hursom, sålänge du inte gör det med all sten bör det inte spela så jättestor roll, visst du kommer ta död på mycket, men det är ett litet pris att betala när man har ett sådant utbrott.//RWOavsett vilket så kan vi väl vara överens om att allt större levande som sitter på utsidan (då menar jag utsidan på stenmaterialet vilket då innefattar allt som är i håligheter och porer också) åker iväg om högtrycksmetoden skall vara effektiv. Men jag har många gånger blåst stora filtermadrasser med högtryck och ändå haft full bakteriefunktion någon dag efter. så bakterier brukar alltid klara sig på något sätt MVH Lasse Citera
Mattias Postat 4 juli 2011 Författare Postat 4 juli 2011 Personligen tror jag inte bakteriekulturen tar nån jätteskada, jmf m hur ls är transporterat och sedan lagrat innan det når slutkund. Och det är inte all sten i karet som kommer få sig en högtryckning. Citera
danielj75 Postat 4 juli 2011 Postat 4 juli 2011 beror på vilken skola man tillhör tror jag... finns de som tycker och tror att man kan göra levande sten levande bara det är med annan levande sten, så finns det de som påstår att det viktiga är inne i stenen...hursom, sålänge du inte gör det med all sten bör det inte spela så jättestor roll, visst du kommer ta död på mycket, men det är ett litet pris att betala när man har ett sådant utbrott.//RWTror nog att bakterier och småkryp kommer att ympas in igen om han inte tvättar all sten, vore ganska omöjligt att odla sten om det inte gick att göra "död" sten levande igen. Men om jag skulle spola med högtryck vet inte faen //Danielj Citera
Lasse Postat 4 juli 2011 Postat 4 juli 2011 Och bakteriekulturen tycker inte jag är den viktigaste delen av det levande i levande sten. Jag hade inte heller tagit högtryckstvätten utan löst det med en filfisk.MVH Lasse Citera
Mattias Postat 4 juli 2011 Författare Postat 4 juli 2011 Jag skall fota skogen m Majano, så ni förstår mitt dilemma. Citera
Reefen Postat 13 juli 2011 Postat 13 juli 2011 HejJag har med problem med Majano. Stig hade en Chaetodon kleinii i lager. Någon som har erfarenhet om denna kanske äter Majano med ? Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.